View Single Post
  #7  
Vechi 12.12.2009, 17:50:46
bretanion bretanion is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 6
Implicit

Într-o perioadă au fost atinși de erezie chiar și unii
cuviincioși ai lui Dumnezeu, precum Ioanichie cel Mare,
Gherasim din Iordan și alții. Dacă acești sfinți bărbați,
care-și duceau viața doar în grija de mântuire, n-au
cunoscut de îndată hula mascată împotriva lui
Dumnezeu, ce vom zice de cei ce-și petrec zilele
scufundați în preocupări lumești și având o noțiune cu
totul neîndestulătoare asupra creștinismului? Cum vor
recunoaște și erezia, când aceasta apare ferchezuită sub
masca înțelepciunii, cucerniciei și sfințeniei?
Iată din ce cauză întregi noroade s-au plecat cu atâta
ușurință sub jugul ereziei. Din aceeași cauză devine
foarte anevoioasă întoarcerea de la erezie la dreapta
credință, cu mult mai anevoioasă decât întoarcerea de la
buna-credință la idolatrie.
Ereziile mai apropiate de ateism sunt mai lesne de
recunoscut și de lepădat decât ereziile nu prea depărtate
de dreapta credință, și de aceea mai acoperite, împăratul
roman, marele Constantin, cel egal cu apostolii, într-o
scrisoare către Sfântul Alexandru, Patriarhul Alexandriei,
acuzatorul ereziarhului Arie, îl roagă să curme disputa ce
tulbura liniștea și pacea, prin cuvinte deșarte. Dar, prin
aceste cuvinte numite deșarte, era tăgăduită
Dumnezeirea Domnului lisus Hristos, era desființat
creștinismul.
Iată cum necunoștința, și în cazul acestui bărbat
sfânt, râvnitor, fusese înșelată prin viclenia ereziei,
nerecunoscută de el.
11
Sfânta Biserică totdeauna a considerat ca absolut
necesar tratamentul grozavei plăgi a ereziei prin
anatema
Atunci când Fericitul Teodoret, episcopul Cirului, sa
înfățișat la cel de-al IV-lea Sinod Ecumenic,
intenționând să se justifice contra acuzațiilor ce i se
aduceau, Părinții prezenți la Sinod i-au cerut, mai întâi
să-l anatematizeze pe ereziarhul Nestorie. Teodoret, care,
în fond, îl dezaproba pe Nestorie, dar nu atât de hotărât,
precum era respins de Biserică, încerca să se explice.
Părinții însă i-au cerut din nou să-l predea anatemei,
hotărât și fără rezerve, pe Nestorie și a lui învățătură.
Teodoret iarăși voia să se disculpe, și atunci Părinții
i-au cerut cu fermitate ori să-l anatematizeze de îndată pe
Nestorie, ori îl vor socoti eretic pe Teodoret însuși, în cele
din urmă, Teodoret l-a anatematizat pe Nestorie și
celelalte eresuri ale vremii. Aducând slavă lui
Dumnezeu, Părinții l-au proclamat pe Teodoret păstor
drept credincios. Din partea sa, Teodoret nu mai dorea să
se explice, după ce pricinile ce-l îmboldeau să dea
explicații fuseseră extirpate din sufletul său (Flerg, Istoria
creștinismului).
Iată deci, singura atitudine corectă a duhului
omenesc cu privire la înfricoșătoarea plagă a ereziei.
Biserica vestește:
“Cei ce și-au predat cugetul lor în ascultare față de
descoperirea dumnezeiască, slujind-o pe ea, pe aceștia
să-i fericim și să-i lăudăm; iar celor ce se împotrivesc
adevărului, dacă nu s-au pocăit înaintea lui Dumnezeu,
Carele așteaptă întoarcerea și căința lor, dacă n-au voit
12
să urmeze Sfintelor Scripturi și Tradiției Bisericii
Sobornicești, să fie excomunicați și predați anatemei”.
