Dupa ce am spus ca sunt nevoit sa ma retrag de pe forum, acum ma stradui sa-mi calc cuvantul si sa fiu prezent macar pe topicul pe care l-am initiat. De altfel, retragerea anuntata era motivata de lipsa timpului.
Reactiile voastre m-au bucurat si sper sa pot scrie din perspectiva acestei bucurii.
Mai intai, Ory
Bag de seama ca esti un suflet delicat, dar si fragil. Caci o floare nu poate fi decat fragila, nu-i asa? De aceea, am prevazut si posibilitatea de a te semna cu numele unui sfant al Bisericii. E tocmai o masura de protectie. O invocare a protectiei harului. E putin probabil ca un satanist, de exemplu, sa se incumete a folosi numele sfintilor.
Argumentarea ta in favoarea anonimatului se bazeaza pe teama. "Indiferent daca Dumnezeu ne pazeste sau nu", zici! Daca "Dumnezeu este iubire" (1 Ioan 4.8 si 4.16), fii sigura ca ne pazeste. El este adevaratul Dumnezeu. Daca ai avut de a face cu un "dumnezeu" care nu te pazeste, inseamna ca trebuie sa ridici ochii ceva mai sus. "Tendinta de precautie din societate" este rezultat al tendintei societatii de a-L face pe Dumnezeu "dupa chipul si asemanarea sa". Va iesi un "dumnezeu" cu o imagine (relativ) buna dar neputincios. Sau va iesi un "dumnezeu" care are nevasta si copii (eventual nelegitimi) precum incearca sa ne convinga Dan Brown si altii ca el.
In privinta smintelii pe care o pot provoca folosind calculatorul, sa stii ca nu sunt de acord. Numai pacatul este smintitor. Duhul Ortodox nu a prigonit niciodata stiinta, ba nici pseudo-stiinta. Dar stim ca "stiinta se va sfarsi" (1 Cor.13.8).
Iar ceea ce spui despre "sfintii mari" si "sfintii simpli" e cel putin hazliu. De unde ai scos-o?
Mirela
Se prea poate ca "Puterea Numelui" sa fie un capitol din cartea de care ai zis si pe care nu o am.
Ma bucur ca mi-a scris si Arhanghelul Gabriel!
Ce intelegi tu prin "a fi pomenit"? Ce ai citit despre subiectul acesta? Trebuie sa fim foarte atenti ca nu cumva sa adoptam "teologia" mass media.
Alexei Homiakov zice ca "rugaciunea adevarata este dragoste adevarata". Si atunci as zice ca a pomeni pe cineva la rugaciune este exersare in porunca fundamentala a Domnului: "Sa va iubiti unul pe altul, precum Eu v-am iubit Eu" (Ioan 15.12). Vezi si Ioan 15.17.
Eu cred ca tu esti influentat de scolastica romano-catolica: Biserica ar fi o institutie specializata in rugaciuni si slujbe, iar preotii sunt angajatii, organizati ierarhic, care presteaza servicii, acei "specialisti ai sacrului". Dar citeste macar sfarsitul epistolei 1 Corinteni si vei vedea ca Biserica este "Trupul lui Hristos" si noi toti suntem "madularele" acestui Trup.
Toata consideratia si dragostea, daca este permis, pentru domnul Cristian Stefan. L-am tratat la inceput ca pe un pusti care se da BOSS, fiind inca o data indus in eroare de pseudonim. Dar si pentru atitudinea ne-milostiva (dupa parerea mea!) pe care si-a exprimat-o fata de cei de la Tanacu. Am avut ocazia astfel sa vad la dumnealui un efort de smerire cu atat mai miscator cu cat nu mai e la prima tinerete.
Domnul Hristos sa va bucure intru Duhul Sfant, domnule Cristian. As fi indatorat sa acceptati scuzele si prietenia mea!
Consider ca Sofia Iuga isi onoreaza numele. Toata lumea stie ca grecescul "sophia" inseamna "intelepciune". Dar toata virtutea se probeaza in focul smereniei. Oricum, gandul tau mi-a parut precis si concis. Sper ca ai un duhovnic care sa indrazneasca a folosi si bisturiul si nu doar alifia.
