View Single Post
  #71  
Vechi 09.02.2010, 09:46:23
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

[COLOR=windowtext]E darul divin care [/COLOR][COLOR=windowtext][/COLOR][COLOR=windowtext]transfigurează noaptea Betleemului, precum spune Eminescu: „Răsari o stea de pace, luminând lumea și cerul...”Felul în care este descrisă noaptea Nașterii sfinte descoperă emoția celui adânc pătruns de taina Întrupării Fiului lui Dumnezeu. Și dialogul continuă, pornint și din orizontul secularizat al timpului său, când „gândirea se aprinde ca și focul cel de paie(4) / Ieri a fost credința sfîntă-însă sinceră, adâncă / Împărat fuși omenirei, crezu-n tine era stâncă / Azi pe pânză te aruncă, ori în marmură te taie”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Ajunși aici o întrebare se rotunjește parcă de la sine: Ce a reprezentat pentru Mihai Eminescu Iisus Hristos? Răspunsul se conturează discret, dar cu precizie și fermitate și ne arată limpede că pentru poetul nostru de geniu, Iisus Hristos a fost modelul absolut de umanitate, sigurul deplin, demn de a fi urmat, un model suprem. Și precum vom vedea, nu a fost numai un model moral, eticul, derivă din ontologicul spiritual-ci unul plenar, după care omul se poate zidi pe sine și întru sinea lui cea mai profundă, unde aflăm întipărit Chipul Celui după care am fost zidiți-Chipul lui Dumnezeu. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Vom începe însă, emblematic pentru gândirea și simțirea eminesciană, în care Iisus și Fecioara Maria sunt de nedespărțit, cu un colind scris în 1876: „De dragul Mariei / Ș-a Mântuitorului / Lucește pe ceruri / O stea călătorului”(5). Este neîndoielnic „Steaua” crezului lui, care l-a luminat și pe care a urmat-o mereu și tot mai stăruitor. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Încă din vârsta tinereții, la 20 de ani, Eminescu chema pe cei de o generație cu el, la marele praznic al Mânăstirii Putna în ziua de 15 august. Cum se știe, Prea Sfînta Fecioară și Mamă este protectoarea Mânăstirii construită de Ștefan cel Mare. În aceasta zi de praznic se adresează poetul: „Românii în genere serbează ziua Sfintei Marii, vergină, castă și totuși mama care din sânul ei a născut pe reprezentantul libertății, pe martirul omenirii lănțuite, pe Christ”(6). Sărbătoarea trebuia să fie „religioasă și națională”, pentru că observă el „trecutul nostru nu este decât înfricoșatul coif de aramă al creștinătății și civilizațiunii”. În conștiinșa lui, credința în Iisus Hristos și iubirea de patrie sunt de nedespărțit.”Christ, spune mai departe poetul, a învins cu litera de aur a adevărului și iubirii, Ștefan cu spada cea de flacără a dreptului. Unul a fost Libertatea, celalalt apărătorul Evangheliei. Vom depune deci o urnă de argint pe mormântul lui Ștefan, pe mormântul creștinului pios, al românului mare”. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Cu acest crez puternic, tânărul Mihai Eminescu se adresa celor care urmau a veni la „un congres al inteligențelor din respect pentru viitor”, și adaugă: „În trecut ni s-a impus o istorie, în viitor să ne-o facem noi”. Era un îndemn la conștiința de sine a neamului, așezat cum spune Cronicarul: „în calea tuturor [/COLOR]
[COLOR=windowtext]4 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]răutăților”. Era o conștiință animată de ideea unității morale a națiunii noastre”, al cărei temei este Ortodoxia. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Vom trece, deși cu simțământul unui parcurs fugar, peste piscuri și profunzimi ale operei eminesciene, care se cer a fi mai intens analizate. În această ordine de idei s-ar cuveni să insistăm asupra „Rugăciunii unui dac”, scrisă in 1879(7), atât de viu și contradictoriu discutată și în versurile căreia aflăm mărturisirea unei profunde credințe creștine. Am putea începe chiar cu titlul: Rugăciunea unui dac, trimițându-ne la anii de început a zămislirii credinței creștine la noi, la faptul că poporul nostru s-a născut creștin, aici apostolind Sfântul Andrei, „cel întâi chemat”. Primele versuri: ”Pe când nu era moarte, nimic nemuritor, / Nici sâmburul luminii de viață dătător, / Nu era azi, nici mâine, nici ieri, nici totdeauna, / Căci unul era toate și totul era una! / Pe când pământul, cerul, văzduhul, lumea toată / Era din rândul celor ce n-au fost niciodată, / Pe-atunci erai Tu singur...”. Numai începutul și numai luat de sine stătător poate trimite cu gândul la filosofia indiană din Rig-Veda cu existernța unui singur Principiu fundamental numit Unul-care însă nu poate oferi omului posibilitatea unui dialog. Dialogul nu se poartă între principii; el este posibil numai între persoane. De aceea o persoană divină, Fiul Părintelui Ceresc, trebuia să se-ntrupeze, să ia chip și față omenească personală, să-I vedem „Slava Lui, slavă ca Unuia născut din Tatăl, plin de har și de adevăr”(Ioan 1, 14). [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Or, în acest poem rugăciune, poetul se adresează lui Dumnezeu direct:”Pe când erai Tu singur...”