View Single Post
  #2  
Vechi 10.01.2010, 14:46:56
andrei_im's Avatar
andrei_im andrei_im is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.12.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.005
Implicit

Sfantul Ioan din Kronstadt - continuare

Spovedania o dată pe an (în Postul Mare) era obligatorie pentru toți cetățenii ortodocși, iar preoții trebuiau să raporteze la poliție achi*tarea acestei obligații „civice” (așa-numita govenie). îm*părtășania era recomandată doar o dată pe an (de Paști) chiar și de Catehismul mitropolitului Filaret. Credincioșii trăiau practic izolați de viața sacramentală și harică a unei Biserici oficiale degradate la rangul unui simplu sector în cadru departamentului afacerilor interne al statului (ală*turi de poliție și jandarmerie).Nu e nici o mirare că în aceste condiții cultul divin ortodox devenise un simplu de*cor ritualist ce masca la orașe materialismul cel mai cras și indiferentismul spiritual al aristocrației și elitelor, iar la sate obscurantismul și superstițiile de tot felul.

Contemporan al părintelui Ioan, Lev Tolstoi (1828-1910) își va alcătui între 1880-1896 propriul „creștinism” și propria sa „Evanghelie”, formulată în polemică deschisă cu statul țarist și Biserica Ortodoxă. Premiza fundamentală este cea a contradicției pretins ireconciliabile dintre Evan*ghelie și Biserică, dintre Evanghelie și civilizație (stat, cul*tură, tehnică, știință).Tot efortul lui Tolstoi se va concentra în direcția unei recreări a „creștinismului” ca religie morală și umanitară, antistatală și antiintelectuală. Ritualurile tre*buie excluse, dogmele eliminate, Vechiul Testament desfi*ințat, iar Noul Testament și Evangheliile sever epurate de teologia („kabalistică”) paulină și de miracole (naștere vir*ginală, înviere). întreg „creștinismul” s-ar reduce la „mo*rala” Predicii de pe Munte.

Pe acest fond al unei Biserici contestate și falsificate, denigrate sau inadecvat exaltate, trebuie înțeleasă semni*ficația profund teologică și profetică a activității și gândirii părintelui loan Serghiev din Kronștadt.Cu un remarcabil simț al concretului, el a reușit să reimpună în conștiința contemporanilor însăși realitatea „pragmatică”, liturgică și sacramentală, personală și comunitară, mistică și socială a Bisericii.Doar Liturghia și Tai*nele Bisericii aduc oamenilor eliberarea din sub sclavia torturantă a păcatului și, astfel, adevărata pace și bucurie în har și libertate.

Kronștadtul ducea viața deloc vir*tuoasă, plină de patimi și mizerii morale și sociale a unui port militar și loc tradițional de exil intern pentru declasa*ții capitalei Imperiului. Plin de marinari, militari și lucră*tori portuari, de cârciumi, vagabonzi și prostituate, de cer*șetori și oameni sărmani, el era departe de a fi o cetate a pietății. Dimpotrivă. Mizeria făcea casă bună cu viciul. La început tânărul preot a încercat să întoarcă „oile pierdute” prin discuții și predici moralizatoare.
Nu numai că n-a avut nici un succes, dar s-a expus deriziunii și umilințelor de tot felul. A câștigat mai mult prin exemplul personal, respectiv prin abnegația cu care-și împărțea banii și hai*nele săracilor și cerșetorilor, și prin cercetarea zi de zi a bolnavilor și familiilor nevoiașe pline de copii flămânzi, degerați, bolnavi, împreună cu care se ruga și cărora le aducea și ajutoare materiale. A ajuns foarte iubit de copii și cerșetori („regimentul părintelui loan”, cum li se spu*nea). Coborându-se în cocioabele sărmanilor, nu ocolea nici sufletele celorlalte categorii sociale. Pe toți îi compă*timea, sfătuia, ajuta.

Rugăciunea sa din fața sfântului al*tar sau din casele oamenilor a fost ascultată și a început să lucreze minuni, mai cu seamă vindecări.Esențial în ce privește minunile părintelui loan – care era departe de a fi un taumaturg specializat sau șaman improvizat – e fap*tul că aceste vindecări erau numai și numai efectul rugă*ciunii. Trebuia să se roage împreună nu numai preotul, dar și rudele celui bolnav și toți cei prezenți, pentru ierta*rea păcatelor, mântuirea sufletului și întoarcerea tuturor la Dumnezeu.
Reply With Quote