View Single Post
  #230  
Vechi 23.03.2010, 10:44:33
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit Partea a 2 a

Înainte de „convertire” la creștinism, Montanus a fost slujitor la temple păgâne, în special în cultul Cybelei, avea un temperament coleric de nestăpânit. Predispozițiile temperamentul său au fost accentuate în experiențele sale în ceremonia păgână.Montanus, după „încreștinare”, a atras atenția prin extaz și transa manifestată… și în acele stări ținea cuvântări „în limbi” diferite. În acele momente dădea impresia credulilor săi că nu mai era el acela care vorbea, ci „divinitatea”, Duhul…După moartea lui Montanus, grupul „Vorbirea în limbi” a dispărut, deși curentul montanist a rămas, fără practicarea „glossolaliei”, până în secolul al IV-lea.În
Cartagina
a existat, până în secolul al IV-lea, o sectă care se numea „tertulianistă” și păstra unele influențe montaniste, iar numele și-l avea de la Tertulian. După ce vorbirea în limbi s-a stins la montaniști, nu mai întâlnim grupuri de creștini „posedați” de această practică. A dispărut erezia, dar nu și urmările ei. Și iată că istoria reține anul 1700, când apare la
cominarzi
pretenția vorbirii și tâlcuirii în limbi.Cu un secol mai târziu, „vorbirea” în limbi o practicau „irvingienii”. Numele lor vine de la pastorul
Irving Eduard Godet.
În „spusa” lui asupra Epistolei către Corinteni face o descriere a felului cum irvingienii vorbeau în limbi: „Înainte de începerea predicii, acela care mergea să vorbească se concentra adânc în sine însuși, se izola de cei ce-l înconjurau, închidea ochii și-i acoperea cu mâinile sale, și deodată, ca și cum ar fi fost atins de o lovitură de trăznet, suferea convulsiuni care-i cuprindeau tot corpul, din gură scăpa un torent vibrant de sunete străine, puternic accentuate”… Vai, câți dintre pastori și chiar preoți (dacă mai pot fi numiți așa) recurg la asemenea „teatru” și încă din față Sf. Altar!Vorbirea în limbi la irvingi nu dura mai mult de cinci minute, câteodată erau doar câteva sunete, vorbirea era însoțită de gălăgie, suspin și plânsete, adeseori de veselie, de râsete (ventrilogi și nătărăi, bogomili și duhovorți). Practica irvingienilor s-a transmis și altor secte „glossolale”: quakeri și mormoni, până la vorbirea în limbi în zilele noastre, tehnică sub alte aspecte preluată de mișcarea pietist-fundamentalistă: auzirea „vocilor”!…Scriitorul francez René Poche, în „studiile” biblice și mai ales în cartea sa:
Lucrarea Duhului Sfânt
, descrie vorbirea în limbi astfel: „Cerințele unor dovezi vizibile de primire a Duhului Sfânt au făcut să apară uimitoare demonstrații fizice: lătrături, smucituri violente, țipete și strigăte, dansuri sălbatice, leșinuri și altele de felul acesta, atât la weshnieni, și de la montaniști la quakeri”.„Toate aceste apucături și încă unele mai exagerate – se spune în dicționare și enciclopedii asupra sectelor – le-au moștenit vorbitorii în limbi din zilele noastre, deși vor să se intituleze urmașii credincioșilor de la Rusalii și, deși vor să susțină că lucrarea «rusaliană» a Duhului Sfânt continuă prin ei, totuși, prin concepții eretice și practici schismatice, sunt departe de spiritul rusalin”.
B. ORGANIZAREA CULTULUI, EXTINDEREA ȘI RĂSPÂNDIREA LUI
1. Mișcarea penticostală pe glob. –
Dacă nu putem spune că Mișcarea penticostală mondială are un întemeietor, atunci nici nu putem spune că s-a dezvoltat într-un anumit centru.Mișcarea penticostală mondială s-a dezvoltat și extins în secolul al XX-lea, având mai multe centre de propagare. Acest lucru a făcut ca azi să existe zeci și sute de organizații penticostale. Din punct de vedere doctrinar, diferențele nu sunt prea mari. Putem aminti unele mai însemnate, fie datorită trecutului lor istoric, fie numărului de membri, astfel:
1. Credința Apostolică; 2. Adunările lui Dumnezeu; 3. Biserica lui Dumnezeu; 4. Biserica Penticostală a Sfinților; 5. Biserica Elim; 6: Biserica Evangheliei depline
etc.În momentul de față există mii de comunități penticostale cu concepții proprii în toată lumea. Un număr mare de membri au centre în America Latină și Africa, Europa, Asia, Australia ș.a., cu alte „arătări” ale Duhului față de SUA.Multe organizații penticostale dispun de locașuri de cult moderne, de școli proprii, nu numai pentru „misiune”, ci și pentru educație publică (de la grădiniță până la liceu). Alte organizații penticostale, preluând obligațiile sociale ale unor state, au înființat orfelinate, case de bătrâni, instituții de reeducare, pentru dezalcoolizare, antidrog (antitabac) etc.Așa-zisele Biserici penticostale dispun de școli speciale atât pentru cultură generală, cât și pentru pastori. Au un număr sporit de case de publicitate unde se tipăresc milioane de cărți și reviste, au loc emisii radio, tv etc.Mișcarea penticostală, la început, nebăgată în seamă, mai apoi ponegrită din cauza unor excese de zel, se bucură astăzi de aprecierea sociologilor și politicienilor ca „cea mai importantă mișcare religioasă” din secolul al XX-lea. În acest sens, penticostalismul nu mai este considerat o biserică aparte, ci o mișcare religioasă în sânul creștinismului apusean, cu violente tendințe prozelitiste asupra Bisericii Ortodoxe.
