View Single Post
  #18  
Vechi 09.01.2010, 15:59:04
Ioana-Andreea's Avatar
Ioana-Andreea Ioana-Andreea is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.11.2009
Locație: Ploiesti
Religia: Ortodox
Mesaje: 626
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Ioana-Andreea
Implicit

Ce este o icoană? O icoană este o imagine (de obicei bidimensională), reprezentand pe Hristos, sfinți, ingeri, evenimente biblice importante, pilde sau evenimente din istoria Bisericii.
Sf. Grigore Dialogul (Papă a Romei la aprox. 590-604) vorbea despre icoane ca fiind Scriptura pentru analfabeți:
“Ceea ce scrisul prezintă cititorilor, imaginea prezintă celor neinvățați care o privesc, căci in ea și cei ignoranți văd ce ar trebui să urmeze; in ea pot citi analfabeții”(Epistola către Episcopul Serenus din Marsilia, NPNF 2, Vol. XII, p. 53).
Celor care sugerează că acest fapt nu mai este relevant in epoca noastră, le aducem aminte de rata mare a analfabetismului pe care o avem acum, intr-un segment major al populației... copiii.
Icoanele ne ridică mințile de la cele pămantești la cele cerești. Sf. Ioan Damaschinul a spus: ”Prin icoane vizibile suntem conduși la contemplarea a ceea ce este divin și spiritual”. Prin păstrarea memoriei celor pictați in icoane, suntem inspirați să-i imităm. Sf. Grigore de Nissa (aprox. 330-395) povestea cum nu putea trece pe langă o icoană cu Avraam care-l jertfea pe Isaac “fără să verse lacrimi”. Intr-un comentariu la aceste cuvinte, s-a spus la al Șaptelea Sinod Ecumenic: “Dacă unui asemenea Doctor imaginea i-a folosit și i-a produs lacrimi, cu atat mai mult ea va aduce căință și-i va face bine celui simplu și needucat”.

Citat:
Se inchină ortodocșii la icoane?
Creștinii se roagă in prezența icoanelor (așa cum evreii se rugau in prezenta icoanelor Templului), dar nu la icoane.

Citat:
Fac icoanele minuni?
Pentru a pune aceasta intrebare intr-o perspectiva corecta, să incercăm mai intai să răspundem la cateva intrebări: Făcea chivotul legămantului minuni (vezi Iosua 3:15, 1 Samuel 4:6, 2 Samuel 11-12)? Vindeca șarpele de arama pe cei mușcați de șerpi (Numeri 21:9)? Au inviat oasele profetului Elisei pe un om (2 Оmpărați 13:21)? A vindecat umbra lui Petru pe bolnavi (Fapte 5:15)? Au vindecat hainele lui Pavel pe cei bolnavi și au scos draci (Fapte 19:12)?
Răspunsul la aceste intrebări este Da, intr-un anumit fel. Totuși, ca să fim mai corecți, Dumnezeu a fost Cel care a ales să facă minuni prin aceste obiecte. In cazul chivotului și a șarpelui de aramă, avem de-a face cu imagini prin care s-au făcut minuni. Dumnezeu a făcut minuni prin rămășițele profetului Elisei, prin umbra unui sfant și prin lucruri care au fost doar atinse de un sfant. De ce? Pentru că Dumnezeu cinstește pe cei ce Il cinstesc. (1 Samuel 2:30), Iși găsește plăcerea in a face minuni prin sfinții Lui, chiar și pe aceste cai indirecte. Faptul că Dumnezeu poate sfinți lucruri materiale nu trebuie să surprindă pe cei ce cunosc Scriptura. De exemplu, nu numai altarul templului era sfant, ci tot ce il atingea (Exod 29:37). A respinge adevărul că Dumnezeu lucrează prin lucruri materiale inseamnă a cădea in Gnosticism.
Prin urmare, da, intr-un sens larg icoanele pot face minuni, deoarece Dumnezeu cinstește pe cei ce-L cinstesc.

Citat:
Care este diferența dintre inchinare și venerare?
Creștinii ortodocși nu se inchina la icoane in sensul in care cuvantul inchinare este folosit in limba modernă.
Creștinii ortodocși cinstesc icoanele, ceea ce inseamnă ca le respectă pentru că sunt obiecte sfinte și pentru că respectă pe cei pe care ii reprezintă. Nu ne inchinăm icoanelor așa cum nu ne inchinăm steagului țării. Respectul față de steag reprezintă aceeași atitudine ca și față de icoane, un fel de cinstire. Așa cum nu venerăm lemnul sau vopseaua, ci persoana pictata in icoană, tot așa patrioții nu venerează țesătura și culorile, ci țara reprezentată de steag.
Acesta a fost felul de gandire al celui de al Șaptelea Sinod Ecumenic, care a decretat in al său Oros: “Acesta fiind cazul, urmand calea impărătească și invățătura de inspirație divină a Sfinților Părinți și a Tradiției Bisericii sobornicești - căci noi știm că este inspirată de Duhul Sfant, care se află in ea - decidem in mod corect și după o lungă examinare, că asemenea Crucii sfinte și dătătoare de viață, la fel sfintele și prețioase icoane pictate in culori și impodobite cu pietre prețioase sau cu altă materie avand același scop (epitedeios) să fie puse in sfintele biserici ale lui Dumnezeu, pe obiecte și haine sfinte, pe pereți și pe străzi, indiferent dacă ele sunt icoane ale Domnului Dumnezeu și Mantuitor Iisus Hristos, ale Preacuratei Fecioare, Sfanta Născătoare de Dumnezeu, sau ale ingerilor sau Sfinților. Căci ori de cate ori vedem reprezentarea lor prin imagini, ori de cate ori le privim, ne aducem aminte de prototipuri, ii iubim mai mult, suntem indemnați să ne inchinăm sărutand imaginea și să ne mărturisim venerația (proskenesin), nu adevărată inchinare (latreian) care, după credința noastră, este cuvenită numai naturii divine, dar in același fel venerăm imaginea Crucii celei scumpe și dătătoare de viață, Sfanta Evanghelie și alte obiecte sfinte pe care le cinstim cu tămaie și lumanări, după obiceiurile inaintașilor noștri. Căci cinstea dată imaginii se adresează prototipului, și persoana care venerează o icoană venerează pe cel reprezentat de ea. Intr-adevăr, aceasta este invățătura Sfinților noștri Părinți și Tradiția Sfintei Biserici sobornicești, care a dus Evanghelia de la un capăt la celălalt al pămantului.”

Evreii ințelegeau diferența dintre venerare și inchinare (adorare). Un evreu pios iși săruta șalul de rugăciune inainte să și-l pună și săruta Tora inainte să o citească in sinagogă. Cu siguranță Iisus a făcut la fel, inainte să citească Scriptura in sinagogă.
Primii creștini au ințeles și ei această distincție. In Martirajul lui Polycarp (care a fost un ucenic al Sfantului Apostol Ioan, și a cărui martiraj a fost descris de credincioșii bisericii lui, care au fost martori), ni se spune cum unii au căutat să-l influențeze pe magistratul roman să nu le dea voie să ia trupul Sfantului Martir, “ca nu cumva, s-a spus, ei să renunțe la cel răstignit și să inceapă să se inchine la acesta. Aceasta s-a făcut la indemnul iudeilor, care au urmărit și cand era să-l luam din foc, ei neștiind că era imposibil pentru noi să renunțăm la Hristosul care a suferit pentru mantuirea intregii lumi - deși fără păcat - sau să ne inchinăm altuia. Căci Lui, care este Fiul lui Dumnezeu, ne inchinăm, dar pe martiri ii cinstim doar ca pe ucenici și imitatori ai Domnului, care merită aceasta pentru neegalata lor dragoste față de Impăratul și Invățătorul lor... Atunci sutașul, văzand impotrivirea iscată de iudei, l-a pus in mijloc și l-a ars după obiceiul lor. După aceea noi i-am luat oasele, care erau mai de preț decat pietrele prețioase și mai scumpe decat aurul curat, și le-am așezat intr-un loc potrivit, unde Domnul ne va ingădui să ne adunăm după cum putem, cu bucurie, și să sărbătorim martirajul lui, aducandu-ne aminte de cei care s-au luptat deja și pregătindu-i pe cei care vor avea de luptat” (Martirajul lui Polycap 17:2- 3; 18:1-3).

Nu interzice Porunca a doua icoanele?
Se pune întrebarea: ce înseamnă “chipul cioplit” în Porunca a doua? O înțelegere literală ar însemna că toate imaginile din Templu călcau această poruncă. Cea mai bună metodă să aflam ce însemnau cuvintele evreiești folosite aici este să aflăm ce însemnau ele pentru evrei. Când aceștia au tradus-o în greacă, au folosit cuvântul “eidoloi”, adică “idoli”. Cuvântul evreiesc „pesel” nu este niciodată folosit cu privire la imaginile din Templu. Este, deci, clar că pasajul se referă la imagini păgâne, și nu la imagini în general.
Să privim cu atenție pasajul din Scriptură:
“Să nu-ți faci chip cioplit (idol), nici o înfățișare a lucrurilor care sunt în ceruri, sau jos pe pământ, sau în apele mai pe jos decât pământul. Sa nu te închini înaintea lor și să nu le slujești (închini)” (Exod 20:4-5).
Dacă interpretăm aceste cuvinte ca referindu-se la orice fel de imagini, în mod clar heruvimii din Templu călcau această poruncă. Dacă însă le interpretăm ca referindu-se doar la idoli, orice contradicție dispare. Mai mult decât atât, dacă textul se referă la toate imaginile, atunci chiar și carnetul meu de conducere este un idol și o încălcare a acestei porunci. Una din două: ori fiecare protestant care are carnet de conducere este un idolatru, ori icoanele nu sunt idoli.
Lăsând de o parte pentru moment semnificația cuvintelor “chip cioplit”, să vedem ce ne spune de fapt textul. Să nu faci x, să nu te închini la x, să nu slujești la x. Daca x = imagine, atunci însuși Templul calcă porunca. Daca x = idol, atunci nici Templul, nici icoanele ortodoxe nu calcă porunca.


__________________
"Viata nu este nimic altceva decat un sir de apropieri si departari de Dumnezeu" - Pr. Emilianos Simonopetritul
Reply With Quote