Citat:
Īn prealabil postat de Fani71
Este adevarat ca p. Schmemann a trait mai toata viata in Franta si USA, si cel mai bine cunoaste situatia credinciosilor ortodocsi din aceste tari si in general din 'vest'.
Insa nici tu, Anca, nu traiesti de 20 de ani in Romania, daca am inteles bine, si nu cunosti ortodoxia romaneasca chiar din proprie experienta zilnica. Poate si tu ai tendinta sa idealizezi.
Iar cand parintele Schmemann critica anumite lucruri, nu inseamna ca neaga lucrurile bune. Slava Domnului ca nu exista numai aspectele negative de care vorbeam mai sus, exista evident si oameni cu viata sfanta si exista si oameni care chiar citesc 'viu' scrierile parintilor.
Dar am inteles ca nu se poate spune asta, din pacate, despre invatamantul teologic din Romania. Intreaba-l pe Costel de exemplu.
Eu cand merg in Romania si vad cum vorbesc oamenii pe strada, cum se poarta unii cu altii, vad multe aspecte mizerabile, aceasta inalta spiritualitate de care se tot vorbeste mi se pare ca ramane izolata de societate, ramane un aspect minoritar - ca si in occident.
Insa bineinteles, nici eu nu raman neaparat la aceste aspecte, ci incerc sa pastrez in inima ce este bun - oamenii buni, cartile bune, lucruurile frumoase.
Numai ca asta nu inseamna ca trebuie sa devenim nerealisti.
|
Nu cred ca e important unde traiesc eu, caci nu eu scriu carti si nu critic ortodoxia.
E normal sa imparti punctul de vedere al Pr. Schmemann, al lui Afannasiev, caci doar ati urmat aceeasi facultate: Institutul Sf. Serghie din Paris. Tocmai asta scriam mai sus, ca intelectualii de tip vestic au avut impresia ca ortodoxia traita in manastiri e pentru omul simplu; experienta insa a aratat ca tocmai acolo era trairea adevarata a ortodoxiei si ca intelectualitatea a redescoperit Filocalia datorita acestor oameni simpli dar cu o viata curata.
Situatia actuala merge spre inrautatire, dar cu scopul cernerii.
Dupa o perioada de examen prin suferinta a Europei de est, din care credinta a iesit invingatoare, se pare ca toata Europa, poate intreaga lume e supusa probei bunastarii, si nu stiu cati vor trece aceasta proba. Probabil ca o vor trece doar f putini. Am fost cu totii cuceriti de placerile vietii, unele dintre ele parand fara nevinovate (haine frumoase, parfum, etc.; voi reveni la aceasta tema cu explicatii) si astfel toti oamenii le-au acceptat, nestiind carui rau dau drumul in viata lor. Sa nu ne miram deci de calugarii care se indeparteaza de trairea pe care ar trebui sa o aiba, dar pe care nu au deprins-o niciodata. Nu este cazul sa-i criticam, caci nici noi nu suntem mai buni.
Recomand in acest sens citirea cartii Pr. Petroniu Tanase "Chemarea Ortodoxiei", un traitor pe teritoriul Romaniei si care vorbeste romanilor. Nu cred ca ne poate lumina mai bine altcineva... cu exceptia sfintilor.
In ceea ce-i priveste pe romanii de pe strada, ce stim noi, Fani, ce probleme au si carui stres au sa-i faca fata acestia. Noi am trait in "puf" in ultimii 20 de ani. Ce stim noi ce inseamna sa ai un salariu de mizerie si sa trebuiasca sa faci fata cerintelor tot mai mari. Cu toate astea, acesti oameni se duc duminica la biserica, caci bisericile au devenit neincapatoare, in ciuda ridicarii a numeroase lacase noi in ultimii 20 de ani. Oamenii gresesc, dar se si spovedesc si traiesc cu frica de Dumnezeu, chiar daca la prima vedere ne scapa acest lucru. Si apoi in vest multe sunt doar de fatada...
Inalta lor spiritualitate ne-o putem inchipui doar, caci nu-i vedem cum se roaga, cum ii pomenesc pe mortii lor, cum dau milostenie, cum respecta cel sfinte si cum duc banutul vaduvei la biserica. Acestea nu se vad in valtoarea strazii.