Citat:
În prealabil postat de orthodoxia.i.thanatos
In Ortodoxie fiecare Biserica locala este completa, nu-i lipseste absolut nimic, este Trupul lui Hristos, iar comuniunea dintre Bisericile locale este mai mult decit declarata, se face in chip mistic prin euharist.
|
Așa este: fiecare Biserică locală este completă. Episcopul este Cristos în eparhia (dieceza) lui. Numai dispersia geografică a oamenilor face să fie mai multe Potire.
Citat:
Chiar denumirea de particulara preferata celei de locala are o tenta ecumenista pentru ca lasa loc sa se insinueze ideea existentei in Biserica a unor traditii distincte, mai mult decit savoarea locala pe care o recunoste Biserica Ortodoxa.
|
Aceste denumiri, de Biserică locală și Biserică particulară, pot desemna noțiuni distincte. Biserică locală este întotdeauna o eparhie (sau o structură asimilabilă, cum este un exarhat autonom), pe când o Biserică particulară poate fi alcătuită dintr-o singură eparhie condusă de un episcop (cum e Biserica Greco-Catolică din Grecia, din câte îmi amintesc) sau din mai multe eparhii, având în frunte un arhiepiscop, un mitropolit, un arhiepiscop major, sau un patriarh.
Pe urmă, în Biserica Catolică tradițiile sunt de multe feluri, din cauza caracterului universal. Una e tradiția noastră catolică bizantină și alta este tradiția catolică a indienilor din India. Alte obiceiuri, alte practici liturgice, alte feluri de icoane (sau colaje de bambus ori ce au ei acolo). De referință nu sunt aceiași sfinți. Deosebirile sunt mult mai mari decât simpla "savoare locală". Toate tradițiile sunt egale în rang și la fel de venerabile. Apostol a fost Sf Andrei, apostol a fost și Sf Toma. Dar nu suntem aceeași Biserică Particulară din cauza moștenirii culturale deosebite. Noi suntem din familia greco-catolică, ei sunt din familia siro-malankareză ori cum se numesc ei (parcă așa).