View Single Post
  #69  
Vechi 09.02.2010, 09:42:12
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

[COLOR=windowtext]Au e sens în lume?...Tu chip zâmbitor [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Trăit-ai anume ca astfel să mori?” [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Dar mai ales: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]„De e sens într-asta, e'ntors și ateu [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Pe palida-ți frunte nu-i scris Dumnezeu”. [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Poate unii vor fi fost ispitițisă concludă de aici că Eminescu are momente de slăbire a credinței, forme de ateism. Nimic mai infam n-ar fi la adresa lui decât o asemenea părere deșartă. Dimpotrivă, nu cred să se fi exprimat în literatura universală o sentință genială asemenea acesteia. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]„De e sens într-asta-în moarte, e'ntors și ateu”-deci: moartea e atee! [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Și, ”Pe palida-ți frunte nu-i scris Dumnezeu”, adică, de o limpezime fulgerătoare” Dumnezeu nu este semnatarul morții. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Uimitor, de unde țâșnea în geniul lui o asemena viziune; nu din filosofiile lumii ci numai din Sfânta Scriptură. Căci de unde chiar la unii teologi, de n-am pomeni pe un mare teolog al veacului K.Rahner (1904-1984) moartea apare firească, Dumnezeiasca Scriptură vorbește neîndoios: „Dumnezeu n-a făcut moartea și nu se bucură de pieirea celor vii, El a zidit toate lucrurile spre viață” (Înțelepciunea lui Solomon 1, 13-14).Și numai prin neascultarea poruncii dumnezeiești, prin gustarea „ din pomul cunoștinței binelui și răului” i s-a atras atenția lui Adam ca „va muri” (Fac.2, 17). Atunci, real „moartea este plata păcatului” (Rom. 6, 23). Iar Părintele ceresc a trimis pe Fiul său în lume tocmai „ca să surpe prin moartea Sa pe Cel ce are stăpânirea morții, adică pe diavolul”(Evr. 2, 14). Moartea nu e deja Dumnezeu: moartea e atee, operă diabolică, distrusă de Hristos. Uimitor cum în acest duh revelat al Sfintei Scripturi cugetă Eminescu încă chiar din prima tinerețe. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Și cum în acest duh va urmări înfrigurat și totuși scânteind, taina Crucii și mormântul din care va ieși biruitor Hristos. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Într-o noapte de Inviere, așa cum reiese din poezia cu același nume, „Învierea”, petrecând prin „zidurile înnegrite” ale Bisericii, urmărit de „spiritul rece al morții”, el contemplă și ascultă: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]„Un singur glas îngână cuvintele de miere, [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Închise în tartajul străvechii Evanghelii” [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Și apoi contemplă cum: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]6 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]C'un muc în mâini moșneagul cu barba de zăpadă [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Din cărți cu file unse norodul îl învață [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Că moartea e în luptă cu veșnica viață, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Că de trei zile'nvinge, cumplit muncindu-și prada”. [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Sufletul participă viu și aude încă: „O muzică adâncă și plină de blândețe”, care „Pătrunde tânguioasă puternicile bolți; iar gândul îi freamătă neliniștit murmurând: „Pieirea, Doamne sfinte, căzu în orice colț, / Căci a căzut,-unde? în însuși Izvorul de viețe”. Dar „pieirea”-altfel spus moartea, căzând în „izvorul de viețe” nu va fi înghițită de viață?...ca și întunericul de lumină?. [/COLOR][COLOR=windowtext]El trăiește această minune în noaptea pascală: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]„Douăsprezece ceasuri răsună...Miez de noapte... [/COLOR]