2. Începutul și dezvoltarea adunărilorpenticostale în România.
– Am văzut că originea acestei secte „moderne” se află în America, de la începutul secolului al XX-lea.În părțile noastre, penticostalii au pătruns prin
Pavel Budeanu
, plecat din Arad în SUA, înainte de 1910. A întâlnit propagandiști penticostali și a aderat la sectă, în loc de muncă. Revenit în țară „convertit”, cu ajutor bănesc american și cu sprijinul unor maghiari înstăriți, înjghebează secta în Banat și Transilvania. El vine înarmat cu câteva reviste „Vestitorul Evangheliei” (editată la Akron, statul Ohio) pentru a adeveri „noua credință”.Alt naiv, comerciant ambulant,
Ion Bododea
, pescar din Brăilița, fost pastor baptist, părăsește „credința” veche pentru „gustul” vorbirii în limbi. Destui creduli s-au atașat acestora. De fapt, Ion Bododea s-a și grăbit să se intituleze „Șeful Bisericii lui Dumnezeu cea Apocaliptică”, fapt care nu a deranjat pe intervorbitorul său pe calea firelor „glossolaliei”.Pe seama lui Pavel Budeanu se pune și traducerea în limba română a „mărturisirii” de credință penticostală:
Declararea fundamentului adevărat al Bisericii lui Dumnezeu
. De asemenea, s-a încercat, fără prea mult succes, tipărirea a două reviste: „Glasul adevărului” și „Știința sfinților”….În România se poate considera deschisă prima casă de adunare penticostală, cea din casa soților Bradin la 10 septembrie 1922. În 1923, s-a organizat a doua adunare în comuna Cuvin. Siguranța statului de atunci, aflând de existența acestei secte, a interzis-o.Văzându-se la strâmtoare, cei 50 de penticostali existenți la data respectivă au întocmit prima petiție prin care au cerut recunoașterea legală. La cererea depusă au anexat și mărturisirea de credință intitulată: „Declararea fundamentului adevărat”, 1924. după această declarație – în mii de variante- astăzi, toate sectele, cultele și dizidentele penticostale se numesc „fundamentaliști” sau fundamentaliste.La 29 ianuarie 1925, Ministerele Cultelor și Artelor, prin Decizia 5734, a inclus în rândul sectelor interzise și pe aderenții penticostali. Această decizie, fiind publicată în ziare, opinia publicată a fost interesată să cunoască natura și credința acestei secte. Luând adresa din decizie, prin scrisori și vizite personale, fratele Gh.Bradin a fost solicitat să dea unele lămuriri. Mulți sectanți desprinși din cultele neoprotestante ale vremii sau nemulțumiți de pastorii lor s-au unit cu penticostalii.Pentru faptul că erau eretici, pentru rezerva penticostalilor față de neamul românesc, pentru practica religioasă bolnăvicioasă, pentru atitudinea neloială față de Statul român, pentru refuzul de a contribui la propășirea țării și pentru opoziția față de instituțiile de drept ale statului – refuzul serviciului militar, jurământ etc. -, secta a fost interzisă prin cunoscutul și dreptul
Decret-Lege 927/1942
pentru salvarea neamului.O dată cu schimbarea climatului politic din țara noastră, la 23 August 1944, penticostalii au ieșit din ilegalitate, bolșevicii le-au dat toate drepturile, iar comuniștii, umilind o Biserică strămoșească – mama neamului românesc -, i-a declarat pe penticostali egali cu Biserica Ortodoxă Română. Pentru obținerea unei recunoașteri legale, penticostalii din România au început să-și strângă rândurile. În momentul acela se aflau două direcții: a)
Unii penticostali funcționaseră câțiva ani înainte de cel de al doilea război mondial în cadrul cultului baptist
; b) Alții, care refuzaseră orice „compromis”, își desfășurau activitatea în ilegalitate, ținând adunările noaptea prin fel de fel de ascunzișuri.În 1945, au început să funcționeze pe față, fiind gata să suporte orice pedeapsă din partea instanțelor.La 20 mai 1945, în orașul Arad, a avut loc o conferință foarte restrânsă, în cadrul căreia s-a discutat reorganizarea Asociației religioase penticostale și reeditarea unei reviste intitulate „Vestitorul Evangheliei”. Gheorghe Bradin a fost în fruntea acestei organizații, ca președinte.Au mai avut loc și alte două încercări de reorganizare în București, sub denumirea: 1. „Creștinii botezați cu Duhul Sfânt” și 2. „Ucenicii Domnului Iisus Hristos”.În 1949, au început să funcționeze pe față, fiind gata să suporte orice pedeapsă din partea instanțelor.La 20 mai 1945, în orașul Arad, a avut loc o conferință foarte restrânsă, în cadrul căreia s-a discutat reorganizarea Asociației religioase penticostale și reeditarea unei reviste intitulate „Vestitorul Evangheliei”. Gheorghe Bradin a fost în fruntea acestei organizații, ca președinte.Au mai avut loc și alte două încercări de reorganizare în București, sub denumirea: 1. „Creștinii botezați cu Duhul Sfânt” și 2. „Ucenicii Domnului Iisus Hristos”.În 1949, cele trei organizații penticostale se prezentau astfel: 1. Asociația „Biserica lui Dumnezeu Apocaliptică-Penticostală”; 2. Asociația „Creștinii botezați cu Duhul Sfânt” și 3. Asociația „Ucenicii Domnului Iisus Hristos”.