Citat:
În prealabil postat de sophia
@Mihnea
Eu nu stiu ce sa mai cred. Spui ca esti catolic dar nu-ti place modul vostru de slujba.
La voi nu deschiderea si lipsa dverului este deranjanta. Voi nu aveti proscomidie, nu aveti slujba noastra. Asta este problema.
Daca ati avea, sa vezi ca te-ar tenta si pe tine sa vezi, sa afli, sa auzi ce se intampla la slujba.
Dupa mine astea sunt lucrurile pentru care ne ducem la biserica. Rugaciune si cantare putem sa facem si acasa, singuri.
Dar sunt lucruri care nu se pot trai acasa.
Nu degeaba se spune ca rugaciunea comuna, cu preotul, in biserica este altceva.
Epicleza, rugaciunile din altar, Evanghelia, Apostolul, Proscomidia - astea sunt slujba, rugaciunile adevarate.
Acasa, ce facem, este altceva.
|
Sophia, cred ca traiesti cu o impresie gresita. Si acasa poti sa citesti evanghelia (te uiti in calendar si vezi care fragment se citeste in acea zi si gata), si apostolul, poti sa citesti si slujba proscomidiei daca esti asa de curioasa... La biserica venim fiindca acolo gasim harul lui Dumnezeu in mod nemijlocit. Apoi numai la biserica te poti impartasi, nu si acasa, doar poate daca esti bolnav si vine preotul la tine. Apoi noi, ca oameni neconsacrati, laici, barbati si femei, nu putem sfinti nimic, nu putem binecuvanta nimic, nu putem invoca Sf Duh peste Sf Daruri...deci logic, ce rost ar avea participarea noastra la lucruri la care nu putem contribui oricum prea mult, decat cu rugaciunea.
Si eu eram curioasa cu Proscomidia si ce se intampla atunci, m-am interesat, am citit, am vazut, am spus "Aha, ok, acuma stiu." , si mi-a ajuns. Sincer, nu m-a entuziasmat niciodata prea mult utrenia care de multe ori e cantata pe nas si de neinteles de un dascal plictisit. Apoi si asa am circulatia sangelui la picioare cam deficitara, nu imi pot permite sa stau 4 ore in picioare intr-un singur loc (8-12), fiindca asa ajung si mai repede la operatie de varici. Apoi sunt tanara, deci nu pot sa iau locul pe banca vreunei persoane mai in varsta. Si nici sa ma invart prin biserica sau pe afara nu mi se pare prea cuviincios. :D
Citat:
Vă spun din observațiile mele, eu având acces atât la cultul bizantin, unde multe rugăciuni sunt cu voce joasă și multe gesturi liturgice ascunse de catapeteasmă, cât și la cultul latin, în care (în special în ultimii 40 de ani), totul e "la vedere". Consecința este că acest "la vedere" poate duce la diminuarea a ceea ce s-ar putea numi "simțul sacrului". Sfântul Lăcaș începe să semene cu o sală de expozeuri și mai puțin cu o Corabie ori cu Templul, în care existau "cele dinafară", exista "Sfânta" și exista "Sfânta Sfintelor". Chiar și la teatru dacă am fi, am crede că e lucru absurd să cercetăm cum se pregătește recuzita și să avem acces în culise.
|
Sa stii ca ce spune Mihnea este adevarat. Simtul sacrului este foarte important pentru a-l simti pe Dumnezeu mai profund. Si misterul isi are rolul lui foarte important. Sunt lucruri care pe tine ca mirean nu te privesc. Apoi preotul nu este unul dintre mireni, ci isi are rolul lui si slujba lui...el este cel care aduce Sf Jertfa, unele rugaciuni sunt menite sa fie spuse numai de preot, si nu de intreaga congregatie...fiindca fiecare isi are rolul lui.
