View Single Post
  #6  
Vechi 12.12.2009, 17:47:19
bretanion bretanion is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 6
Implicit multor sectanti nu le va placea ce scrie Sf Ignatie Briancianinov

multor sectanti nu le va placea ce scrie Sf Ignatie Briancianinov, imi pare rau pt ei, dar o fac spre binele lor vesnic...cititi cu atentie totul pana la capat.

DESPRE FAPTELE BUNE
ALE CELOR DE ALTĂ CREDINȚĂ
DESPRE MÂNTUIREA
NEORTODOCȘILOR
X
Sfântul Ierarh Ignatie Briancianinov
www.mirem.ro
2
Mulțumim
Prea Cucernicului Părinte Theodoros
Zisis, distins profesor al Facultății
de Teologie Ortodoxă din Tesalonic,
pentru bunăvoința de a ne acorda
dreptul și binecuvântarea publicării
acestei lucrări apologetice, spre
slava Bisericii Ortodoxe de
pretutindeni.
3
CUVÂNT ÎNAINTE
stăzi Ortodoxia zace sub puterea celui
rău, zbătându-se în agonia veacului celui
de pe urmă, clătinată de vrăjmașii cei din
afară și vândută de slujitorii cei
dinăuntru.
Trăim vremuri despre care au proorocit
dumnezeieștii Părinți ai Ortodoxiei, vremuri de apostazie
vădită și tăinuită, vremuri în care, precum oarecând în
vechiul Babilon, la fel și astăzi, omenirea își temeluiește
așezământ din fărădelege, împotrivindu-se lui
Dumnezeu și sfinților Săi. Creștini, apostați, eretici,
păgâni și atei, se adună spre a înălța un nou turn:
ecumenismul, iubirea, pacea, unitatea, toleranța,
comunicarea, etc. deopotrivă cu inovațiile aduse de
Biserică, sunt cărămizile și schelăria acestuia. Arhitecții
A
4
sunt diavolii, slujiți de calfe și zidari destoinici:
întâistătătorii laici și religioși ai popoarelor, împreună cu
ierarhii lui Hristos: patriarhi, mitropoliți, episcopi.
Cine se ridică împotriva acestora, cine se încumetă
să surpe turnul? Prea puțini, ca să nu spunem, aproape
nimeni. Printre cei puțini se numără, iată și Sfântul ierarh
Briancianinov, care vădind minciuna și înfruntând erezia,
se arată vrednic mărturisitor și urmaș al Sfinților Părinți,
din vechime, care n-au zăbovit a îndrepta și a mustra cu
bărbăție, atunci când ortodoxia era în primejdie.
Astfel cuvântul Sfântului Ierarh, în această vreme
a tăcerii cu orice preț, se dovedește a fi certare și rușine a
păstorilor ecumeniști din Biserică, mustrare și îndemn la
mărturisire pentru cei temători și îndoielnici.
Căci, observăm cu îngrijorare că bună parte din
duhovnicii renumiți ai țării noastre, preocupați de temele
clasice ale Ortodoxiei, precum răbdarea, dragostea,
smerenia, ascultarea, etc. ocolesc cu desăvârșire a zăbovi
asupra ultimelor preocupări și idealuri ale Bisericii:
adunările și slujbele cu cei din alte credințe, dorința de
unire cu ereticii, recunoașterea valabilității tainelor altor
biserici; adaptările dogmelor, canoanelor și rânduielilor
ortodoxe la exigențele societății moderne -- într-un
cuvânt ecumenismul.
Astfel, asupra lor apasă vina tăcerii care trădează,
căci, „prin tăcere Îl trădăm pe Dumnezeu”, spune un sfânt al
Bisericii. Tăcere ce otrăvește Biserica, pogoară pe creștini
în rătăcire și înlesnește viețuirea împotriva lui Hristos a
apostaților, ateilor și păgânilor.
Să părăsim, așadar, această rușinoasă și
păgubitoare tăcere, alăturându-ne marilor mărturisitori
ai vremii noastre, neobosiților luptători ai rătăcirilor
5
ecumeniste, precum sfinții și drepții lui Dumnezeu - Ioan
Iacob Hozevitul, Ioan Maximovici, Averkie Taușev,
Iustin Popovici, Nicolae Velimirovici, Serafim Rose, căci
judecând după duhul veacului și după frământarea
minților, suntem îndreptățiți să credem că edificiul
Bisericii, care se clatină de mult, se va cutremura strașnic
și repede. Nu are cine să-l susțină și cine să se
împotrivească. Măsurile întreprinse pentru susținerea lui
au fost împrumutate de la stihiile lumii vrăjmașe Bisericii, și
mai curând vor accelera căderea ei, decât să o oprească.
Conon Monahul
6
CUVÂNT DESPRE ORTODOXIE ȘI
DESPRE NEORTODOCȘI
a începutul cuvântului nostru în Duminica
Ortodoxiei pare firească întrebarea: „ce este
Ortodoxia?”
Ortodoxia este adevărata cunoaștere și lăudare a lui
Dumnezeu; Ortodoxia este închinarea lui Dumnezeu în
Duh și adevăr; Ortodoxia este proslăvirea omului de
către Dumnezeu, prin harul Preasfântului Duh, dăruit
omului. Duhul este slava creștinilor. Unde nu există Duh,
acolo nu există Ortodoxie.
Unde nu este Ortodoxie,
acolo nu este nici mântuire
Nu există Ortodoxie nici în învățăturile și
filozofările omenești, stăpânite de intelectul mincinos și
înșelător, rod al căderii. Ortodoxia este învățătura
Sfântului Duh, dată omului de Dumnezeu întru
mântuire. Unde nu este Ortodoxie, acolo nu este nici
mântuire. „Oricine va voi să se mântuiască, mai întâi de
toate trebuie să se țină de credința sobornicească; iar
cine n-o va păstra întreagă și fără de prihană, acela va
pieri în veci” (Simbolul Sfântului Anastasie cel Mare).
Pentru a păstra în siguranță acest zălog al nostru,
L
7
astăzi Sfânta Biserică enumera public, în auzul tuturor,
acele învățături generale propagate de satana - expresie a
vrăjmășiei contra lui Dumnezeu - care defăimează
lucrarea mântuirii noastre și ne-o răpesc. Biserica
demască aceste învățături ca pe niște lupi înfricoșători, ca
pe niște șerpi veninoși, ca pe niște hoți și ucigași.
Păzindu-ne de toate acestea și scoțându-i din prăpastia
pierzaniei pe cei înșelați de acestea, Biserica predă
anatemei acele învățături și pe cei ce le urmează cu
îndărătnicie.
Cuvântul „anatema” semnifică îndepărtare,
respingere (blestemul lui Dumnezeu). Atunci când
Biserica predă anatemei o învățătură, înseamnă că acea
învățătură conține hula împotriva Duhului Sfânt.
Așadar, în scopul mântuirii, aceasta trebuie să fie
respinsă și îndepărtată, tot așa cum otrava este ținută
departe de alimente.
Atunci când o persoană este predată anatemei,
înseamnă că acea persoană și-a însușit învățătura
hulitoare în mod irevocabil, lipsindu-se de mântuire el
însuși și lipsindu-i și pe apropiații lui, cărora le-a
transmis felul său de gândire. Iar când acea persoană se
decide să părăsească învățătura hulitoare și să primească
învățătura Bisericii Ortodoxe, după rânduiala Bisericii,
este datoare să anatematizeze falsa învățătură de care era
legat mai înainte și care îl duce la pierzanie, îl înstrăina
de Dumnezeu, îl forța să dușmănească pe Dumnezeu, să
hulească pe Duhul Sfânt, și îl menținea în comunicare cu
satana.
8
Cugetarea omenească inclusă în
învățătura credinței creștine se numește
erezie
Toate învățăturile omenești, cuprinzând propria
cugetare inspirată din intelectul înșelător, din
înțelepciunea trupească a oamenilor strecurate abil în
învățătura despre Dumnezeu, descoperită de Dumnezeu,
pricinuiesc moartea veșnică. Cugetarea omenească
inclusă în învățătura credinței creștine se numește erezie,
iar urmarea acestei învățături - rea-credință...
Inima lor cea nesocotită s-a întunecat –spune
Apostolul despre înțelepții care s-au abătut de la
adevărata cunoaștere a lui Dumnezeu - zicând că sunt
înțelepți, au ajuns nebuni; de aceea Dumnezeu i-a dat
necurătiei, după poftele inimii lor... ca unii care au
schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună; pentru
aceea, Dumnezeu i-a dat unor patimi de ocară.
Patimi de ocară însemnează feluritele patimi ale
desfrânării. Apollinarie era stăpânit de patima
destrăbălării. Eutihie era orbit mai cu seamă de pofta de
arginți, iar destrăbălarea lui Arie întrecea orice
închipuire.
Ereziile, fiind o lucrare trupească, rod al
înțelepciunii trupești, sunt născoceli ale duhurilor
necurate. Feriți-vă de eresurile cele împotrivitoare lui
Dumnezeu - zice Sfântul Ignatie Teoforul - deoarece prin
însăși natura lor, acestea sunt născociri diavolești ale
șarpelui plin de toată răutatea. Nici nu este de mirare:
duhurile necurate au căzut de la înălțimea demnității
duhovnicești; ele au căzut în cugetarea trupească de la
9
cea duhovnicească.
La oameni, binele este amestecat cu răul, și de aceea
devine netrebuincios; la duhurile necurate
precumpănește și acționează numai răul. Cel mai mare
păcat al lor era ura nestăvilită față de Dumnezeu,
exprimată printr-o strașnică și neîncetată hulire a Lui. În
trufia lor, demonii s-au ridicat mai presus de Dumnezeu
însuși. Ei au prefăcut ascultarea de Dumnezeu, firească
făpturilor vii, într-o sălbatică împotrivire, într-o vrajbă de
neîmpăcat. De aceea căderea lor este atât de profundă, iar
plaga morții veșnice, hărăzită lor, este incurabilă. Patima
lor esențială este mândria. Ei sunt prea plini de o
nemaipomenită și neroadă vanitate.
Erezia este o armă de temut în mâinile demonilor!
Cu ajutorul ereziilor, aceștia au dus la pierzanie popoare
întregi; răpindu-le pe neobservate creștinismul, ei l-au
înlocuit cu o doctrină blasfemitoare și i-au conferit acestei
ucigătoare învățături titlul de creștinism reformat,
veritabil, purificat.
Erezia este un păcat făptuit în special
de către intelect
Acest păcat, fiind acceptat cu mintea, se transmite
duhului, se răspândește în tot trupul, păgânindu-l în
întregime, întrucât acesta are însușirea de a se păgâni și a
se molipsi prin comunicare cu duhurile necurate. Păcatul
acesta trece neobservat și pare de neînțeles pentru cei ce
nu cunosc îndeajuns creștinismul. Iată de ce, în mrejele
sale cad cu atâta ușurință: simplitatea, candoarea,
necunoștința, mărturisirea superficială și indiferentă a
10
credinței creștine.
Reply With Quote