VSOVI adica Ovidiu
Am impresia ca esti o persoana duhovniceasca, de vreme ce pomenesti de taierea voii, ba iti ceri si iertare. Te asezi astfel aproape de miezul vietii crestine. Dar ma nedumireste ca si tu preferi anonimatul ca o forma de protectie. Te simti asa amenintat?
Spui ca "un calugar este totdeauna o prezenta importanta". Orice om este o prezenta importanta daca nu spune prostii. Ba chiar daca spune prostioare dar face efortul sa se curate de ele.
Deci si tu esti o prezenta importanta, numai ca un pic te mai temi de ceva.
CLAUSEMI
Nu stiu stiu de ce am ramas cu impresia ca tu ai incercat viata de manastire. De aceea, aproape ca ma jenez sa-ti spun eu ceea ce tu stii. De altfel, in cuvintele mele de mai sus se afla ceva raspunsuri la obiectiile tale.
As vrea, totusi, sa subliniez ca eu vorbesc cu persoane REALE chiar daca folosesc un mijloc de comunicare virtual. Nu vorbesc cu internetul! Internetul nu impune anonimatul, ci il face posibil mai mult decat alte mijloace. Nimeni nu te va impiedica sa te rogi chiar cand esti pe net, si nimeni nu va impiedica pe Duhul Sfant sa rodeasca rugaciunea ta in inima celui cu care faci un simplu schimb de idei.
Tu spui ca daca vrei sa comunici real trebui sa stabilesti o intalnire ca sa te poti cunoaste etc. Oare pe Hristos nu-l putem cunoaste real pentru faptul ca nu putem stabili cu El o intalnire fata catre fata? Eu cred ca posibilitatile duhovnicesti depasesc parametrii trupesti. Ceea ce spui tu se intampla, fara exceptie, cand un baiat vrea sa cunoasca o fata, si nu au odihna pana ce nu se vad. Si, cel mai adesea, chiar cu asta incep relatia. Poate ca tu visezi la ceva de vreme ce nu te-ai implinit in manastire.
Spui ca "virtualul este un anonimat". Ce intelegi tu prin virtual? Dar prin anonimat? Eu incerc sa gandesc crestineste. Nu am cerut nimanui, in mod public, sa-mi dea numele de familie, adresa, CNP-ul, fotografia. Pentru ca nu am avut si nu am in vedere perspectiva unei intalniri trupesti. Noi ne numim duhovnici si incercam sa traim duhovnicia, adica incercam sa depasim si aparenta realitate si "anonima" virtualitate prin puterea milostiva a Duhului Sfant. Asadar, sa dea Domnul sa ne intalnim in Reala Imparatie a lui Dumnezeu.
E simplu de tot: am propus asumarea ideilor in duh crestin prin semnarea cu numele de Botez sau, cel putin, prin folosirea unui nume de sfant pentru a ne pune sub protectia rugaciunilor acestuia. Poate nu te-ar deranja daca ti-as spune Claudia! Dar poti folosi si numele de rasofora.
Jenica
Nu am avut o intentie subtila si sfioasa de a va "fura" numele pentru rugaciune, pentru simplul fapt ca rugaciunea neincetata e o porunca publica a Scripturii. Noi, crestinii, suntem DATORI, sa ne rugam unii pentru altii, deci sa ne iubim unii pe altii.
Anca
Te pomenim si pe tine, dar e stiut ca rugaciunea e cel mai greu lucru. Parintii explica cum ca toate din lumea aceasta merg in sensul mortii. Doar rugaciunea merge in sensul vietii.
Draga Andrei de la Cozia, ma bucur ca imi permiti sa glumesc cu dumneata. Vad ca ai vrea sa ma verifici. Sa stii ca mi-am tradat identitatea celor care au avut delicatetea sa faca ei primul pas. Cand am propus marturisirea numelui de Botez, eu am facut-o primul. Dar nu mi-am spus manastirea public pentru ca nu pot pretinde ca reprezint punctul de vedere al manastirii. Insa ma stradui nici sa nu-l desfigurez.
In sfarsit, domnule Marius Daniel, cred ca intelegeti din toata compunerea mea ca nu am legitimat pe nimeni. Mi-am dorit o responsabilizare a afirmatiilor. Dar orice regula poate avea exceptii justificate. Asa ca n-are de ce sa se teama homosexualul.
Sper ca nu am fost excesiv de didactic sau, Doamne fereste, arogant in cele impartasite. Cu drag, ieromonah Andrei.
|