[COLOR=windowtext]De-odată'n negre ziduri lumina dă năvală... [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Un clocot lung de glasuri vui de bucurie, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Colo'n altar se uită și preoți și popor, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cum din mormânt răsare Christos mângâietor, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Iar inimile toate s-unesc în armonie. [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cântări de laude'nălțăm [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Noi Ție Unuia, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Primindu-l cu psalmi și cu ramuri, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Plecați-vă neamuri [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cântând Aleluia! [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Christos a înviat din morți, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cu cetele sfinte”. [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Și într-adevăt, în duhul adâncii ortodoxii, teologhisește: [/COLOR]
[COLOR=windowtext]„Cu moartea pre moarte călcând-o, [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Lumina ducînd-o [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Celor din morminte!” [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR]
[COLOR=windowtext]Gândirea umană din totdeauna a trebuit să răspundă la două teme fundamentale: a iubirii încununată cu sacrificiul, și a vieții în lupta biruitoare asupra morții. Noi l-am interogat în eseul nostru pe Eminescu asupra acestor teme și i-am comunicat răspunsul. Suntem îndreptățiți să spunem prin răspunsul lui că el nu este numai „poetul nostru național” ci că într-adevăr prin gândirea lui și teologică, atât de profundă, răspunde, odată mai mult titlului acordat de „omul deplin al culturii românești”. Iar în viitoarele sinteze ale gândirii și filosofiei creștine, chiar, ale teologiei [/COLOR]
[COLOR=windowtext]7 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]noastre, va trebui să se țină seama și de el ca de un adânc gânditor creștin-ortodox. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]De altfel, în cinstirea pe care trebuie să i-o acordăm nu trebuie uitat nicodată că el a văzut în Biserica Ortodoxă Română: „Maica spirituală a neamului românesc, care a născut unitatea limbii și unitatea etnică a poporului”. A și trăit ca un fiu devotat, drept credincios ei. I.P.S. Arhiepiscop Bartolomeu Anania a descoperit pe paginile unui Molitfelnic de la Mânăstirea Neamț înscrisul unui duhovnic de o adâncă semnificație privind adevăratul suflet al poetului. În noiembrie 1886 Eminescu se retrage la Mânăstirea Neamț. Acolo s-a spovedit și s-a împărtășit, iar duhovnicul a înregistrat în cartea lui de slujbă, o dorință și rugămintea poetului, ca un testament anume: să fie îngropat pe malul mării, la umbra unei mânăstiri, de unde să audă chiar și dincolo, de pe celălalt tărâm al existenței: „Lumina lină”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Poet al iubirii a fost,...și al luminii. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Un alt final mai cuvenit ca acesta legat de lumină nu găsim „Era prin martie 1889, descrie Vlahuță; m-am dus într-o zi să-l văd pe Eminescu la ospiciul din strada Plantelor, unde era de curând internat. [/COLOR][COLOR=windowtext]M-a cunoscut și i-a părut bine când m-a văzut... Ma întrebat de prieteni căindu-i, vorbind de ei cu milă...adusei vorba de poezii...Atunci cu o bucurie de creator, scoase din buzunarul paltonului un petic de hârtie și așezându-se pe scaun, începe să citească...un șir lung de strofe de o sonoritate și un efect ritmic fermecător... Fiecare vers părea rupt dintr-o poezie frumoasă. Mi-aduc aminte că două vorbe: foc și aur reveneau mereu...n-am putut reține decât aceste patru versuri: „Atâta foc, atâta aur / Și-atâtea lucruri sfinte / Peste întunericul vieții / Ai revărsat Părinte”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]A sfârși apoi lăsând, tăcut, privirea în pământ...După câteva minute de tăcere, își împreună mâinile, și ridicându-și ochii în sus, oftă din adânc și repetă rar, cu un glas nespus de sfășietor: „Of, Doamne, Doamne!”(Cf. Dr. I. Nica, Mihai Eminescu, București, 1972, p. 320, 321). [/COLOR]
[COLOR=windowtext]E de crezut că și în acel moment al marii treceri va fi invocat „Doamne, Doamne!”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext](Ortodoxia. Revista Patriarhiei Române, anul XLVII, nr. 1-2, Ianuarie-Iunie 1995, p. 3-9 ) [/COLOR]
8
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote