Haideti sa discutam despre Sfantul Patriarh Tihon si despre pozitia sa referitor la schimbarea calendarului. Uitati ce am gasit pe blogul lui Rafael Udriste:
Seriozitatea intentiilor Sf. Tihon, o demonstreaza si faptul ca el pregateste pentru consultari cu Patriarhia Ecumenica, o delegatie reprezentativa. Astfel, N. Kuznetsov (reprezentantul laic al patriarhiei), la 31 ianuarie 1919, inainteaza Sovnarkomului (guvernului bolsevic), din partea Sf. Tihon, cerere de vize pentru membrii delegatiei « fiind necesara deplasarea acesteia pentru consultari in vederea trecerii BORuse pe stil nou, dat fiind faptul ca statul a adoptat acest nou calendar ». Komisarul justitiei Kursky, aproba, dar se opune personal sefului CeKa-ului (KGB-ului), Dzerjinsky. Mai jos redau in traducere mot-a-mot un fragment din Scrisoarea Patriarhului Tihon catre Patriarhul Constantinopolului Herman din 21 ianuarie 1919 cu № 64
"…..Dupa cum se stie, aceasta chestiune (calendarul) a constituit déjà un subiect de schimb de opinii intre bisericile ortodoxe autocefale pe timpul fericitului spre pomenire predecesor al Sanctitatii Voastre patriarh Ioachim al III-lea. Atunci toate bisericile ortodoxe, intre care si BORusa, s-au pronuntat negativ, ramanand pe stil vechi, Iulian. Dar iata ca pe 29 ianuarie 1918, actuala noastra guvernare, fara consultari sau relatii cu biserica, a decis introducerea in Republica Sovietica in toate relatiile economice stilul nou. ADEVARAT ESTE CA PROCLAMANDU-SE SEPARAREA BISERICII DE STAT, NOUA LEGE NU OBLIGA BISERICA SA TREACA PE STIL NOU. CHIAR INVERS, IN ZONELE UNDE ORTODOXSII CONSTITUIE MAJORITATEA POPULATIEI, LEGEA INCLUDE IN NUMARUL DE ZILE NELUCRATOARE SI DE ODIHNA SI UNELE SARBATORI CRESTINE PRECUM, SPRE EXEMPLU, CRACIUNUL, SF. PASTI, CINCIZECIMEA SI ALTELE , ANUME PE STIL VECHI ; ASADAR, BISERICII II RAMANE SA DECIDA O PROBLEMA PARTICULARA SI DE ORDIN SECUNDAR : SA SE CONTINUIE PRAZNUIREA NOULUI AN DE ZIUA CIRCUMCIZIUNII (13 ianuarie n.t.), SAU DE ZIUA SF. MUCENIC BONIFATIE (1 ianuarie n.t.). INSA IN MOD DIFERIT SE PREZINTA LUCRURILE ACOLO, UNDE ORTODOXSII SUNT MINORITARI, DIN CARE CAUZA, LEGEA LAICA NU IA IN CONSIDERATIE RANDUIALA BISERICII ORTODOXE. ORTODOXSII TREBUIE SA SUPORTE TOATE INCONVENIENTELE EXISTENTEI IN PARALEL A DOUA STILURI, CAND VIATA ECONOMICA SI VIATA PRIVATA IN TOTALITATE SUNT BAZATE PE STIL NOU, IAR VIATA BISERICEASCA – PE VECHI".
ASA CUM A FACUT-O SI PREDECESORUL VOSTRU (Ioachim III-n.t.) , SA VA ADRESATI INTAISTATATORILOR ACESTORA (Bisericilor Ortodoxe n.t.) CU A VOASTRA CARTE PATRIARHALA, PROPUNANDU-LE SA ANALIZEZE ATENT CHESTIUNEA INLOCUIRII STILULUI VECHI CU CEL NOU SI SA FACA CUNOSCUTE CONCLUZIILE CAT SI SFATURILE FRATESTI, CUM TREBUIE SA PROCEDEZE ORICE BISERICA ORTODOXA IN ACEST SENS SUB PRESIUNEA UNOR CIRCUMSTANTE EXTERIOARE UNEORI NEASTEPTATE, DACA SUNT POSIBILE ABATERI DE LA CALENDARUL BISERICESC ADAPTAT DIN VECHIME SI CARE AR FI ACESTEA, SAU NU SUNT PERMISE DE NICI UN FEL. LA ACEASTA INTREBARE PUTEM PROPUNE PATRU RASPUNSURI DIFERITE. » Urmeaza cele patru variante de schimbare a calendarului :
1/ Biserica ramane integral pe stil vechi schimbandu-se numai data sarbatoririi Anului Nou
2/ a doua varianta este diametral opusa primei, biserica trece inegral pe stil nou trecand pe stil nou si pashalia, dar « ... INTRODUCEREA (integrala n.t.) A STILULUI NOU IN PRACTICA ORTODOXA POATE CREA BAZELE, CU TOATE CA ACESTEA NU AR FI JUSTE, INVINUIRII BISERICII NOASTRE IN INCALCAREA PREVEDERILOR PRIMULUI SINOD ECUMENIC REFERITOARE LA SARBATORIREA PASTELUI, ASTFEL DE ACUZARI, ARUNCATE IN POPOR , AR PUTEA CREA O IMENSA SMINTEALA IN GANDIREA OAMENILOR ZELOSI, DAR PUTIN INFORMATI IN PROBLEME ALE CREDINTEI SI A DISCIPLINEI BISERICESTI”.
