Citat:
Īn prealabil postat de Fani71
Foarte mare exagerare, dupa parerea mea.
Unitate exista pentru ca Duhul sfant sufla unde vrea El, deci nu numai in Bisreica Orthodoxa.
vrei sa spui ca ceilalti crestini sunt comlplect in afara influentei sfantului Duh? Ca toate tainele lor nu fac doi bani?
Atunci de ce botezul este recunoscut si nu se reface, daca a fost facut in numele sfintei Treimi? (chiar daca cu filioque implicit in ea)
|
Propaganda ecumenista de tip st. serge...
Uite aici:
Īn cadrul sinodului de la Cartagina din anul 256, Sf. Ciprian se pronuntã īn canonul care-i poartã numele, asupra pierderii transmiterii harului de cãtre eretici si deci asupra īncetãrii succesiunii apostolice la acestia. Tainele sãvīrsite de cãtre eretici nu mai sunt valide: "Nimeni nu poate boteza īn afara catolicestii Biserici, fiindcã botezul este unul si se aflã numai īn catoliceasca (universala, n.n.) Bisericã [...] la eretici unde nu este Bisericã, e cu neputintã a primi iertarea pãcatelor. Si prin urmare, apãrãtorii ereticilor sunt datori ... sã apere adevãrul, dacã nu cumva le atribuie si Bisericã acelora despre care sustin cã au botez. [...] Ereticul care nu are jertfelnic, nici Bisericã, nu poate sfinti untdelemn; prin urmare nicidecum nu poate fi ungere cu mir la eretici [...] Cãci admiterea botezului ereticilor si schismaticilor presupune acceptarea rãtãcirilor la care au consimtit cei cãrora li s-a īmpãrtãsit acest fel de botez. Botezul īnsã nu poate fi valid īn parte; dacã a putut sã boteze, a putut sã dea si pe Duhul Sfīnt; de n-a putut, din cauzã cã este afarã de Bisericã, n-are pe Duhul Sfīnt si nu poate boteza pe cel ce vine , deoarece botezul este unul si unul este Duhul Sfīnt si una Biserica lui Hristos Domnul nostru ... Drept aceea si noi datori suntem a pricepe si a īntelege cã vrãjmasii Domnului (ereticii) nu sunt īn stare a da Duhul Domnului. Si pentru aceasta, noi cei ce suntem cu Domnul, si care pãstrãm unirea cu Domnul si suntem īnzestrati dupã vointa lui, suntem datori a lepãda si a īnlãtura si a dispretui si a socoti ca prihãnite pe toate cele ce le sãvīrsesc potrivnicii Lui, adicã vrãjmasii si antihristii."
Aceeasi pãrere asupra īncetãrii transmiterii harului la ereticii ce nu mai sunt īn Bisericã o are si Firimlian al Capadociei care īi scrie īntr-o epistolã Sfīntului Ciprian:"Ereticii care s-au despãrtit de Biserica lui Dumnezeu, nu pot avea putere sau har, īntrucīt toatã puterea si tot harul este īn Bisericã." [10]
Sf. Vasile cel Mare exprimã si el foarte categoric cã succesiunea apostolicã (īnsemnīnd īntīi de toate succesiunea transmiterii harului) īnceteazã acolo unde se introduc inovatii īn credintã. Īn cunoscuta sa epistolã cãtre Amfilohie de Iconiu scrisã la anul 374, cuprinsã īntre cele 15 canoane ce ni s-au pãstrat sub numele lui, Sf. Vasile afirmã despre botezul pepusienilor: "cei vechi au hotãrīt sã se primeascã acel botez, neabãtīndu-se ei īntru nimic de la credintã". Din momentul īn care apar īnsã abateri dogmatice, botezul lor nu mai poate fi considerat valid, "cãci nu sunt botezati cei ce nu s-au botezat īntru cele predonosite nouã." Īn continuare Sf. Vasile adaugã: "Iar cei ce s-au lepãdat de Bisericã n-au mai avut harul Duhului Sfīnt peste ei, cãci a lipsit comunicarea lui prin īntreruperea succesiunii. [...] Cei ce aveau hirotoniile de la Pãrinti, prin punerea mīinilor peste ei aveau harul duhovnicesc, dar cei ce s-au rupt (de Bisericã prin erezie) devenind mireni, n-au avut putere nici de a boteza, nici de a hirotoni, nici nu puteau da altora harul Duhului Sfīnt, de la care ei au cãzut; pentru aceasta, Pãrintii au hotãrīt ca cei botezati de dīnsii ... viind la Bisericã sã se curãteascã din nou cu adevãratul botez al Bisericii." (Can I al Sf. Vasile cel Mare)
