View Single Post
  #237  
Vechi 11.01.2010, 21:11:34
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Citat:
În prealabil postat de GeorgeS Vezi mesajul
De-abia acum inteleg si eu multe dintre problemele voastre. Anul trecut , cand am fost la cursurile preotesti nu i-am crezut pe parintii profesori cand ne-au spus depre problemele ortodocsilor romani din diaspora. Preoti care trebuie sa faca si altceva decat preotia ca sa supravietuiasca, care trebuie sa faca multe compromisuri si abateri de la canoane si tipic pt. ca sa placa credinciosilor, impartasanie deasa fara spovedanie , fara post , fara infranare, relatii trupesti in zile de sarbatoare (zicand ca nu este pacat) si fara a putea atrage atentia sau a admonesta pe cineva , de frica sa nu-i jignesti pe credinciosi si sa nu mai vina deloc la biserica! La sfarsitul prelegerii , parintele care a conferentiat a intrebat in sala care dintre noi ar dori sa slujeasca in diaspora? I s-a raspuns: in aceste conditii ,NIMENI ! Mie, cel putin imi este mult mai frica de Dumnezeu si de calcarea poruncilor Lui decat de oameni si de parerea lor.
Fratilor, voi credeti ca Ortodoxia romana are nevoie de "aggiornamento" ? Oare parintii, bunicii, strabunicii si toti inaintasii nostri au fost in greseala si nu s-au mantuit ca nu s-au impartasit zilnic? Nu credeti ca traind in mijlocul celor de alte credinte (catolici si protestanti) aveti tendinta sa imprumutati elemente ale credintei lor , dar care intra in contradictie cu ortodoxia? Nu vedeti ca in ortodoxie se pune accent pe jertfa, taierea voii, ascultare, Sfanta Traditie, rugaciune din inima (nu formala) , si nu pe ceea ce ne convine sau ne face placere ? Voi doriti har ieftin, mantuire usoara ,fara prea mult efort, dar nu stiti ca cele bune cu anevoie se dobandesc?
Din pacate, acest fel de a trai ortodoxia a intrat si in tara. Am fost surprins sa aflu ca si la noi in oras (nu la mine in parohie, ca a noastra este la tara), se gasesc cate un grup de "cucernici" si "cucernice" care se impartaseau in fiecare duminica, fara post si spovedanie. Dupa ce a venit Preasfintitul Vincentiu si a schimbat unele lucruri (staretul de la manastire) , acesti asa-zisi "cucernici" au disparut pt. ca li s-a cerut sa se pregateasca pt. impartasanie. Mie greu sa cred ca si-au schimbat parerea, mai degrab au schimbat biserica, pt. ca duhovnic probabil ca nu au.
Vai, vai ce vremuri ne-a fost dat sa traim! Ca maine auzim ca nu mai este suficienta o Sfanta Liturghie pe zi (ca sunt prea multi credinciosi care se impartasesc mancati, bauti nu conteaza cum) , trebuie sa slujim dimineata, la pranz si seara cate o liturghie, ca sa fie si celor care se intorc de la lucru. Nu mai este nevoie de duhovnic, ce sa te tot spovedesti la unul care este tot atat sau mai pacatos ca tine? Te spovedesti direct la Dumnezeu, sau intri pe mail si primesti dezlegare tot electronic.( nu se vede mana care binecuvinteza, dar ce conteaza asta, important ca te-ai spovedit, ai spus ce ai vrut, ai ascuns tot ce ai vrut si ai primit on-line dezlegare).
In aceste conditii, fratilor , ma fericesc ca am o parohie misionara de 70 de familii, ca babele mele imi dau ascultare si nu ies din cuvantul pe care il rostesc oficial si nu comenteza cand le canonesc la Spovedanie. Ma fericesc ca pot sluji netulburat de inovatiile care incearca sa le introduca unii sau altii in cult, in credinta si in traditia bisericii.
Dumnezeu sa va ierte, sa va binecuvinteze si sanatate trupeasca si sufleteasca sa va daruiasca!
GeorgeS - nu astea sunt problemele in diaspora.
1. Preotii se straduiesc sa fie corecti.
Dar in diaspora biserica si preotul este mai mult decat in tara, se poate compara putin cu cei de la sate, dar e si mai greu decat acolo.
In diaspora biserica este si un loc al comunitatii, un loc social. Acolo se aduna romanii, acolo se rezolva si probleme sociale ( se cauta adapost, de lucru, ajutor in diverse probleme), acolo se petrec sarbatori impreuna, se fac diverse activitati cultural-sociale, excursii, se cauta sfat, etc. Se fac si scoli/gradinite in unele locuri.
Nu peste tot se intampla, in functie de vointa oamenilor.

