View Single Post
  #13  
Vechi 03.01.2010, 16:13:13
adam000 adam000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.09.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 719
Implicit

...continuare...

Citat:
Nașterea parohiilor și unitatea Bisericii

La începutul secolului IV, ca urmare a creșterii semnificative a numărului creștinilor în cadrul Bisericii apare o realitate nouă – parohia. Trecerea de la Euharistia unică celebrată de episcop la parohiile conduse de preoți este redată în mod viu de izvoarele secolului IV. Am văzut că în primele trei veacuri creștine întreaga Biserică dintr-un anumit loc se aduna laolaltă, cu precădere în ziua de duminică, pentru a frânge pâinea într-o singură adunare condusă de episcop. În centrul adunării acesteia a întregii Biserici sau a Bisericii lui Dumnezeu și înaintea jertfelnicului se găsea tronul episcopului care ședea pe locul lui Dumnezeu înfățișând imaginea vie a lui Hristos, în care se exprima unitatea celor mulți în Biserica universală dintr-un anumit loc. În jurul tronului se găseau prezbiterii în syntron, iar lângă episcop stăteau diaconii ajutându-l în săvârșirea Euharistiei. În față și vizavi de toți se găsea poporul lui Dumnezeu, toți cei care prin botez deveniseră mădulare ale Bisericii lui Hristos, care se constituia astfel ca o realitate istorică deplină și perfectă.

O consecință directă a locului unic al episcopului în aducerea dumnezeieștii Euharistii o constituie faptul că la început doar episcopul a fost numit cu apelativul „preot” (ιερεύς – sacerdos). Titlul acesta ca și sinonimul lui (pe atunci) – arhiereu (αρχιερεύς) se întrebuința la început cu referire la Iisus Hristos, avându-se în vedere aducerea Lui de sine ca ofrandă Tatălui pentru oameni. Pentru că această ofrandă a fost înveșnicită prin Euharistie, în care aducătorul ofrandei era episcopul, titlul acesta a fost transferat asupra episcopului.

Dar dacă acesta era rolul episcopului, în ce consta rolul preoților în Biserica primară? Pentru a înțelege aceasta trebuie să spunem mai întâi că prezbiteriul sau prezbiterii de la început se găseau în cea mai strânsă relație cu episcopul. Atât de strânsă încât erau și ei numiți împreună cu episcopul prezbiteri sau coprezbiteri. Acest fapt nu e fără legătură cu locul lor în Euharistie. Prezența lor în jurul episcopului avea relație directă cu aducerea darurilor. Ei erau alături de episcop la aducerea ofrandei euharistice sau, în unele cazuri, puteau să aducă chiar ei ofranda în lipsa episcopului și din încredințarea acestuia, după cum am văzut că spunea Sf. Ignatie; „Acea Euharistie să fie socotită bună, care este săvârșită de episcop sau de cel căruia episcopul i-a îngăduit”. Totuși aducerea ofrandei euharistice a rămas de-a lungul primelor trei veacuri lucrarea prin excelență a episcopului, în timp ce prezbiterii se găseau cel mai aproape de episcopul care aducea ofranda, fără a fi dobândit însă prin hirotonia întru prezbiter dreptul aducerii darurilor. Putem observa foarte ușor acest lucru dacă studiem rugăciunea hirotoniei prezbiterului pe care ne-o transmite Tradiția Apostolică. Aceasta, spre deosebire de rugăciunea hirotoniei episcopului nu dă prezbiterului ce se hirotonește dreptul de a aduce Euharistia. În locul acestei competențe, celui hirotonit în treapta de prezbiter i se dă harul spre chivernisirea poporului lui Dumnezeu cu inimă curată, ca unui continuator al lucrării preoților Vechiului Testament, și spre învățătura și îndreptarea poporului. Mărturii asemănătoare găsim la Tertulian, Origen, Clement și Ciprian. Rolul preoților era acela de a conduce adunările în vederea învățăturii și rugăciunii, dar nu și pe acelea în vederea celebrării Euharistiei. Ei acționau mai ales ca dascăli, în afara Euharistiei, pregătind și catehizând pe credincioși prin citirea Scripturilor și prin rugăciuni, în timp ce predica euharistică rămânea ca o lucrare a episcopului, după cum mărturisesc Iustin și Ipolit.

Sub influența condițiilor istorice însă lucrurile au luat un alt curs. Între 211-249 Biserica a cunoscut o lungă perioadă de pace, căreia i-a corespuns o puternică creștere a numărului creștinilor, nu doar în mediul rural, ci mai ales în orașe. Faptul acesta a făcut ca adunarea tuturor membrilor Bisericii locale pentru o singură Euharistie să fie tot mai dificil de realizat. La aceasta s-a adăugat faptul că, odată cu urcarea pe tron a lui Deciu și cu noua politică religioasă inaugurată de el, de persecuție a creștinilor, mulți episcopi au fost închiși, exilați sau omorâți, unii au apostaziat în fața persecuțiilor, astfel încât Bisericile au fost văduvite pe timp îndelungat de conducătorii lor. Astfel s-a pus acut problema: Cine va prezida Euharistia pe timpul lipsei acestora? Rezolvarea problemei nu putea fi căutată departe de întărirea competenței euharistice a prezbiterilor. Astfel se observă în această epocă o largă preluare a sarcinilor episcopului de către prezbiteri. Ciprian de exemplu, găsindu-se departe de Biserica lui încredințează sarcinile ce-i reveneau preoților și diaconilor. Între acestea sigur se cuprindea și săvârșirea Euharistiei. Prezbiterii și diaconii Romei se pare că preluaseră întreaga conducere a Bisericii Romei după moartea lui Flavian (250 d.H.). Aceste stări de lucruri au dus, cum era normal, la legarea prezbiterilor de oficiul aducerii ofrandei euharistice. Astfel că mijlocul sec. III este timpul primei apariții a parohiilor. Apar în acest mod două elemente în concepția despre prezbiteriu, elemente care nu erau în acord cu eclesiologia precedentă: 1) Preoți legați individual de o anume comunitate și 2) Diaconi în legătură cu preoții. Toate acestea ne mărturisesc că de la mijlocul sec. III prezbiterii, în virtutea practicii din Biserică, începuseră să fie priviți ca având propriile comunități.
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor
Amin.
Reply With Quote