Citat:
În prealabil postat de windorin
Acest "din cand in cand" este atat de perfid si viclean.
Este ca si cum am spune: "Hai sa facem si pacatul asta, asa... din cand in cand doar."
Un lucru rau (neziditor) nu se trebuie facut niciodata, pe cand unul bun trebuie facut neincetat.
|
Ei, da, daca crezi ca este pacat sau neziditor, nu trebuie facut de loc. Dar aici parerile noastre difera..
Citat:
În prealabil postat de windorin
Ba da, pentru multi este vatamator a citi si alti autori teologi, afara de cei ortodocsi.
Nu multi sunt cei intariti in dogme si nu multi au intarite in mintea si inima lor adevarurile de credinta.
|
Asta este probabil adevarat. Nu orice carte este buna pentru oricine.
Dar eu as zice ca opentru unii poate fi vatamator si sa citeasca direct sfintii parinti. Tocmai pentru ca nu sunt asa usor accesibili si ii pot citi in mod gresit. Citirea lor poate duce si la un 'semidoctism teologic' periculos pentru o minte nepregatita. Am vazut multe exemple pe forum. Ar fi fost mai bine pentru unii sa se muntumeasca cu Evanghelia si cu un catehism.
Vroiam sa mai spun si ca acesti doi autori pe care i-am citat mai sus sunt foarte iubitit de multi ortodocsi, de ex. din Rusia (unde scrierile lor se gasesc traduse si pe internet), tocmai pentru ca gandirea lor are foarte putine hibe neortodoxe.
Exista si autori ortodocsi care au 'hibe'.
Citat:
În prealabil postat de windorin
Cat despre faptul ca aceia scriu "intr-un stil mai accesibil omului de astazi", nu stiu ce sa zic... ai citit vreodata pe Sfantul Ioan Gura de Aur.
A scris acum vreo 1600 de ani, insa este atat de clar si de simplu, incat nu e om caruia sa nu i se para extrem de accesibil.
Si mai toti parintii care vorbesc despre viata crestina o fac extrem de simplu si clar.
Doar cartile de dogmatica sunt putin mai grele, insa este si firesc.
|
Totusi, si sf. Ioan Gura de Aur are in stilul lui ceva desuet, care poate fi gresit inteles. Are tot felul de idei cqare sunt influentate si de epoca in care a trait. Deci trebuie citit si el cum grano salis. Daca il luam ad miteram, riscam sa ajungem la aberatii (ca de ex. ca barbatul ar trebui sa-si trateze sotia ca pe un copil nestiutor).