“Celor ce neagă existența lui Dumnezeu și susțin
că această lume s-a autoorganizat și că toate se petrec
fără ajutorul providenței dumnezeiești, așa, ca din
întâmplare: anatema!”',
“Celor ce afirmă că Dumnezeu nu este Duh, ci
materie și care nu-L recunosc ca Sfânt, Atotmilostiv,
Preaînțelept, Atotștiutor, rostind alte asemenea
blasfemii: anatema!”;
“Celor ce îndrăznesc să declare că Fiul lui
Dumnezeu n-ar fi de o ființă cu Tatăl, deasemenea
Duhul Sfânt, Carele este de conceput: că Tatăl, Fiul și
Duhul Sfânt n-ar fi Unul Dumnezeu: anatema!”;
“Celor care spun că venirea în lume a Fiului lui
Dumnezeu întrupat, patimile Sale de bunăvoie,
moartea și învierea Sa nu sunt necesare izbăvirii de
păcate și mântuirii noastre: anatema!”;
“Celor care nu acceptă harul răscumpărării
propovăduit de Evanghelie, ca singurul nostru mijloc
de îndreptățire în fața lui Dumnezeu: anatema!”;
“Celor care se îndoiesc de fecioria Preacuratei
Fecioare Măria înainte de naștere, în timpul nașterii și
după naștere: anatema!”;
“Celor care nu cred că Duhul Sfânt i-a înțelepțit pe
prooroci și pe apostoli și a prevestit prin gura lor
adevărata cale spre mântuire, prin atâtea minuni,
mărturisind că Duhul și acum sălășluiește în inimile
adevăraților creștini și-i călăuzește spre orice adevăr:
anatema!”;
“Celor care nu recunosc nemurirea sufletului,
sfârșitul acestui veac, judecata ce va să vină, răsplata
cerească pentru faptele cele bune și osânda pentru
13
păcate: anatema!”;
“Celor care refuză Tainele Sfintei Biserici a lui
Hristos: anatema!”;
“Celor care nu recunosc Sinoadele Sfinților Părinți
și Predaniile lor, în conglăsuire cu revelația
dumnezeiască și păstrate cu sfințenie de către Biserica
Ortodoxă și Sobornicească: anatema!”
*
Adevărul dumnezeiesc S-a întrupat ca prin Sine să
ne mântuiască pe noi, cei morți ca urmare a primirii și
însușirii de către noi a ucigătoarei minciuni. Dacă veți
rămâne în cuvântul Meu - grăiește Hristos - dacă veți
primi învățătura Mea și veți rămâne credincioși ei,
sunteți cu adevărat ucenici ai Mei. Și veți cunoaște
Adevărul și Adevărul vă va face liberi (Ioan 8, 31—32).
Numai acela va rămâne credincios învățăturii lui
Hristos, care respinge cu hotărâre și va respinge pururea
orice învățătură născocită de duhurile necurate și de
oamenii potrivnici învățăturii lui Hristos, înțelepciunii
dumnezeiești, care ne-a lăsat legământ să păstrăm
unitatea și inviolabilitatea lor.
Înțelepciunea dumnezeieștii Revelații se păstrează
întreagă și neștirbită doar în sânul Bisericii Ortodoxe de
Răsărit. Amin!

14
DESPRE MÂNTUIREA
NEORTODOCȘILOR
Ce este erezia?
rezia este împlinirea în faptă, în cuvânt sau în
gând a următoarelor:
- Abaterea de la sfintele dogme ale Sfintei Biserici
Ortodoxe;
- Credința că, dacă ești creștin, dacă crezi, dacă ești
religios, credincios, mistic, spiritual, etc., fără a fi ortodox, te
poți mântui;
- Credința și mărturisirea că te poți mântui (și) prin
tehnici, asane, meditații, formule (mantre), gnoză, cunoaștere,
rațiune, științe, filosofii, concepte, doctrine umaniste
(iluminist-idealiste, revoluționare și religioase);
- Credința și afirmarea că Hristos a fost un mare învățat,
un mistic, un iluminat, un înțelept, un guru, un inițiat cu
puteri paranormale, oculte, vrăjitorești, un șef spiritual, un fel
de mare șaman venit din ceruri astrale, ori strălucită
personalitate a umanității, iar nu însuși Dumnezeu-Cuvântul;
- Credința, părerea și propovăduirea că mântuirea nu este
doar în Biserică și că nu este nevoie să fii ortodox ca să te
mântuiești.
Spre întărirea celor de mai sus, Sfântul Ignatie
Briancianinov răspunde unei femei, care – asemenea
„creștinilor” de azi - nu accepta că sunt „mulți chemați, și
puțini aleși” și că aleșii sunt tocmai adevărații ortodocși.
E
Reply With Quote