Un articol interesant si, cred eu, potrivit cu titlul topicului:
http://www.ziarullumina.ro/articole;...-privirii.html
Indreptarea privirii
de Ciprian Olinici
Modul în care omul își gândește intimitatea poartă pecetea paradoxalului. Dorința de a nu se afla ce facem în ascuns este conjugată cu nevoia de a ne afirma gândurile și faptele noastre. Principial, societatea satisface ambele nevoi: ne apără legislativ cadrul intim și ne dă posibilitatea să facem publice aspecte din viața particulară. Cu toate acestea, nu toată lumea se bucură în egală măsură de protecție. Din acest unghi, percepția colectivă distinge două categorii de oameni: persoanele publice și ceilalți.
.................................................. .......................................
Se spune că nevoia de a explora viețile altora ține de sociabilitatea umană. Mediul în care trăim și dialogul zilnic cu informațiile despre și de la cei de lângă noi conturează stări și atitudini. Învățăm de la și ne raportăm la cei apropiați privind atent și speculativ la modul lor de a trece prin examenele vieții. Astfel, aceste sondări ale intimității unei persoane devin cutume, exemple de modalități în care ne putem desfășura. Publicul este avid după informațiile aplicate. Practica bate teoria.
În acest context, accentul este disputat de natura informațiilor cercetate. Popularitatea știrii tabloide ne arată de fapt la ce este branșat omul de astăzi. Știrile „populare“, cu un conținut puternic edulcorat, care trece de multe ori granița defăimării, devin caracteristici ale vieții noastre, proiecții ale patimilor și dorințelor ascunse. Modernitatea este confundată cu mondenitatea. A fi conectat la spectacolul de după cortină nu înseamnă a fi privilegiat. Poți pierde esențialul când urmărești doar amănunte. Poți pierde lumina atunci când cauți doar ce sclipește prin întuneric. Este adevărat că spiritul critic este preferat celui acomodat, dar spiritului nostru critic ii lipsește ceea ce un părinte al patericului, Avva Sisoe, numea a fi „îngerul discernământului“.
Dincolo de motivațiile sociologice ale „succesului“ escapadelor în intimitatea unor persoane există și o motivație spirituală: nevoia de a ne sprijini pe modele. De aceea, de timpuriu, Biserica a alcătuit Sinaxarul, unde a consemnat viața unor oameni care au lăsat în urmă lumină. Omul este mereu gândit în legătură cu cineva. In cazul persoanei umane nu se manifestă un simplu fenomen gregar atunci când se raportează la cineva. Biserica ne dorește a fi în legătură cu sfinții. Sinaxarul nu este o simplă alternativă a presei tabloide. El oferă exemple de persoane paradigmatice, al căror drum are un scop. Sfinții au urmat o cale sigură. Ei nu mai au nimic de ascuns. Poate de aceea ne simțim atrași de viața lor. Ei nu pot confirma păcatul.
În fața lui Dumnezeu, intimitatea noastră devine publică. Cu toate acestea, El știe să păstreze discreția. În Evanghelii, Mântuitorul nu a făcut din viața femeii păcătoase subiect de cancan. I-a respectat intimitatea. A stiut însă să facă publică doar lumina pe care femeia a arătat-o, anume pocăința ei. În predica de pe munte, Mântuitorul arăta că faptele noastre bune, rugăciunea și postirea, milostenia și curăția, înainte de a fi publice, sunt parte din intimitatea noastră. Dumnezeu le vede în ascuns și răsplătește și cele ascunse. Paradoxal, Dumnezeu Care vede în ascuns va răsplăti la vedere...
Învățăm, astfel, că modul nostru de a gândi intimitatea trebuie să fie unul reflexiv. Atunci când dorim să îi vedem doar pe ceilalți, să privim mai întâi înspre noi și, obligatoriu, atunci când ne gândim doar la noi, să îi privim mai întâi pe ceilalți.