. Este în consecință mărturisirea unui crez care invocă pe un Tu personal, pe care Îl numește încă și mai direct în versurile următoare: Părinte, „Altfel numai Părinte, eu pot să-ți mulțumesc! Că tu mi-ai dat în lume norocul să trăiesc! Un crez creștin, așa cu îl întâlnim în Simbolul credinței „Cred într-Unul Dumnezeu, Tatăl Atoțiitorul, Făcătorul cerului și al pămîntului...” Și inima poetului Il înțelege pe Părintele ceresc prin Întruparea Fiului Său, prin jertfa Lui pilduitoare. Nu-L numește aici pe Iisus Hristos. Dar Îi evocă opera, esența: „El este-al omenirii izvor de mântuire, / Sus inimile voastre! Cântare aduceți-i, / El este moartea morții și învierea vieții”. În sfânta Liturghie ortodoză există un moment când preotul, în fața altarului, din ușile deschise, înalță sfânta Cruce, rostind: „Sus să avem inimile”. Nefericirea vieții proprii nu l-a făcut pe poet să se înstrăineze de adâncul arhetipal din el și prin această taină esențială se deschide înțelegerea și mai adâncă a lui Eminescu, aceea a sacrificiului, a jertfei care poartă în ea taina învierii. Numai un om care a pătruns adânc această taină existențială se poate ruga lui Dumnezeu astfel. „Iar celui ce cu pietre mă va lovi în față, / Îndură-Te Stăpâne, și dă-i pe veci viață”. Rugăndu-se pentru viața altuia se ruga pentru propia lui viață care s-a mistuit jertfelnic. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]5 [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Aici apare însă pentru conștiința creștină o întrebare fundamentală: a înțeles Mihai Eminescu misterul jertfei și al răscumpărării lui Hristos, a morții Lui ca jertfă, și al învierii, iar prin aceasta-al iubirii și înnoirii vieții noastre prin învierea Lui? A înțeles poetul tot ceea ce înseamnă Iisus Hristos pentru viața fiecărui om, a unui neam și a umanității? Am văzut cum, tânăr fiind, dar cu o rară maturitate de gândire, poetul a surprins două trăsături definitorii ale poporului nostru-credința creștină originară și dragostea de pământul strămoșesc, pe care le dorea împreună, proiectând neamul într-un „mare viitor”. Un răspuns mai cuprinzător la această întrebare îl aflăm în articolul: „Și iarăși bat la poartă...”(8), publicat la 12 aprilie 1881, în anii deplinei sale maturități. Articolul e scris pentru marele praznic al Învierii-Paștile, când, precum scrie el, „duiosul ritm al clopotelor ne vestește că astăzi încă Hristos e în mormânt, că mâine Se va înălța din giulgiul alb ca floarea de crin, ridicându-și fruntea Sa radioasă la ceruri”. Se impune dintru început să observăm în exprimarea poetului că timpurile folosite sunt sunt la prezent și viitor. Învierea lui Hristos, deși fapt istoric, nu aparține doar unui trecut, nu este o amintire pioasă, ci un eveniment ce „astăzi” are loc și „mâine”, e prezent și viitor. Este un fapt care se trăiește într-un neîncetat „acum” pentru fiecare suflet care vine pe lume în anii mântuirii. Parcă ne sunt evocate stihurile din troparul Canonului Învierii: „Ieri m-am îngropat cu Tine, Hristoase/ Astăzi mă ridic împreună cu Tine, / Înviind Tu”. Într-adevăr Hristos Domnul nostru, moare și învie, Se jertfește descoperindu-ne și dăruindu-ne o nouă viață. De aceea orice act creator are la temelie jertfa, iubirea jertfelnică. În ea găsim germenele vieții și rodul împlinirii. [/COLOR]
[COLOR=windowtext]Un gânditor creștin scria că „dacă filosofia învață omul să moară, religia îl învață cum să învie”. Domnul jertfei este deodată al dăruirii și al primirii înmulțite (Marcu8, 35), într-un plan superior de existență. Eminescu a înțeles desigur această taină a lui Hristos care Se descoperă ca Model superior de viață, ca Model viu, deci ca izvor care ne adapă și ne înnoiește viața. El spune; „Iată, două mii de ani aproape, de când biografia Fiului lui Dumnezeu e cartea după care se crește omenirea”. Biografie divină care întrupează și descoperă iubirea, precum mărturisește poetul imediat înainte, că: aceasta au ridicat popoare din întuneric, și le-au constituit pe principiul iubirii aproapelui”(9). Mai mult, poetul, de data aceasta gânditorul, cu excepțională înțelegere face o scurtă dar esențială analiză comparativă cu alte doctrine filosofice și religioase pentru a pune în lumină ființa Revelației lui Hristos. Redăm aceste cuvinte așa cum au fost scrise: „Învățăturile lui Buddha-observă Eminescu-viața lui Socrat și principiile stoicilor, cărarea spre virtute a chinezului Lao-tse, deși asemănătoare cu învățămintele creștinismului, n-au avut atâta influență, n-au ridicat atâta pe om ca [/COLOR]
[COLOR=windowtext]6 [/COLOR]
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote