Citat:
În prealabil postat de Fani71
Ma intreb, frate zaharia, daca la asa un mesaj sa ma supar sau sa rad. Cred ca prefer sa aleg ultima solutie.
Va sigur pe toti ca cei care m-au crescut duhoviceste sunt cei pe care i-am numit, plus inca cativa (nasul meu, si parintele Sofian Boghiu de la Antim de exemplu) care nu gandeau chiar asa in ceea ce priveste impartasania si alte cateva subiecte discutate pe forum, dar de la care am invatat multe alte lucruri. Nu stiu de ce ar fi trebuit sa fie nu stiu ce culte neomasonice sau neoprotestante sau pseudoortodoxe sau mai stiu eu ce. Mi se pare chiar hilara presupunerea ta. Nu eu i-am ales pe ei, ci viata (adica, probabil Dumnezeu) i-a ales pentru mine.
Cand am ajuns in occident eram o fetita de 18 ani, avida de cunoastere si avida de credinta, pe care Dumnezeu mi le-a pus mai apoi in cale sub diverse forme. Faptul ca am acel duhovnic nu se datoreaza alegerii, ci pur si simplu la acea biserica m-a pus Dumnezeu (mai intai trebuia sa ajungem in alt oras in Germania; iar parohia romaneasca de care am povestit mai sus s-a exclus singura pentru mine din motive evidente, vizibile si pentru o pustoaica de 18 ani)
Anna, stiu ca glumesti si ma ironizezi (Andrei i_m mi-a provocat pobservatia pentru ca a deschis un topic despre Steinhardt, atat de drag mie).
Recunosc ca ma nimeresti cand spui ca am defectul de a ma inpotmoli in arta de a avea intotdeauna dreptate. Recunosc ca am o pasiune pentru discutie si elocventa, si ca sunt incapatanata si uneori poate rationalista. Recunosc ca ma enerveaza cand cineva in loc sa raspunda la argumente se supara sau insulta (sau pe aproape) sau acuza de diverse influente si interese oculte. Mi se pare pur si simplu nedrept si este strain de felul meu de gandire si de felul cum am fost educata.
Imi place discutia, ca un fel de duel al gandirii, si uneoir ma las dusa de ea.
Insa totusi, acorda-mi circumstanteie atenuante: chiar cred in ceea ce zic si nu am nici un fel de avantaje sociale pentru asta. Ca profesor de religie in Belgia esti si ramai un marginal...
Dar nu despre mine era vorba pe acest topic.
|
Pai sora distinsa, decit ,,sa te rizi" singura eu zic ,,sa ne ridem amindoi" ca sa evitam egoismul !
Desi iti cauti si justifici inceputurile duhovnicesti in Romania ,cautindu-ti legitimitate astfel si avansind nume de duhovnici cunoscuti sau renumiti, calea urmata in pregatire si consilierea duhovniceasca ulterioara te-a adus sa ai convingeri (... si nu doar pareri) diferite de matca de la care ai pornit. Multe sunt temele in care segregindu-ne in 2 tabere(sustinatorii in general, printre care si noi) am marturisit diferit despre subiecte curente din cultul ortodox : spovedanie, impartasanie, sfinti, modul de pomenire a crestinilor la slujbe, duhovnicul, preotul, preoteasa, iererhia episcopilor, vestimentatia, limbajul si in general comportamentul, viata ,,laica" a ortodoxului, postul, canonul, jertfa zilnica a ortodoxului versus confortul caldicel si traiul umanist ''binemeritat", evanghelia- ca interpretare, intelegere si scoala practica, s.a.m.d. Tot ca rezultat al evolutiei culturale proprii ai trecut de la specificul romanesc ortodox la cosmopolitism adica la ecumenismul putrid si cariat din nastere dar nadajdios in pulverizarea ortodoxiei traditionale, ba chiar esti realmente convisa de ,,binefacerile" acestuia ca si de ,,binefacerile" altor curente oculte (clar dovedit oculte)precum umanismul anarhist, feminismul ucigator de porunci dumnezeiesti, utilitarismul deturnant de scop sacru al bisericii s.a.m.d. Parintii secolului XX (Paisie aghioritul , Sofronie Saharov, Justin Popovici al Serbiei si Nicolae Velimirovici, parintele Staniloae, Arsenie si Arsenie-II, parintele Ioan Maximovici si Serafim Rose) au demascat clar ca erezia ereziilor contemporane este ECUMENISMUL ! Dubiu nu mai exista decit la fratii si surorile inflacarate ,,catre nicaieri" ori fara o profunda cunoastere atit a ortodoxiei cit si a celorlalte zis- biserici si care emotionate fara fond se lasa seduse de ,,frumusetea" slujbelor catolice sau luterane, ori de pomul lor de iarna care nu-si are locul in biserica (prostia asta lumeasca o au si multi preoti de mir din Romania iar ierarhii ii tolereaza binevoitori pt. sumele de bani varsate in conturile episcopiilor lunar)si de ,,socializarea" credinciosilor neputind sesiza prezenta utilitarismului acolo unde nu-i este locul si neintelegind si nici crezind o data pt. totdeauna ca biserica este doar pt. rugaciune : acolo nu se fac agape , nu se vorbeste/birfeste si in general nu se face nimic, nimic altceva decit rugaciune.
