Urmatorul document
Pr.prof. dr. CONSTANTIN GALERIU
CHIPUL MÂNTUITORULUI IISUS HRISTOS
ÎN GÂNDIREA LUI MIHAI EMINESCU
Fiecare personalitate își poartă și revelează, deopotrivă, unicitatea în dialogul cu timpul său și fundamental, în comunicarea, într-un mod propriu, cu ”Absolutul”, cu Dumnezeu, cu valorile și temele supreme ale existenței, care dau conștiinței noastre umane și vieții un sens. Mihai Eminescu a aparținut și el vremii în care s-a născut, format și afirmat ca geniu al spiritualității neamului și a fost totodată, un fiu al sfârșitului de veac XIX. Ca geniu deosebit de sensibil și receptiv la prodigioasa emisie de idei din vremea sa –filosofice, artistice, științifice, - a receptat neîndoielnic, o anume influență a lor, dar nu s-a lăsat, și nici nu o putea face, impregnate de acestea în profinzimea lui, în identitatea care i-a rămas nealterată. Receptivitatea sa care ne trimite cu gândul la enciclopedismul Renașterii și perioadelor ce i-au urmat, nu s-a finalizat nici pe departe, într-un fel de eclectism sau sincretism. Cu puterea geniului său a asimilat ideile și valorile epocii, ca și cele ale trecutului, a surprins esența, partea de adevăr din fiecare și le-a tezaurizat în visteria inimii și a cugetului său. Încât, acest „om deplin al culturii românești” ne pare a întruchipa și el o imagine din cuvintele Mântuitorului, făcându-se „ asemenea omului gospodar care scoate din visteria sa , noi și vechi” (Matei 13, 52). Din visteria pe care a agonisit-o în anii de liceu și studenție și în toți anii vieții sale, Mihai Eminescu s-a străduit cu har și prinos, îndemnând: „Ce e rău și ce e bine / Tu te-ntreabă și socoate”, păstrând ce e bun.
Este de la sine înțeles că în formarea lui s-au întrepătruns mai multe influențe care i-au marcat în mod specific întreaga gândire și creație. Între acestea și în consonanță cu Zeitgeist-ul sfârșitului veacului trecut, sânt cele schopenhauriene și prin ele cele ale filosofiei orientale, hinduismul și budismul. Dar dincolo de toate influențele, ceea ce putem afla la o cercetare atentă, mai adânc, este moștenirea ancestrală, purtată genetic și transmisă în copilărie și adolescență ca Tradiție sacră și dar al străbunilor. Fondul acestei moșteniri este acela creștin ortodox. De aceasta a fost conștient și poetul atunci când nota pe una din paginile caietelor sale, că Dacia a fost colonizată de creștini. Mai mult, în biblioteca sa s-a aflat pe lângă Sfânta Scriptură, precum notează Alexandru Elian (1) și opere ale sfinților Vasile cel Mare, Grigore Teologul, Efrem Sirul, Fericitul Augustin, Ioan Damaschin, Nicodim Aghioritul ș.a. Într-un consistent studiu apărut de curând, Profesorul Virgil Cândea (2), pornind de la sugestiile prezente în
[COLOR=windowtext]1 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]comentariile lui Al. Elian și F. Crețu, înfățișează generos cum Mihai Eminescu, îmbogățindu-se prin lectura unor cărți sfinte a făcut să transpară idei și imagini în poezia sa. Astfel, inspirat de lucrarea Carte sfătuitoare pentru păzirea celor cinci simțuri a lui Nicodim de la Athos, poetul a zămislit versuri, cărora alți comentatori, mai puțin informați, le-au găsit izvor și semnificații de altă natură. Asemenea înrudiri și înrâuriri le găsim în poeme ca: „Pentru păzirea auzului”, „Călin” „când [[/COLOR][COLOR=windowtext]Când-n.n.[/COLOR][COLOR=windowtext]] te-am văzut Verena”[...”], „Gelozie”, unde întâlnim termeni și expresii comune: „nălucire, idol, împătimire, împietrit „cămașa tristei inemi”, „ochii, fecioare închise în cămări”, „încăperile gândirii”, sau motivul lui Narcis în portretul „fetei de împărat”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]În altă parte, versul „A ochilor privire ca mâna fără de trup” (Ms. 2277, 331) reia imaginea Sfântului Vasile ce Mare: „Ochii sunt cele 1000 mâini fără trup” (ms. 3074, f. 40). Un cercetător atent al manuscriselor poetului nu se poate mira prea mult văzând comuniunea lui cu Sfinții Părinți și, fundamental, cu Cartea Cărților care e Biblia. Astfel se poate afla o transcriere în limba latină a rugăciunii „Tatăl nostru” (Ms. 226, p. 45, 46) urmată de o traducere foarte veche din Evanghelia după Ioan: „La început era Cuvântulu și Cuvântulu era la Domnu Dumnezeu și Domnu Dumnezeu era Cuvântulu; Aquesta era la începutu Domnul Dumnezeu...”