“… Dar și obiceiul care stăpânește, ca oamenii să-și ceară între ei să se roage unii pentru alții, nu este oare dovada că rugăciunea are întâietate, că ea este cea mai mare și mai sigură izbândă? Din acestea se descoperă caracterul sobornicesc al rugăciunii. Numai ea poate să ia și să cuprindă in sine, într-una, atât cele depărtate, cât și cele despărțite și să unească între ele mădularele potrivnice așa încât fiecare să cunoască pe aproapele său ca pe mădularul său, cu toate că trăiesc despărțiți…“.
„Omul, străbătând calea prin supunerea și ascultarea față de Dumnezeu, cu credință dreaptă, merge spre întâlnirea cu El și spre neîntrerupta petrecere împreună cu El, iar aceasta este și se numește Teologie”.
Iar aceasta o spun în chip deosebit din pricina „modei” de astăzi a celor lacomi de a vorbi despre Rugăciunea minții, despre lumina necreată, despre îndumnezeire și despre cele asemenea. Oameni nepricepuți, neinițiați și fără experiența credinței și a vieții creștine și patristice, gândesc în mod greșit, sprijinindu-se mai mult pe cunoașterea intelectuală decât pe experiența din trăire. Realitatea creștină nu este nici magie, nici yoga și nici altă metodă din afară, potrivnică creștinismului. Creștinismul nu este o exercitare a mișcărilor experimentale și nici creația fantezistă a minții, care să ne provoace un efect, o închipuire sau un simțământ fals, conducând la o părută contemplare a lui Dumnezeu. DUMNEZEU NU SE CONTEMPLA DE DEPARTE, ci Se sălășluiește în sufletele curățite și poate fi simțit prin energiile Sale necreate.
|