Am sesizat ca ai capacitatea de a intelege un text scris si de a face analiza pe text, motiv pt. care nu ma mai tot repet in explicatii sinonime.
Ceea ce spun este defapt ceea ce vad la tine , ceea ce lasi sa se vada. In Romania , in facultatile de teologie ortodoxa sunt cunoscute f. bine institutiile occidentale ortodoxe sau protestante de invatamint, tendintele pe care le au in prezent , conducerile si dorintele imprimate institutiilor de catre aceste conduceri , colaborarile oficiale si ,,private" ale lor. De asemenea in mediul studentesc teologic exista o foarte buna cunoastere a acestor institutii ,,tradate" de fosti studenti, masteranzi sau doctoranzi romani care si-au ,,inghetat" studiile din motive necomentabile si au revenit in tara. Deci, nu am ceva cu tine , nu jubilez ca esti asa si nici nu sunt posomorit ca nu redevi traditionalista... spun doar ce vad si comentez ce aud la tine. Dar fata de traditionalismul ortodox romanesc te-ai indepartat f. mult . Nebuniile moderne infuzate si in BOR au aparut tot timpul numai de la nesocotiti (care au desconsiderat sf. canoane si au crezut ei ca sunt instare de ceva singuri)dar mai ales de la cei care au avut contacte cu occidentul ,,iubitor" si mai ales ''binevoitor" cu ortodoxia . Nu a existat sa apara vreun preot doctor in teologie (titlu luat in occident) si sa nu fie recrutat in ,,inaltul aparat bisericesc", lucru pe care s-au bazat si ,,formatorii occidentali" dar si cei care au trimis ,din Romania, la studii de doctorat. De multe ori el, doctorul nici nu stie (nu este constient)de rolul pe care il va juca ulterior!
In concluzie , acestia suntem si suntem ceea ce suntem din faptele noastre ca din vorbe... abia mai avem loc in lumea asta !
Nu este o propunere spre suparare sau indignare ci o citire in cheie ortodoxa a faptelor si vorbelor noastre si o propunere catre renuntarea la egoism : hai sa ,,ne ridem" impreuna !
NB : vorbeam de impartasania deasa... pai aceasta (deasa sau rara)este pt. cel ce voieste sa-i urmeze lui Hristos. Iar Hristos spune ca acesta trebuie sa se lapede de sine , sa-si ia crucea si sa vina dupa el . Ce inseamna sa-si ia crucea ... deschideti la rugaciunea sfintei cruci de la sfirsitul acatistului (care de obicei nu se citeste ca altminteri s-ar cunoaste si s-ar pune in practica, ca asa este in ortodoxie!) sfintei si cinstitei cruci si vedeti ce scrie acolo , si daca va simtiti cu inima curata atunci impartasiti-va de cite ori va simtiti asa !
Eu am facut acest adaos desi : pt. cei ce cred cu adevarat nu mai era nevoie, iar pt. cei ce nu cred este mult de prisos !