. Mai departe se găsesc rugăciuni către Mântuitorul Iisus Hristos, cărora le încerca o exprimare proprie în consonanță profundă cu persoana sa: „Iisus Hristoase / Izvor mântuitor / Și Domn al oștirilor / de oameni Iubitorule / Mântuitorule” (Ms. 2276, 19 și 2254, 104). Sau: „Iisuse Hristoase Mântuitorule / Învingătorule / Prealuminate” (Ms. 2276, 118). Din adâncul ființei sale, care este cea a neamului, auzim parcă strălucind, invocarea perenă: „Dumnezeul Păcii și al Luminii” [Ms.2255, 793]. Invocare izvorâtă din fiorul profund și mereu neliniștit al poetului pentru care s-a și vorbit de pesimismul lui. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]De aceea ne zicem și noi ca Titu Maiorescu: „Dacă ne-ar întreba cineva. „A fost fericit Eminescu?”, am răspunde : „Cine e fericit?” Dar dacă ne-ar întreba: „A fost nefericit Eminescu?”, am răspunde cu toată convingerea: „Nu!” Ce e drept, el era un adept convins al lui Schopenhauer, era prin urmare, pesimist. [/COLOR][COLOR=windowtext]Dar acest pesimism nu era redus la plângerea nemărginită a unui egoist nemulțumit cu soarta sa particulară, ci era eterizat sub forma mai senină a melancoliei pentru soarta omenirii îndeobște...seninătate abstractă, iată nota lui caracteristică în melancolie și în veselie.” [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Noi am putea înțelege această „seninătate abstractă” a poetului în duh și orizont mioritic, transigurând realul așa cum face păstorul din baladă, transformând moartea în nuntă. Cu fondul lui creștin nici nu putea fi pesimist. În consecință am putea conchide, încă de pe acum, că în opera [/COLOR]
[COLOR=windowtext]2 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]eminesciană se împletesc într-o armonioasă unitate, o dată cu înrâuririle duhului timpului său-evocate deja-credința profundă ortodoxă în care s-a născut, exprimată cu o mare discreție, iar din izvorul ei o cultură teologică temeinică și o conștiință limpede a menirii ziditoare pe care o are credința creștină în viața omului și în istoria umanității. Toate au dat valoare fără egal vieții sale închinată, până la epuizare, muncii pentru binele neamului său și al omenirii. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Mărturiile de credință care se ivesc și sclipesc uimitor în multe poeme provin astfel, într-o egală măsură, din alcătuirea atât de singulară și complexă a personalității sale, deschisă spre toate zările lumii, cu întrebările și răspunsurile ei, ca și dintr-o trăsătură proprie poporului nostru pentru care reținerea discretă neostentativă în manifestarea credinței este semnul sigur al profunzimei ei. La interferența, pradoxală numai în aparență, dintre tradiție și romantism Mihai Eminescu a găsit punctul unui echilibru creator. Tradiția este cea creștină ortodoxă, în care s-a născut, a crescut, s-a format și afirmat într-un mediu ce l-a îndemnat la „înmulțirea talanților”. [/COLOR][COLOR=windowtext]Acest mediu l-a sensibilizat la „vuietul vremii”, dar nu l-a ispitit să se înstrăineze de sine. Romantismul lui direct mărturisit-„Eu rămân ce-am fost, romantic”- a fost un fel de altoi, rodnic și fericit, pe trunchiul cel de viață dătător al tradiției. Tristețea și neliniștea, profund metafizică, nu l-au anihilat, ci l-au dus la invocarea ajutorului de dincolo de sine la rugăciune: „Strein de toți, pierdut în suferință / Adâncă a nimicniciei mele / Eu nu mai cred nimic și n-am tărie. / Dă-mi tinerețea mea, redă-mi credința (...) / Și reapari din cerul tău de stele / Ca să te-ador de-acum pe veci, Marie” (3). [/COLOR]
Redă-mi credința. E glasul care ne face să înțelegem cel mai bine, conștiința unui timp în derivă, un timp al Epigonilor, cînd „credința” a fost înlocuiți cu o „convenție”. Distanța întru spirit față de înaintași e mai mică decât cea în timp, până la răsturnare. Pentru ei, înaintașii, „viitorul era trecut”, dar prin contrast apare ca viitor, și bătrân și tânăr mereu; iar prezentul apare drept „trecutul , fără inimi trist și rece”, „Noi nu credem în nimic” (Epigonii). Invocarea celor dinainte este ceea ce poate să ajute spiritul, să-l revigoreze. Este un timp existențial al căutărilor în momente de dorință ființială. O asemenea confesiune o aflăm și în poezia „Dumnezeu și om” (1873), în versurile căreia poetul se dezvăluie adresîndu-se Mântuitorului Însuși, așa cum era înfățișat în vechile icoane: „Era vremi acelea Doamne, când gravura grosolană / Ajuta numai al minții zbor de foc cutezător.../ Pe cînd mâna mea copilă pe-ochiul sânt și arzător (3), Nu putea să-l înțeleagă, să-l imite în iconă”. Erau vremile în care Iisus, Dumnezeu Cuvântul Întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara se arăta sufletului creștin ca darul divin suprem și ca un etern cum: „Te-am văzut născut în paie”.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4
Ascultați Noul Testament ortodox online.
|