
24.02.2010, 01:40:12
|
Banned
|
|
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 721
|
|
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Aceste denumiri, de Biserică locală și Biserică particulară, pot desemna noțiuni distincte. Biserică locală este întotdeauna o eparhie (sau o structură asimilabilă, cum este un exarhat autonom), pe când o Biserică particulară poate fi alcătuită dintr-o singură eparhie condusă de un episcop (cum e Biserica Greco-Catolică din Grecia, din câte îmi amintesc) sau din mai multe eparhii, având în frunte un arhiepiscop, un mitropolit, un arhiepiscop major, sau un patriarh.
|
Foarte bine, si atunci unde mai incape teoria cu “truchiul si ramurile” de mai inainte? Categoric local si particular inseamna lucruri diferite, dar noi, in Ortodoxie avem numai Biserici locale. Biserica Ortodoxa a Greciei, de exemplu, nu este Biserica Particulara (nici macar in sens administrativ), ci pur si simplu Trupul lui Hristos in Grecia.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Pe urmă, în Biserica Catolică tradițiile sunt de multe feluri, din cauza caracterului universal. Una e tradiția noastră catolică bizantină și alta este tradiția catolică a indienilor din India. Alte obiceiuri, alte practici liturgice, alte feluri de icoane (sau colaje de bambus ori ce au ei acolo). De referință nu sunt aceiași sfinți. Deosebirile sunt mult mai mari decât simpla "savoare locală". Toate tradițiile sunt egale în rang și la fel de venerabile. Apostol a fost Sf Andrei, apostol a fost și Sf Toma. Dar nu suntem aceeași Biserică Particulară din cauza moștenirii culturale deosebite. Noi suntem din familia greco-catolică, ei sunt din familia siro-malankareză ori cum se numesc ei (parcă așa).
|
Din pacate “caracterul universal” al Bisericii Romano – Catolice exprima un spirit care nu mai are nimic de-a face cu cel al primului mileniu. Roma pe-atunci era interesata in pastrarea unitatii Credintei (toate Consiliile Ecumenice au lucrat numai in acest sens), mai tirziu insa au avut prioritate ambitiile politice, de suprematie si control. Bisericile Greco – Catolica si Siro – Malabara sint adaugiri tirzii la comuniunea romano – catolica care au fost facute in acest ultim context. Biserica din India nu prea mai seamana cu ceea ce a fost Biserica dupa Sf. Toma, dar, in schimb, impartaseste din plin traditia milenara monofizita din care se trage si expune influntele pagine ale religiilor din jur. Si daca totusi, in acest caz, nu poate fi negat misionarismul romano – catolic in acea parte a lumii, Biserica Greco – Catolica nu are nici un fel de justificare, fiind pur si simplu o constructie politica in estul Europei si Orientul Mijlociu. Ca Biserica Romano – Catolica se pregateste sa devina tot mai incapatoare, nu avem nici un fel de indoiala, i-am vazut evolutia de dupa Consiliul Vatican II si ecumenismul desantat practicat de Bisericile care isi spun ortodoxe si sint in comuniune cu Istanbulul. Aceasta noua realitate confera Bisericii Greco – Catolice doar rol de stringator de taxe, asta daca nu cumva a devenit povara financiara pentru Roma, fiindca Biserica “Ortodoxa” este pregatita sa devina Biserica Particulara, ramind doar sa se mai stabileasca cine pupa mina cui si intra primul pe usa .
|