Uite un material despre ascultare luat de pe site-ul Mitropoliei Slatioara:
Mai de preț este adevărul rostit în cuvinte puține și simple, decât miile de discursuri retorice și împodobite, care vin să îmbrace minciuna. Cel mai profund sentiment de dragoste față de fratele tău, este acela de a-i spune adevărul” – spune Sfântul Maxim Mărturisitorul; „Că legea prin Moise s-a dat; iar darul și adevărul prin Iisus Hristos s-au făcut” (Ioan 1,17). Pe măsură ce „înțelepții pescari de suflete” se vor îndepărta și ei de la adevăr, nesocotind porunca Apostolului: „Stați (…) încingându-vă mijlocul vostru cu adevărul și îmbrăcându-vă cu zaua dreptății” (Efeseni 6,14), omenirea se va asemăna unei case zidite pe temelie de nisip. Lipsită de podoaba binecuvântată a adevărului, ea va fi lovită de viforul minciunii, care o va risipi degrabă. Columna sufletească a Ortodoxiei este primejduită de duhul minciunii, înveșmântat cu măiestrie în haina adevărului. Când acest duh al minciunii va reuși să devină stăpân în matca adevărului, duhul adevărului va fi scos afară. Însă, lepădând minciuna, să grăim adevărul fiecare către aproapele lui. Deși este un cuvânt destul de neclar pentru un om care trăiește departe de Dumnezeu, ascultarea este o noțiune cu o semnificație deplină pentru un credincios, care știe că, atunci când este lucrată, ea se ridică la noblețea de virtute duhovnicească, fiind în stare să îl mântuiască pe om. Nu în zadar, în mediul monahal se folosește expresia „sfânta ascultare”. În momentul tunderii în monahism, călugării se făgăduiesc a trăi până la moarte sub jugul cel ușor al ascultării față de stareț și de obște. În rânduiala săvârșirii sfintei Taine a Cununiei, se spune că femeia trebuie să se plece întru toate bărbatului, iar la Sfântul Botez, toți ne facem mădulare ale lui Hristos, făgăduind a asculta de glasul Bisericii, întocmai ca niște fii credincioși. Iată deci că ascultarea este o piatră tare, care stă la temelia întregii noastre vieți creștinești.
Ascultare – dar față de cine?
Ascultarea față de Biserică nu presupune abuz de autoritate din partea întâistătătorilor Bisericii, așa cum spun „predicatorii” sectari ce au împânzit România, în căutare de prozeliți naivi. Este adevărat că uneori, sub pretextul ascultării, s-au comis și multe lucruri greșite, în contradicție cu poruncile Evangheliei, care îndeamnă la ascultare și supunere față de mai marii poporului și ai Bisericii. Porunca Sfinților Apostoli este aceea de a ne teme și a ne supune mai mult lui Dumnezeu decât oamenilor, care distorsionează cuvântul lui Dumnezeu, transformându-se în „piatră de poticnire și stâncă de sminteală” (I Petru 2, 8), pentru cei aflați în căutarea adevărului. A accepta confortul psihologic al ideilor gata-făcute, al șabloanelor bisericești puse pe umerii oamenilor în numele ascultării față de cei care le-au emis, nu este o ascultare în Duhul lui Dumnezeu. Porunca ce vine de la Dumnezeu către oameni este aceea care îți lasă libertatea de a gândi, adică oferă liberul arbitru asupra deciziei, umplându-ți inima de înțelepciune dumnezeiască, fiindcă este făcută în duhul dragostei, al păcii și al adevărului. Însă ascultarea oarbă, fără discernământ, care trebuie îndeplinită de frica sabiei - aceasta nu mai este de la Dumnezeu, ci de la tatăl minciunii, care este diavolul. Sub deviza acestei false „ascultări”s-au încălcat, de multe ori, graiurile apostolești și cele ale Sfinților Părinți; au fost ruinate zeci de biserici, au fost torturați oameni nevinovați, exilați, ori supuși unui regim de înfometare, iar apoi uciși. În numele „ascultării” s-a trecut peste glasul conștiinței și oamenii au devenit simple marionete, care au refuzat să mai gândească. Mulți au folosit numai puterea brațului lor spre îndeplinirea ordinelor care se aliniau mai mult unei mentalități militare. Unii și-au liniștit cugetele, spunându-și că fac ascultare, iar alții s-au revoltat.
Ordinele nu se discută, ci se execută – cu această deviză se dorește a se acoperi vina multor greșeli. Dar oare de ce nu spunem la fel, atunci când suntem puși în fața poruncilor lui Dumnezeu? Acestea nu sunt niște porunci de căpătâi pentru cei care cred în Dumnezeu? Oare nu sunt ele mai presus decât poruncile tiranilor, care stăpânesc pe pământ? Nu ar trebui să ne oprim pentru o clipă, să cercetăm dacă nu cumva poruncile oamenilor se împotrivesc poruncilor lui Dumnezeu? Și, dacă se împotrivesc atunci pe care alegem să le săvârșim? Pe cele rele ale oamenilor, sau pe ale lui Dumnezeu? Mai ales că avem poruncă: „să nu dați ascultare basmelor iudaicești și poruncilor unor oameni, care se întorc de la adevăr” (Tit 1, 14).
Ascultarea se face până la erezie sau abatere dogmatică, și niciun pas dincolo
Ascultarea creștină este posibilă doar cu condiția iubirii, pentru care a zis Mântuitorul: „Cel ce Mă iubește pe Mine, ascultă cuvintele Mele”. Astfel, ascultarea devine o expresie și o dovadă a iubirii, și devine rațională (adică nu este dobitocească) numai atunci când este făcută în duhul evanghelic, urmând calea Sfințior Părinți - cale ce duce către Dumnezeu. Atunci când ascultarea o facem din duhul fricii și al temerii, acest lucru este o expresie a animalității din noi și este proprie doar celor necuvântătoare și robilor. Ascultarea în Duhul lui Dumnezeu nu înseamnă a tăcea atunci când trebuie să vorbim că: „Zic vouă, de vor tăcea aceștia, pietrele vor striga” (Luca 19,40). Ascultarea nu înseamnă supunere oarbă față de vreo poziție nedreaptă - fie ea canonică, dogmatică sau morală. În acest caz, tăcerea ne osândește, căci tăcând ne facem părtași celor care propovăduiesc nedreptatea canonică, dogmatică sau morală. Cine tace și pleacă capul în fața neadevărului, moare de fiecare dată când o face; cine vorbește și ține capul sus, moare o singură dată! A nu tăcea și a nu pleca capul în fața neadevărului este o virtute, iar aceasta nu în sensul lipsei de smerenie, ci în sensul de a apăra adevărul. A tăcea atunci când cineva îți impune o minciună, este totuna cu a primi minciuna și a fi de acord cu ea, iar aceasta este un păcat; și plata păcatului este moartea duhovnicească. Mântuitorul a zis: „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl Meu decât prin Mine” (Ioan 14, 6). De aici, reiese clar cine este Adevărul. Deci cine tace și nu apară Adevărul, acela Îl trădează. A ține capul sus, nu în sensul mândriei - ci în sensul verticalității, înseamnă a fi de partea Celui care a împăcat și a refăcut legatura pe verticală dintre om și Dumnezeu. În acest caz se moare o singură dată, și de cele mai multe ori, mucenicește. Se moare trupește și se înviază sufletește...
|