Īntreruperea succesiunii de credintã duce inevitabil la īntreruperea succesiunii harice, īncīt tainele sãvīrsite de eterodocsi nu sunt valide. Primirea eterodocsilor īn Bisericã se face prin rebotezarea mirenilor si hirotonirea din nou īn cazul clericilor acestora. Acest lucru reiese si din hotãrīrile urmãtoare ale Bisericii sobornicesti: Can 46, 47, 68 Apost; Can 7 Sin II Ec.; Can 95 Sin Trulan, etc. Iatã spre exemplu cīt de lãmurit se exprimã textul Can 68 Apostolic: "Dacã vreun episcop sau prezbiter sau diacon, ar primi de la cineva a doua hirotonie, sã se cateriseascã si el si cel care l-a hirotonit, fãrã dacã numai ar dovedi cã de la eretici are hirotonia. Fiindcã cei ce sunt botezati sau hirotoniti de cãtre unii ca acestia, nu pot fi nici credinciosi (mireni) nici clerici."
Dacã noi, ortodocsii, am admite cã fãrã succesiune īn credintã ar putea exista succesiunea sacramentalã, ar īnsemna sã acceptãm cã Dumnezeu ar īngãdui ca printr-o preotie validã, prin puterea harului, sã se rãspīndeascã toate rãtãcirile. Prezenta harului la eretici ar īnsemna cã Mīntuitorul īngãduie folosirea acestuia de cãtre cei ce nu iubesc, ci urãsc Biserica; ar īnsemna ca harul preotiei sã fie folosit spre consacrarea, īntãrirea si binecuvīntarea pãcatului.
Ceea ce dorim noi sã arãtãm aici este cã acrivia si iconomia sunt aplicate de Bisericã, privind numai modul primirii ereticilor si schismaticilor si NU cã ar avea si acestia īn vreo mãsurã har mīntuitor si sfintitor. Toate Tainele din afara Bisericii, chiar dacã s-a respectat forma exterioarã a sãvīrsirii lor, sunt goale de orice continut, īnsã Biserica, prin iconomie, atunci cīnd socoteste cã este spre interesul ei superior si mīntuirea noilor veniti, le poate umple pe unele de substantã, de continut [15]. Aceasta este pãrerea generalã si a teologilor greci, īn special dupã 1755 cīnd patriarhul Chiril al V-lea a dispus rebotezarea catolicilor; asa interpreteazã iconomia si Hr. Andrutsos [16] si A. S. Alivizatos [17]. I. Karmiris [18] socoteste cã orice Botez din afara Bisericii este nevalid, dar recomandã ca romano-catolicii, vechii catolici, luteranii si calvinii sã fie primiti doar prin Taina Mirungerii, iar sectantii prin rebotezare; schismaticii se vor primi numai pe baza unei mãrturisiri de credintã si pocãintã.
De aceeasi pãrere este si reputatul teolog romīn Liviu Stan care arãta: "īn nici un caz, biserica nu poate declara validã, nici chiar prin iconomie, o lucrare sau tainã a vreunui eretic sau schismatic, atīta timp cīt el nu a intrat mãcar īn tinda ei." [19] Īncã mai putem īncadra īn aceastã categorie de teologi si pe Pr. Prof. D. Stãnilooaie care vede iconomia ca pe o exceptie de la regulã si nu ca pe o rīnduialã care poate fi aplicatã oricīnd si oricum ci numai īn conditii speciale apreciate de Bisericãs astfel, "Biserica poate revoca oricīnd modul iconomiei aplicat unor eterodocsi, dar sunt eterodocsi cãrora nu le poate aplica decīt modul acriviei." [20]
|