3/ a treia varianta este un compromis dintre primele doua. Pashalia si praznicele legate de ea raman pe stil vechi, iar sarbatorirea zilelor sfintilor precum si a praznicelor cu data fixa dupa mineu se va face pe stil nou. « ACEASTA SOLUTIE, DUPA CUM SE VEDE, ELIMINA INSASI PRETEXTUL DE A ACUZA BISERICA NOASTRA IN INCALCAREA PREVEDERILOR PRIMULUI SINOD ECUMENIC, DEOARECE PASHALIA ORTODOXA RAMANE NEATINSA, SF. PASTI, PRECUM SI CELELALTE PRAZNICE LEGATE DE ACESTA, SARBATORINDU-SE EXACT IN ACELEASI ZILE CARE CORESPUND CALENDARULUI IULIAN »... « ELIMINANDU-SE ASTFEL TOATE DIFICULTATILE LEGATE DE PRAZNICELE FIXE »...
4/ a patra varianta : fiecare biserica ortodoxa, sa aibe libertatea sa aleaga varianta a 2-a sau a 3-a , cu conditia ca oricare ar fi aceasta alegere, « ALEGEREA FACUTA NU VA FI CONSIDERATA CA PRETEXT PENTRU INTRERUPEREA RELATIILOR BISERICESTI, IMPORTANT FIIND SA NE PASTRAM ASPIRATIILE COMUNE PRIN CARE VIAZA SI SE MISCA SF. BISERICA UNIVERSALA SI BISERICA NOASTRA APOSTOLICA. CEI CARE AU PROPUS ACEASTA SOLUTIE (membrii sectiei special infiintate n.t.) EVOCA EXEMPLUL IERARHILOR POLICARP SI AL PAPEI ANICHITA, PRECUM SI RANDUIALA RELATIIOLR INTRE BISERICI : IN TOATE FRATEASCA IUBIRE (SF. VICHENTIE) ».
In anul 1922, GPU-ul (KGB), la ordinul personal al lui Trotsky, lanseaza « Obnovlencestvo » (Reinnoirea) un grup de secte politizate care s-au declarat drept biserica crestina. Acest lucru s-a intamplat in perioada in care bolsevicii, sub pretextul ajutorarii poporului infometat, au dispus confiscarea obiectelor bisericesti de valoare. Sf. Patriarh Tihon, nu s-a opus deloc confiscarii, semnand in acest sens chiar si o proclamatie, dar a insistat ca exproprierea sa se faca de insasi fetele bisericesti, cu respectul cuvenit fata de cele sfinte, pastrandu-se intacte obiectele bisericesti strict necesare pentru uz liturgic, ceea ce, evident, nu-i avantaja pe bolsevici, care au inceput literalmente jefuirea si profanarea bisericilor, starnind proteste violente din partea poporului. KGB-istii au insinuat imediat, ca « popii contrarevolutionari » vor sa infometeze poporul si au trecut la represalii in masa. Sf. Tihon a intervenit spunand lucrurilor pe nume. (bunurile confiscate, printre care, obiecte de inestimabila valoare istorica, au fost transformate in lingouri. O parte din valorile confiscate, adica 1 milion de ruble in aur din cele 4,5 milioane au fost folosite de Trotsky pentru import de grau cu tot tamtam-ul aferent , 1,5 milioane si le-au insusit KGBistii numai intr-o singura luna de confiscari, reclamand fonduri suplimentare de la guvern pentru continuarea operatiunii, restul, pe care au pus ghiara bolsevicii, fiind, printre altele, folosit pentru finantarea ‘ Reinnoitorilor ‘. ) « Reinnoitorii » l-au acuzat atat pe patriarh cat si pe alti arhierei de neloialitate fata de « puterea poporului », declarand destituirea acestora. KGBistii le pun cu forta la dispozitie cam 2/3 din bisericile din toata Rusia. (Va puteti da seama de numarul destul de mare al acestora) « Reinnoitorii » vin cu un program maret de reformare a bisericii, continand un amestec de idei binefacatoare si absolut anormale si necanonice pentru biserica. De ex : alegeri generale ale clerului, trecerea la slujbe in limba rusa si la limbile moderne ale altor popoare conlocuitoare, ridicarea pentru clerici a interdictiei de a frecventa teatrul, de a purta parul scurt, implicarea mirenilor in viata bisericeasca, dar si recunoasterea puterii bolsevice si a dreptatii revolutiei ca intruchipare a idealului societatii crestine, interdictia pentru monahi de a fi numiti arhierei, desfiintarea patriarhiei, scoaterea din sinaxar a sfintilor proveniti din clasa burgheza...etc . In aceasta situatie, Sf. Tihon, cere prin curieri, arhiereilor BORuse sa DENUNTE ORICE REFORMARE a bisericii, implicit schimbarea datei Anului Nou si indreptarea calendarului. De aici incolo, problema calendarului, v-a figura ca reper, in primul rand pentru credinciosii de rand, ca simbol al acceptarii sau a neacceptarii « bisericii » KGBiste de catre parohiile ortodoxe. Mai departe voi supune atentiei Dvs, relatarea documentului Sf. Tihon adresat bolsevicilor.
[continua]
|