Citat:
În prealabil postat de AlinB
insa e bine in orice caz, pentru ca in felul asta nu se va mai putea spune ca doar ortodocsii sunt "extremisti" si au pretentia ca sunt singura Biserica adevarata, restul fiind schismatice.
|
Principiul că Biserica Catolică este Biserica lui Cristos a fost mereu menținut și, prin acest document care ridică atâtea discuții, papa nu a făcut decât să reafirme același vechi adevăr de credință pe care îl știm de la sfinții părinți și doctori ai Bisericii. Acest principiu, Extra Ecclesiam nulla salus este de nivel dogmatic, adică are cea mai înaltă autoritate și este ireformabil în esența sa, neputând fi modificat nici chiar de autoritatea supremă: papa sau conciliul ecumenic. A afirma adevărurile de credință dintotdeauna nu cred că înseamnă a fi extremist. Dealtfel, acest adevăr este printre cele care ne unesc, și ortodocșii au (sau ar trebui să aibă) aceeași credință. Singura diferență este ce anume se înțelege prin "Biserică" astăzi. Din punctul lor de vedere, Biserica catolică este cea care s-a rupt (e în schismă), astfel încât Biserica zidită de Cristos mai subzistă doar în Biserica (Bisericile) ortodoxă. Din punctul nostru de vedere, se vede invers, dar principiul e același.
Asemenea deosebiri de vederi nu înseamnă să nu facem ecumenism și să nu încercăm să Îl urmăm pe Cristos în dorința Sa ca toate să fie o turmă și un păstor. Iar până la unirea Bisericilor, avem multe de făcut în ecumenismul practic, al vieții de zi cu zi, începând prin a învăța să fim politicoși unii față de ceilalți și a învăța că celălalt nu este neapărat "agent papist" sau "agent al Moscovei" având scopul de a ne dori pedeapsa veșnică. Pe urmă, nu este necesar să se unească Bisericile pentru a da aceleași răspunsuri la care ne îndeamnă Domnul nostru provocărilor de azi în lume. Nu este necesar să așteptăm unirea Bisericilor pentru a da același răspuns Irozilor de azi care îi trimit pe copii în avortoare. Nici pentru a face opoziție celor care, în numele libertății și egalității, cer ca propoziția "Baal este Dumnezeu" să aibă același drept la afirmare publică în cetate cu propoziția "Cristos este Dumnezeu" și să fie în mod egal susținută de programele școlare.