Cred ca stii ca din vara-toamna anului trecut, nefiind in Romania, merg duminica la slujba catolica. La inceput am mers la prima biserica catolica care mi-a iesit in cale. Totul foarte frumos, stil gotic, cantec(si) in latina, tamaie etc. Dar erau atatea lucruri pe care pe mine, obisnuita cu un alt stil ma distrageau de la ceea ce se cheama simt al sacrului. Misa se facea nu la altarul vechi dinspre rasarit, ci la o masa pusa mai in fata, spre mijlocul bisericii. Nu-i mare lucru, masa era asezata pe un postament mai inalt, dar ceea ce mi s-a parut aiurea era corul care statea pe postament in spatele preotului. Ce treaba am eu sa ii vad pe coristi si coriste cand canta? Imi place sa ii aud, dar de ce sa ii vad? Si ce cauta corul pe altar pana la urma? Hmmmm. Apoi unul dintre ministranti, o fata, avea obiceiul sa stea picior peste picior si dadea din picior a plictiseala. Hmmm. Apoi de ce stau preotul si corul cu spatele spre rasarit? Eu asa stiu de la bunica mea ca atunci cand esti in biserica, dar si acasa, si te rogi, preot sau nu, stai cu fata spre rasarit pe cat posibil, biserica fiind ca o nava care merge spre Rasarit...Apoi consacrarea parca era un fel de cooking show care culmina cu preotul care se impartaseste....Totul in vazul si auzul tuturor. Sigur, lucrurile astea le stiam inca dinainte de a pleca din Romania, dar mi-au sarit in ochi de abia dupa ce nu mai mergeam la liturghia catolica ca sa vad cum e, ci fiindca o luam la fel de in serios ca si pe cea a ortodocsilor. Si ideea asta este: cand totul este facut in vazul si auzul tuturor, sentimentul de sacru, sau sentimentul ca se intampla ceva mai presus de fire si mai sfant decat orice altceva, sentimentul ca te intalnesti cu Dumnezeu Insusi, se diminueaza incetul cu incetul...Si asta era o biserica in care totusi se urmau cu destula fidelitate regulile actuale ale BC..dar este in apropiere de apartamentul meu o alta biserica catolica, foarte modernista, unde il au pe perete pe Martin Luther King (sigur, mare luptator pentru drepturile civile in SUA, dar aici e Olanda, si apoi, nu isi insela nevasta? Si nici macar catolic nu a fost niciodata. Hmmm.) Apoi am vazut pe pozele de pe site femeie imbracata in vesminte asemanatoare cu ale preotului, preotul nu poarta gulerul roman, ci cravata, nici gand de reverenda, loc de ingenuncheat nu este, et cetera. Te mai miri ca oamenii nu mai stiu ca vii la biserica ca sa te intalnesti cu Hristos, nu cu alti oameni, ca biserica e loc sacru unde Hristos este intotdeauna prezent in Trup si Sange...si ca vin, daca vin, pentru companie si socializare si sa mai bea o cafea la sfarsit...
Bun, povestea (cam lunga, da) are continuare fericita. A facut Dumnezeu si am dat, relativ din intamplare, chiar destul de aproape de unde stau eu, peste o biserica unde aceeasi slujba se face de zece ori mai reverentios. Preotul, tanar de altfel, slujeste cu fata spre rasarit numai, deci sentimentul de cooking show pe care il aveam s-a dus. Ministrantii cand stau, stau frumos cu mainile pe genunchi si nu picior peste picior, corul, daca este, nu sta pe altar ci intr-o parte a bisericii, nu trebuie sa il vezi, genuflexia e regula, Gloria, Crezul, Tatal nostru, Agnus Dei sunt aproape intotdeauna in latina, echivalentul epiclezei de la noi este aproape intotdeauna in latina, dialogul cu sursum corda (sus inimile) este la fel in latina, slujba nu mai pare sa fie o chestie de spectacol, ci intalnire cu Hristos, iar atmosfera e chiar de rugaciune.
Ideea este ca pentru a mentine si a fructifica apropierea cu Dumnezeu si a sentimentului de sacru nu trebuie sa aduci cotidianul si obisnuitul in biserica, ci Sf Liturghie trebuie sa fie chiar o iesire din cotidian, de aici si folosirea limbii latine la momentele importante, nu ca Dumnezeu n-ar intelege orice limba, ci pentru a sublinia sacralitatea momentului. Preotul cand il vezi in afara slujbei intotdeauna poarta gulerul roman, si de multe ori si reverenda si brau, si nu costum bleumarin si cravata verde-praz de zici ca lucreaza la un magazin de vandut masini, din nou, din acelasi motiv, pentru a sublinia caracterul sacru al misiunii lui.
Te plangeai ca la ortodocsi credinciosii nu au destula vizibilitate la ce se intampla si ce spune preotul la Liturghie. Saptamana trecuta a fost Misa Tridentina, slujba de dinainte de V2. Ei, sa vezi acolo lipsa de interactiune vizibila intre preot si laici.Si totusi, sentimentul de sacru este la nivel maxim, iar daca vrei sa urmaresti ce face preotul poti, sigur, dar urmaresti de unul singur in Misal.
Ideea, Sophia, a postarii asteia lungi, nu este sa te critic in vreun fel, ci sa iti ofer o alta perspectiva asupra situatiei. Este bine cateodata sa lasam lucrurile putin ascunse, sigur, nu obscure, dar in asa fel incat duminica sa nu fie inca o zi a cotidianului, ci ceva special, sacru.