Adevărata și falsa supunere în Biserică (1)
Luni 26 octombrie 2009, de
Pr. Hristu ARON
Orice creștin ortodox drept slăvitor trebuie să-și pună această întrebare: Oare poate fi un ierarh mai mare decât Sfinții Părinți? Așa au făcut în trecut adevărații creștini când unii întâistătători (episcopi, preoți, diaconi, monahi) primejduiau întregimea Bisericii, datorită inovațiilor teologice, așa se cuvine să procedăm și noi, creștinii de astăzi, trăitori ai proorociilor cu privire la vremurile de apoi. Personal, nu cred că mi-aș fi pus la modul stringent această întrebare, al cărei răspuns îl știam, dacă anumite evenimente nu m-ar fi determinat. Unul dintre acestea a fost prilejuit de adunarea ecumenistă de la Sibiu, din septembrie 2007. Atunci niște slujitori ai altarului, sub pretextul ascultării, necondiționate, cu ajutorul autorităților polițienești, au sechestrat câteva persoane care distribuiau material apologetic antiecumenist. Când persoanele agresate și-au justificat atitudinea, precizând că materialele (broșuri, CD-uri) conțin învățături ale Sfinților Părinți, preoții - body guarzi au replicat: „Ce sunt mai mari Sfinții Părinți decât mitropolitul nostru?”
Viața duhovnicească nu se desfășoară concurențial, după criterii stabilite la „olimpiada religiilor” sau la „cupa parohiilor” („discipline” incluse deja în programul de secularizare a Bisericii), ci tocmai invers: „Cine pierde, acela câștigă”. În Sfânta Scriptură, Mântuitorul spune: „Cel ce vrea să fie mai mare, să fie sluga tuturor”. Când Petru îl îndeamnă pe Hristos să scape de răstignire, cu alte cuvinte, să fie „isteț”, să fenteze, El îi răspunde: „Înapoia Mea, satană, că nu cugeți cele ale Dumnezeu, ci ale oamenilor”. Hristos-Dumnezeu nu a fost niciodată de partea „șmecherilor”, a celor ce se orientează, ci, pentru că împărăția Lui nu este din lumea aceasta, neaparținând celor tari, mari și puternici, a arătat că singura cale nemincinoasă este a celor slabi, mici, căzuți, răpuși. Undeva Sfântul Apostol Pavel spune: „Când sunt slab, atunci sunt tare”. Cu alte cuvinte, când sunt în dezavantaj, când merg în pierdere, când nu reușesc, nu izbutesc, nu mă descurc, abia atunci câștig, sunt în avantaj, reușesc, izbutesc, mă descurc, abia atunci sunt mai mare!
Oare acesta e raționamentul după care preoții de la Sibiu afirmau că ierarhul e „mai mare decât Sfinții Părinți”? Ne îndoim. Dacă așa ar sta lucrurile, adunarea de la Sibiu (și altele de felul aceleia) nu s-ar mai fi ținut, căci nimeni nu ar fi acceptat să participe la o mișcare având ideal principiul „când sunt slab, atunci sunt tare”. Ori noi știm că toate adunările inter-religioase își propun să fie „tari”, fără a fi „slabe”. Deci cu nădejdea la avantaj, realizări, reușite etc. față de necâștig, pierdere, dezavantaj, teamă și disconfort. Nu întâmplător Sfinții Părinți contemporani înțeleg ecumenismul drept o mișcare antihristică, fiindcă nu îndeamnă la pierdere/dezavantaj civic, social, politic, ci la câștig/profit, culminând cu pierderi pe plan duhovnicesc. O inversare a valorilor în care ceea ce e nesemnificativ, secundar, mic, devine mare și important, iar ceea ce este prioritar apare drept cantitate neglijabilă. Astfel nu e de mirare că Antihristul va fi întronizat „cu participarea patriarhilor și arhiereilor Bisericii” (Sfântul Lavrentie al Cernigovului) sau că în acea vreme „mulți din episcopi vor trăda credința arătând (justificându-se) spre
starea înfloritoare a Bisericii”, deoarece „El (Antihristul) va îngădui ca Biserica să existe permițând să-și țină slujbele”, în schimb cerând îndeplinirea unei simple formalități: să fie recunoscut și venerat drept „Ființă Supremă” (Sfântul Ierarh Ioan Maximovici). Însă aceste lucruri nu se vor întâmpla decât după ce „credința pravoslavnică va fi batjocorită (de către) arhiereii Bisericii lui Dumnezeu și (de) alte fețe bisericești”, pe care „Dumnezeu îi va pedepsi greu” (Descoperire duhovnicească arătată Sfântului Serafim de Sarov).
Sfântul Ierarh Teofan de Poltava (+1940) care preciza (ca și Sfântul Lavrentie al Cernigovului, Sfântul Ioan Maximovici, Cuviosul Averkie Taușev, Cuviosul Paisie Aghioritul etc.) că timpul care ne desparte de venirea Antihristului „se numără cu anii, fiind de cel mult câteva decenii”, arăta că între semnele caracteristice dinaintea acelor vremuri se vădește „decăderea morală și religioasă a episcopilor”. Pentru aceea, spune ierarhul, „căderea episcopilor este înfiorătoare îndeosebi atunci
când se îndepărtează de învățăturile de credință”. În virtutea celor de mai sus IPS Bartolomeu Anania, Mitropolitul Clujului și Feleacului, în pastorala Nașterii Domnului (2007) semnala: „În saivanele Bisericii au intrat lupi. Cei mai mulți sunt îmbrăcați în piele de oaie – atunci când nu pătrund într-o catedrală să jure îngenuncheați sub sabia lui Irod – iar datoria fiecărui păstor este să strige” (în Catedrala din Timișoara au intrat în chipul cavalerilor cruciați, în data de 16 iunie 2007, săvârșind ritualuri masonice, sub sabia nu a lui Irod, ci a lui Lucifer, desigur cu binecuvântarea ierarhului locului). Același semnal îl trăgea cu o mie cinci sute de ani înainte Sfântul Ierarh Gură de Aur, prigonit de patriarhul Teofil al Alexandriei și de alți ierarhi, persecuție în urma căreia a și murit. Între sfinții ierarhi, purtători de sfințenie, prigoniți de ierarhi însuflețiți de duhul hulirii viețuirii în Hristos amintim pe Sfântul Atanasie, Arhiepiscopul Alexandriei, Fotie cel Mare, Patriarhul Constantinopolului, Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, Marcu Eugenicul, Mitropolitul Efesului, Sfântul Ierarh Nectarie de Eghina, Sfântul Ierarh Ioan Maximovici, Arhiepiscop de Shangai și San Francisco, Sfântul Arhiepiscop Teofan de Poltava, Arhiepiscopul Serafim Sobolev, Arhiepiscopul Averkie Taușev, Arhiepiscopul Nectarie Konțevici ș.a.m.d. Între ierarhii români, chinuiți de confrați, amintim pe Gherasim Safirin, Gurie Grosu, Tit Simedrea. Poți fi sfânt fără să fii episcop, mitropolit, patriarh, precum poți fi sfânt având oricare din aceste grade ierarhice. Însă la fel de bine poți fi ierarh fără să fii sfânt. Părintele Dionisie Ignat din Sfântul Munte Athos spunea: „Ce se zice astăzi (de către mai marii Bisericii, n. n.)? Arhierei erau și ei (unii sfinți , n.n.),
arhierei suntem și noi. Ei au făcut Sinoadele Ecumenice sub îndrumarea Sfântului Duh, astăzi putem și noi schimba (din învățăturile Bisericii n.n.), că tot arhierei suntem! Dar nu este așa. Ei
aveau sfințenie și simplitate duhovnicească. Avem noi așa ceva astăzi? Mai greu!” (în Paraclisul Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, Colciu – Sfântul Munte Athos, 2004).
Un ierarh poate să aibă ca model viețuirea lui Hristos și a celor bine plăcuți Lui, dar poate, totodată, conștient ori nu, să nu-i aibă pe ei model de viață, ci pe alții: genii, savanți, filozofi etc. Un astfel de ierarh poate avea multe însușiri lăudabile, poate fi un om al vremii, înălțându-se cu mult deasupra mediocrității, însă
nu poate fi sfânt. În cel mai rău caz poate fi slujbaș, lefegiu, birocrat supus comandamentelor vremii, credincios autorității de stat, dar nu sfânt. În particular, convingerile lui pot fi altele decât cele ale Părinților purtători de Hristos, osebindu-se chiar și de creștinii de rând, de cei bine credincioși. Acesta, în forul intim, poate fi necredincios, rău credincios, eretic, ateu, mason, politeist etc. (în chip inconștient) fără a impieta în vreun fel (văzut, sesizabil) asupra viețuirii celor din jur. Dacă laolaltă cu cele enumerate ierarhul dovedește aptitudini manageriale, având o conduită morală ireproșabilă (nu e bețiv, hoț, curvar etc.) mai mult, fiind iertător și milostiv, păcatele de credință nu-i vor fi observate, iar dacă s-ar petrece un asemenea fapt societatea ar trece cu vederea, socotindu-le „mici” și „neînsemnate”, în comparație cu meritele sociale. Un astfel de ierarh poate lua decizii necanonice, poate schimba rânduielile Bisericii, ignorând învățăturile Sfinților Părinți, poate preface mânăstirile în colhozuri, închinându-le scopurilor trecătoare, implementând în viețuirea duhovnicească a eparhiei un duh sindicalist, fără a i se putea reproșa că păcătuiește. În acțiunile acestui episcop poporul secularizat nu poate vedea niciodată un „păcătos”, cu atât mai puțin oamenii legii.
Lipsiți de perspectiva sfințeniei, încetând a mai tânji după cele veșnice ale „împărăției lui Dumnezeu care nu-i din lumea aceasta”, creștinii nu vor ezita să condamne pe cei care nu se supun „corectitudinii administrative”, instituite de ierarh, etichetându-i neascultători, răzvrătiți, fanatici, indisciplinați etc. Pentru oameni, gradul, funcția, poziția socială sunt deasupra adevărului din care decurge sfințenia. Pentru ei proiectele sociale, marile realizări, la îndemâna nu doar a sfinților ci și a celor necredincioși, pătimași și fățarnici înseamnă mai mult decât viețuirea întru
adevăr și
sfințenie. Pentru Dumnezeu și pentru de Dumnezeu purtătorii Părinți toate cele ale lumii, oricât ar fi de „drepte” și „corecte”, de plăcute, confortabile și eficiente, chiar „poleite” cu creștinism, nu pot sta mai presus de adevăr, de virtuți și sfințenie. Atât în societatea civilă (adică atee), cât și în Biserică, în viața creștină „gradul” nu e mai important decât adevărul. Ca atare, ierarhul, starețul, duhovnicul nu pot cere supunere/ascultare împotriva adevărului, căci nu are nici poruncă, nici îngăduință canonică pentru aceasta. Lor și tuturor creștinilor Scriptura le spune: „Iubiți adevărul, căci adevărul vă va face liberi”. Iar Adevărul este Hristos. Așadar, ierarhul
să ceară ascultare doar pentru Hristos, după Hristos, în Hristos.