Tot biserica mai este si un loc de afirmare si sprijin moral pentru multi. Nu au serviciu, familie, prieteni si atunci la biserica pot sa fie printre oameni si sa spuna " aici sunt, stiu asta si asta, asta e partea mea de facut in biserica" si sa capete satisfactia si recunosterea personala pe care altfel n-o au.
Si cauta/gasesc ocupatii in acest fel: unul este solist la strana, altul dirijeaza, altul face finantele, altul administreasza biserica, altul se ocupa de event-management si public relation, altii fac curat, altii ajuta in altar (copii si adulti), altii poate ceva cultural (ex. o revista).

Preotul in diaspora este si (ne-oficial de fapt) seful comunitatii in multe locuri. Are si rol de prieten, sfatuitor, socializeaza cu oamenii (vizite, mailuri, etc.), reperezinta biserica peste tot si chiar comunitatea.
Asta pe langa sarcinile lui obisnuite. Si de multe ori are mai multe biserici in grija, iar oamenii mai louiesc si f.imprastiat in loclaitati mici.
Nu stiu cat este platit, trebuie sa mai faca si altele ca sa se intretina.

De aceea nu este timp de duhovnicie, sau agape, sau cateheza, etc. Foarte putine slujbe (maslu cam deloc, vecernii cam deloc)
De aceea suntem trimisi la plimbarte cu cerintele noastre.
Si de aceea avem nevoie de preoti mai multi din tara.

Mai pot sa fie presiuni din partea oamenilor, sau chiar dorinta preotului de a multumi cumva celor pe care ii cunoaste si ii ajuta. Pe unii ii mai sustine sa se afirme, etc.
Mai este si problema ca in diasporamulti o duc mai rau paote ca in tara: muncesc (daca au unde) in conditii mizere, cu sacrificii, ceva ce nu este la pregatirea sau palcerea lor.
Altii care nu au de lucru si deci nici bani pica si in stari de depresie, nu-si permit multe.
Si atunci se straduie preotul sa le mai usureze poate suferinta, dar nu cred ca incalca asa canoane.
Cei despre care vorbeam au ca am observat cau dezlegari, poate ca cer ei. Am intrebat aici ca stiu si eu ince conditii se pot da.
Dar depinde si de fiecare daca vrea si cere asa ceva.

Plus probleme administrative cu biserica: cladire care este a altora, lipsa bani pentru intretinere si mai nou se cere si chirie pe cladire, m ai multe slujbe in aceeasi zi si discutii cu orarul (si mai multe liturghii in aceeasi zi - canon incalcat) sau impartirea chletuielilor si...a spatiului. Nu-i voie aia, aia, ailalalta.

In concluzie : GeorgeS, avem nevoie de preoti, de mai multa grija din partea B.O.R, de biserici/bani.

2. In ceea ce priveste influente de la alte confesiuni/religii - nu mai mult ca in tara.
Sigur ca vedem la altii, dar daca preotul nu accepta...
Sigur ca trebuie sa ne adaptam la unele reguli. Dar nu inseamna ca se incalca si canoane.
Si sa stii ca am putea prelua si noi unele lucruri de la altii.
Eu nu stiu cum a fost biserica unica, acum 2000 de ani si cum s-a scindat lucrurile: ce este acum corect la ortodocsi si ce a ramas corect la catolici.
Poate ca unele lucruri de la catolici au ramas de la biserica initiala unica si sunt cele adevarate si au fost schimbate, scoase la noi.
Ex. darea pacii intre crestini, care mie imi place, slujbe mai scurte.

Mai sunt probleme legate de Pasti in anii cand nu cad impreuna si se fac separatii si tulburari intre oameni (unii sunt in post in timp ce altii deja petrec, unii au zile libere, altii nu etc.).

Si inca ceva: noi crestinii suntem nevoiti a cerem si sa primim spriin social.profesional de la catolici si evanghelici. Ei se implica mai mult in social, ajuta imigrantii.
B.O.R nu exista in diaspora. Nici un ajutor, nici ore de religie in scoli, nici nimic altceva.
Reply With Quote