important pentru postul mare
Sf. Nicolae Velimirovici
Dar aceste cuvinte ale lui Hristos: "unge capul tău și fața ta o spală" rostite atât de hotărât, au înțelesul lor lăuntric profund. Deoarece, dacă Domnul S-ar fi gândit numai la capul cel trupesc și la fața cea trupească, cu siguranță că El nu ne-ar fi poruncit să ne ungem capul și să ne spălăm fața atunci când postim. El ar fi spus că este un lucru de mică importanță și lipsit de sens, unde se amestecă roadele postirii, să-ți ungi sau să nu-ți ungi capul, să-ți speli sau să nu-ți speli fața.
Este limpede faptul că, în adâncul acestor cuvinte se ascunde un înțeles tainic. De altfel, cel care înțelege această poruncă a lui Hristos sub înfățișarea ei de suprafață și începe, mai ales atunci când postește, să-și ungă capul și să-și spele fața, va cădea în chipul celălalt al fățărniciei. El va pune iarăsi în priveliște, înaintea oamenilor postirea sa, însă într-un chip diferit. Dar Domnul tocmai aceasta a căutat să ne învețe în chip lămurit, ca să nu facem.
Atunci, nu mai există nici o îndoială că această poruncă și are înțelesul său lăuntric.
Care este acela? Este asemenea celui pe care l-a dat Apostolul Pavel tăierii împrejur, întregind tăierea împrejur a inimii ca mijloc mântuitor, și socontind că înfățișarea de la suprafață a tăierii împrejur ca nefiind mai importantă ca nesăvârșirea acestei tăieri (Galateni 6:15; Romani 2:29).
Atunci, "unge capul tău" înseamnă: unge mintea ta cu Duhul Sfânt. Fiindcă "capul" semnifică "mintea" și întregul suflet, și uleiul înmiresmat cu care se unge capul semnifică Duhul Sfânt. Și aceasta înseamnă: postește de toate gândurile cele rele și înfrânează-te de la toate cuvintele nerușinate și fără de folos. Dimpotrivă: umple-ți mintea cu gândurile lui Dumnezeu, ale lucrurilor Sale sfinte, ale curăției, ale credinței și dragostei și cu toate cele ce sunt vrednice de Duhul Sfânt. Fă la fel și cu limba ta - pentru că vorbirea și mintea una sunt - fie că te înfrânezi în întregime de la vorbire, ori, dacă vorbești, spune numai ceea ce este spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea sufletului. Fă la fel și cu inima ta: postește de toată ura și de tot r
ăul, zavistia și mândria, hula împotriva lui Dumnezeu și a omului, de orice păcat și poftire păcătoasă, patimă și dorință - înfrânează-te de la toate astea și lasă Duhul Sfânt liber, ca să semene în inima ta fiecare fel de plantă sfântă și bine-plăcută lui Dumnezeu, floare cerească. Fă la fel cu voia sufletului tău: postește de la fiecare scop păcătos și de la fapta păcătoasă, înfrânează-te de la tot răul și lasă Duhul Sfânt liber, ca să ungă sufleul tău învârtoșat, cu uleiul înmiresmat al lui, să-i vindece rănile și să-l întoarcă înspre Dumnezeu, să-l îndemne către lucrările cele bune și să-l umple cu setea pentru fiecare bună lucrare care se află în Dumnezeu.
Acesta este înțelesul cuvintelor: "unge capul tău". Altfel spus: înfrânează și stăpânește omul tău lăuntric, care este de cea mai mare însemnătate, oprește-l de la fiecare rău și îndeamnă-l către tot ceea ce este bun.
Ce înțeles au cuvintele: "și spală fața ta"? Fața semnifică omul pe dinafară, omul trupesc, simțitor - trupul omului. Sufletul se arată lumii acesteia, prin mijlocirea trupului. Pentru Dumnezeu, sufletul este fața omului, dar pentru lume, sufletul este trupul omului. Prin simțirile și mădularele trupului arătăm lumii ce gândim, ce simțim și ce vrem. Limba transmite gândurile minții, ochii arată simțămintele inimii și picioarele duc la bun sfârșit scopul sufletului.
"Spală fața ta" înseamnă: curățește-ți trupul tău de săvârșirea oricărui păcat, oricărei necurății și oricărui rău. Înfrânează-ți simțurile de la tot ceea ce este de prisos și primejdios; păzește-ți ochii ca să nu zăbovească prin amestecările acestei lumi; păzește-ți urechile de la toate cele care nu slujesc mântuirii sufletului; păzește-ți nasul, pentru ca sufletul tău să nu inspire mirosul acestei lumi, care degrabă se schimbă în duhoare; înfrânează-ți limba și stomacul de poftirea de multă mâncare și băutură; înfrânează-ți întregul tău trup, ca să nu se facă peste măsură de delicat, și să nu-ți ceară mai mult decât îi are nevoie pentru viețuire. Pe l
ângă toate acestea, înfrânează-ți mâinile, ca să nu bată și să nu chinuiască oamenii și animalele; înfrânează-ți picioarele ca să nu te ducă în păcat, să nu te ducă la petreceri prostești, la distracții fără de Dumnezeu, la lupte și furturi. Și, împotriva tuturor acestora, fă din trupul tău o adevărată biserică pentru sufletul tău; nu fă din el o cârciumă de la marginea drumului, unde se adună tâlharii ca să-și împartă prada și să-și facă planuri pentru noi atacuri, ci biserică a Dumnezeului Celui viu.
Acesta este înțelesul cuvintelor: "și spală fața ta". Aceasta este postirea care duce la mântuire. Acesta este postul pe care îl propovăduiește Hristos, post fără fățărnicie, post care scoate duhurile cele rele, și aduce omului biruință slăvită și roade bogate, atât în această viață, cât și în cea următoare.
Este important să observăm aici, că Hristos vorbește mai întâi despre cap și apoi despre față - mai întâi despre suflet și apoi despre trup. Fățarnicii posteau numai în trup și arătau oamenilor postirea lor prin mijloace trupești. În contrast cu aceasta, Hristos așează postirea lăuntrică pe primul loc și apoi postirea din afară, trupească, nu pentru a socoti postirea trupească mai neînsemnată - căci El Însuși obișnuiește să postească trupește - dar să începem cu începutul: mai întâi se curățește izvorul și apoi râul; mai întâi se curățește sufletul și apoi oglinda sufletului. Omul trebuie mai întâi să se străduiască să facă postirea în minte, inimă și în voia lui, și apoi să întregească postul cu bunăvoire și bucurie în trupul său, așa cum pictorul face mai întâi priveliștea în sufletul său și apoi degrabă și cu veselie, zugrăvește priveliștea cu mâna. Așadar, postirea trupească trebuie să fie cu veselie și nu cu tristețe. De aceea Domnul folosește cuvintele "unge" și "spală"; pentru că, așa cum acestea aduc bună plăcere și bucurie omului celui trupesc, tot așa postirea - atât a sufletului, cât și a trupului - trebuie să aducă veselie și bucurie sufletului omului
|