View Single Post
  #68  
Vechi 09.02.2010, 09:40:48
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

[COLOR=windowtext]Eminescu avea și el în vedere cercetarea științifică a naturii care poate contribui la îmbunătățirea stării materiale. [/COLOR][COLOR=windowtext]Dar în viziunea lui edificarea societății și a statului nu se putea face plecând de la „natură” ci de la resortul temeiului ei divin-uman, creștin. „Menirea monarhiei creștine,afirmă el, e a modela asprimea legilor inerente statului prin apărarea celui slab de exploatarea celui puternic”. Mai profund încă, el observă această compensație: „celor puternici, oamenilor politici li se cere, sau o mare inteligență sau un mare caracter, care să compenseze munca societății-munca celor mulți care-i susține”. Și precizează: „Acesta ar fi idealul monarhiei creștine și ar fi misiunea Bisericii de a răspândi acest sentiment și-n clasele de jos și-n cele de sus”. Viziunea lui apare ca o simfonie, în care cităm: „ clasele superioare au datoria să strângă cât mai multă cultură pentru a ușura munca celor de jos”, pentru a realiza, se înțelege împreună, „binele moral și material”. [/COLOR][COLOR=windowtext]Prin asemenea judecăți de valoare, soluții politice, el se manifestă în poziția unui spirit vizionar extraordinar, cel puțin tot atât de genial și singular, ca și în opera poetică, la care dacă toți oamenii politici români ar fi luat aminte s-ar fi evitat, cel puțin la noi, tragediile acestui secol. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Dar să nu se piardă o clipă din vedere ca această viziune autentic-salvatoare la Eminescu își are drept fundament armonia între „religie” și „științele naturii”. Și tocmai separarea ostilă a acestor două domenii și valori ale condiției umane a produs suferințe inimaginabile în istorie. Eminescu a văzut în ultimă adâncime faptul răscumpărător, mântuitor al lui Hristos. El a văzut în „ suferințele de moarte ale dascălului și modelului nostru Iisus Hristos... sâmburul veșnicului adevăr semănat în lume de Nazarineanul răstignit”. [/COLOR][COLOR=windowtext]A înțeles și faptul că acte asemănătoare jertfei lui Hristos se cer „...în momente excepționale, de la eroi și martiri”, dar fiecare compensând sacrificiul, aportul lor, prin muncă”. Numai așa, ne încredințează el, “Domnul va petrece în mijlocul nostru, precum adeseori cu bucurie au petrecut în mijlocul puternicilor și religioșilor noștri străbuni”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Conștiința lui Eminescu când împărtășea în scris acest haric mesaj, era plină desigur de prezența „religioșilor străbuni”. [/COLOR][COLOR=windowtext]Domnitori, ierarhi, simpli credincioși. Cred că ar trebui să se observe mai mult gândirea poetului de până în 1874 când își încheie oarecum informarea de prin opiniile, curentele și școlile lumii; și perioada de după acest an, când, în țară, ca bibliotecar, revizor școlar și ziarist, spiritul său petrece acum în etosul românesc și ortodox. Cînd peste „ mii de valuri...țărmuri înflorite, cu palate și cetăți...frunți pline de gânduri care caută în lume și în vreme adevăr...”, când, după ce le-a străbătut și s-au agonosit de-a valma și parcă toate „i-au înnegrit catapeteasma lumii în adânc” în sufletul lui se redeschide acum „grădina”, raiul copilăriei cu pajiștile și izvoarele natale, cu mânăstirile și [/COLOR]
[COLOR=windowtext]4 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]chipurile de maici și călugări. [/COLOR][COLOR=windowtext]Iar memoria sacră, originară, se adapă de această dată din cronicile și cuvintele Sfinților Părinți; părinți mai puțin răniți de memoria istorică și bolnavă a lumii. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cercetători atenți, prof. academicieni Alex. Elian și V. Cândea s-au ocupat de biblioteca lui Eminescu, sesizând bogăția izvoarelor teologice, mai ales patristice. De altfel când citești o listă de cărți și manuscrise pe care Eminescu, în calitatea lui de bibliotecar o comunica la 6 martie 1875 ministrului instrucției și cultelor T. Maiorescu, pentru a-i aproba costul achiziției, citim aici nume și opere ale Sfinților Părinți ca: Macarie, Vasile cel Mare și Grigore Teologul, Efrem Sirul sau Ilie Miniat, Nicodim Aghioritul, precum și Kyriacodromionul...Cuvinte morale pentru fiecare duminecă; datoriilr preoților de popor (În: M. Eminescu, Opere,, vol XVI, Ed. Academiei, București,1989, p.316). Toate acestea alcătuiau acum lectura lui sfântă. Atunci, cînd citim din Sf. Grigorie teologul, privind jertfa de pe cruce a Mîntuitorului, cuvinte inspirate ca acestea: „Nimic nu se poate asemăna minunii mântuirii mele: cîteva picături de sânge refac universul întreg” sau în Sf. Ioan Damaschin” „ Domnul, pentru iubirea de oameni a luat firea noastră și prin sângele Lui făcător de viață este distrusă moartea, așa precum întunericul dispare când vine lumina...; și: stricăciunea este alungată la apropierea vieții...”. Ce unitate de spirit, de gândire și simțire dintre aceste teologhisiri patristice și cuvintele ca de fulger ale poetului în fața Crucii lui Hristos care se cuvin reaminitite: ”Astfel a se sacrifica pe sine pentru semenii săi...din iubire, a rămas de atunci cea mai înaltă formă a existenței umane, „acel sâmbure de adevăr care dizolvă adânca dizarmonie și asprimea luptei pentru existență ce bântuie natura întreagă”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Dar pe cât ne este îngăduit să străbatem în adâncul de taină al sufletului său, ni se ivește întrebarea: a rămas Eminescu doar cu ochii la Cruce-la Cel răstignit? Era în conștiința lui gândul că moartea e cuvântul cel din urmă? Din unele jocuri de idei și cuvinte, prin unele poezii, așa s-ar părea, dar numai la suprafața existenței, nu în adânc. De aici, din ultima adâncime, dimpotrivă, strigătul sufletului lui e strigătul credinței în Dumnezeul cel viu, și-n viață. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Un șoc, cu totul particular, inedit, îl provoacă poezia „Mortua est”. Începută ca o meditație încă din octombrie 1866, e trimisă spre publicare din Viena la Convorbiri Literare în februarie 1871. Geneza ei cu fiecare strofă și vers e ca un foc continuu, cu „troznituri de incendiu” cum tâlcuiește G. Călinescu. Dar finalul, asupra căruia nu știm să se fi stăruit prin vreo exegeză autentică până acum este de-a dreptul uluitor: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]„La ce?...Oare totul nu e nebunie? [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Au moartea ta, înger,de ce fu să fie? [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]5 [/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote