MANASTIREA SFINTULPAISIE CEL MARE[SAINT-BICHOI]
Fondata de acest mare eremit Sfintul PAISIE,care a adunat in 40 ani cit timp a stat aici,o mare comunitate de anahoreti ,in secolul 5, manastirea a fost de destule ori atacta si distrusa de berberi;restaurata in secolul 11 de patriarhul Beniamin;astazi ea este resedinta secundara a patriarhiei Alexandriei,de cind patriarhul Shenouda 3, a fost exilat aici de presedintele Anouar el Sadate intre anii1918-1981.
Intram pe o poarta frumoasa cu doua turnuri clopotnita ,strabatem zona admirind plantatiile si ajungem in fata manastirii propriuzise inconjurata de ziduri groase .Vizavi de manastire vedem o moschee neterminata ,care a fost ridicata de proprietarii de alaturi ,arabi musulmani ,dar Dumnezeu nu a ingaduit terminarea nici pina azi a acestei moschei!Dupa ce intram in curte printr-o poarta nu prea mare,vizitam biserica veche ,unde se afla moastele fondatorului acestei mansatiri ,Sfintul PAISIE ,moastele fiind aduse aici dupa 90 ani din zona unde a fost plecat intr-o pesteraA NU DEPARTE ,UNDE EL A AVUT VIZIUNEA Mintuitorului .Mintuitorul I s-a aratat sub forma unui om simplu care l-a rugat sa-l duca in spate ca nu putea sa urce!..dar trupul se facea tot mai usor pe parcurs.Dupa ce l-a dus i-a spalalt si picioarele in lighean ;nimeni nu l-A vazut pe acest OM ,decit cel care l-a dus in spate,adica Sfintul Paisie ,care pentru smerenia lui Mintuitorul i-a promis ca dupa moartea lui ,a sfintului ,trupul ii va ramine neputrezit .In biserica exista trupul neputrezit al sfintului Paisie si moastele sfintului Pavel dinTaumon ,orasel din Egyptul superior.In racla sfintului PAISIE s-a facut o fanta prin care s-a scos mina lui odata pe an ,la praznicu llui,in semn de binecuvintare pentru credinciosi …dar intr-un an un necredincios a avut intentia sa muste din degetul sfintului ,care avea mina calda normala ,ca a unui om viu ..mina pe care sfintul si-a retras-o imediat ..si de atunci calugarii socot ca nu trebuie sa mai scoata mina pina ce Sfintul nu o va scoate singur ,cind va dori.Exista 3 altare ,unul inchinat sfintului Paisie ,unul Sfintei Fecioare MARIA si sfintului IOAN BOTEZATORUL ,dar mai exisata 3 capele inchinate patriarhului Beniamin,restauratorul manastirii ,sfintului GHEORGHE si sfintului Apaskiron.In biserica am intrat printr-o usa veche din secolul 6 ,iar altarul avea o usa tot asa veche decorata manual.Iconostasul este decorat cu cruci copte care au si semnul pestelui intre bratele crucii,semn de recunoastere intre ei a primilor crestini ;ei se recunosteau cind unul care desena prima parte a pestelui ,era secondat de altul cre desena in continuare foram de peste,terminid figura..iar daca nu se intimpla asa era evident ca omul acela nu era crestin..in acest fel se recunoasteau crestinii intre ei in acele vremuri de inceput!IHTIS ,adica peste in limba greaca inseamna IISUS HRISTOSFIUL LUI DUMNEZEU ,MINTUITORULIn altar ,pe care il vedem dupa deschiderea usilor exista o fresca veche din secolul 9 ,in legatura cu care nu se stiu prea multe detaliiBiserica este decorata cu icoane copte.Ne inchinam si la moastele acestui mare sfint si ctitorul acestei manastiri ,Sfintul Paisie,dar si la moastele sf.mc.Gheorghe,admiram icoanele ,destul fiind si acelea in care sfintul Paisie spala picioarele Mintuitorului in lighean,ascultam explicatiile in limba engleza ,traduse de preot in romaneste.
In afara acestei biserici ,imediat dupa intrare se afla o fintina cu apa sarata ,fintina acoperita cu o cupola din fier forjat care are deasupra o cruce mare.Ni se spune ca aceasta apa care a fost buna de baut ,a devenit sarata dupa ce berberii au venit de la manastirea Sfintul Macarie cel mare dupa uciderea celor 49 calugari si si-au spalat spadele insingerate in aceasta fintina.Strabatem curtea manastirii admirind cupolele si clopotnita ,intram pe un culoar ingust intre cladiri spre chiliile din vechime ,unde sintem invitati sa vedem cum se nevoiau vechii calugari .Chilia vizitata avea o camaruta goala din piatra si o anticamera si mai mica cu un pat format dintr-un bloc de piatra..atit!!.Am iesit cu gindul la viata dusa de noi ,crestinii de azi ,viata care este de-a dreptul opulenta fata de ceea ce am vazut acolo in acea mica chilie de calugar!Am mai vazut si trapeza veche cu masa din piatra ,unde erau expuse oale din piatra si o usa din lemn foarte veche ce inchidea in primele timpuri intrarea in manastire;ni s-au aratat si niste chei stravechi cu care se deschideau astfel de usi din lemn.Am patruns intr-o alta curte foarte spatioasa unde era o gradina frumoasa cu copaci si flori,iar apoi am vazut o moara straveche de la anul 1614,dotata cu mai multe feluri de pietre de moara ,dar care se mai foloseste si azi ,ce macina grine ,cumparate de calugari cu banii obtinuti prin vinderea cosurilor impletite de ei.Cu moara se extragea si sarea natroun ,folosita pentru mumificariSingura restaurare care s-a facut este la suportul din lemn.Urcam apoi spre un turn de unde se trece pe un pod din lemn ,folosit pe vremuri pentru retragerea calugarilor in caz de atacuri ale berberilor;acest pod se bascula apoi in sus .Sus intram pe un coridor de unde intram intr-o bucatarie ce avea si un cuptor de pine , o baie mica si un put pe unde se urca apa si alimentele…elemente de supravietuire pentru timpuri de vitregie,de atacuri din afara! .Trecem apoi intr-o terasa mare si frumoasa de unde ni se ofera o panorama splendida a manstirii vechi cit si complexului construit mai nou ,o catedrala frumoasa si mare cu vechime de 10 ani ce are vizavi de ea un comlex pentru saraci ,o sala de mese ,cantina pentru saraci cu o intrare demna de un restaurant.Desigur ca nu ne-a dus nimeni ,desi daca s-ar fi cerut din partea organizatorului grupului sigur am fi fost dusi daca eram doritori sa cunoastem si acest aspect al binefacerilor fata de aproapele nostru ,la modul gindit aici intr-o mare manastire copta!Preotul nostru ne predica ca vrea sa schimbe sufletele unora in bine si vorbea pe autocar dind si exemple din pateric..dar stiti cum este!..teoria ca teoria ,asta se uita foarte usor daca nu este insotia si de practica ,adica de vederea la modul practic cum se face milostenia,la nivel oerganizat ..mai ales ca diacvonia avea si ea o fundatie pentru saraci si deci ar fi fost util pentru noi si pentu organizatori sa vedem si sa auzim ,mai ales ca unii lucram si in unitati de asistenta sociala ,tocmai pentru cei saraci si nu ne-ar fi stricat deloc sa mergem acasa cu experiente noi in acest domeniu!Admiram de sus si mabnastirea sirienilor spre care ne vom indrepta cit de curind ,dupa ce vom cobori de pe aceasta mare terasa care ne oferea acest superb peisaj.