187. “Fenomenul Pucioasa”: un “fenomen” cu trei explicații posibile (I)
I. “Șfânta trâmbiță și proorociță Virginia” și cei trei aspiranți la proorocie din spatele ei: omul, diavolul și Dumnezeu (IX)
B. Al doilea vector propus spre analiză de către Nicodimul Pucios :
“2. Diavolul nu s-a putut folosi din roadele vorbirii proorocești a Sfintei Virginia, deoarece această vorbire purta în sine atributele dumnezeirii:
[...]
Dacă, prin absurd, am admite că diavolul a hrănit creștinătatea timp de cincizeci de ani, cu atâtea învățături cerești, de mult împărăția lui s-ar fi dezbinat întru sine. De aceea:
Prin Sfânta Virginia nu vorbea diavolul.”
(citat din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 2006, pag. 36)
Raționamentul “părintelui Nicodim” este șubred și incomplet. El pune la îndoială ingeniozitatea diavolului de a se folosi de unele mijloace neortodoxe pentru a simula perfecta ortodoxie. Biblia avertizează însă că diavolul poate lua chip de înger de lumină și că viclenia lui nu are margini atunci când caută, ca un leu hămesit, pe cine să mai înghită. Până la urmă, criteriul de distincție este dat tot de Biblie și el este extrem de simplu: cei vicleni, numai “după roadele lor se vor cunoaște” (cf. Luca 6,44)
Or, care sunt roadele Noului Ierusalim? Peste cincizeci de ani de propovăduire fără alte rezultate notabile, în afară de câteva care nu-i prea fac cinste:
– un “popor” (poporul Verginicăi) risipit și dezorientat;
– familii creștine destrămate;
– creștini eretici care sunt rupți de Biserică și de Sfintele Taine, disprețuiesc preoții, condamnă căsătoria și se comportă ca niște sectanți. Deși pretind că o iau ca etalon pe “sfânta Virginia”, creștinii pucioși de astăzi gândesc total diferit de ea. Despre Verginica, prin anul 1995, Bănescu Emilian spunea: “Mămica Verginica nu voia să lipsească de la sfânta biserică nici atunci când nu mai putea merge pe picioare și ne ruga să facem scăunel din mâinile noastre, și așa două persoane o transportam, căci zicea: „Dacă mor, să mor în sfânta biserică“.” (citat din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 2006, pag. 72);
– o “mănăstire” mixtă care nu respectă canoanele, nu face ascultare de episcopul locului, nu stă sub păstorirea unui stareț (sau unei starețe) iar viețuitorii ei nu au tundere în monahism;
– o Biserică nouă, schismatică, numită Biserica Noul Ierusalim. Dacă pe vremea ei Verginica nu voia să se despartă de Biserica strămoșească nici bolnavă fiind, actualii pucioși care se pretind a fi urmașii ei nu mai calcă cu piciorul în nici o biserică, numindu-le cu dispreț “bisericile din lume”, iar față de ierarhie și instituția Bisericii oficiale au o atitudine duplicitară (prevalând însă disprețul, desconsiderarea și dușmănia). De aceea și-au construit propriul lor lăcaș de biserică, pentru a fi radical separați de cea strămoșească, apoi și-au înființat și o ierarhie și o instituție bisericească paralelă cu cea oficială.
– o învățătură eretică prin care se promovează o nouă Evanghelie, “ cea după Sfânta Mare Proorociță Virginia”. Pe parcurs, catehismul lor care inițial era ortodox, s-a îmbogățit cu o sumă de erezii, unele ilariante, dar altele destul de grave.
– o ierarhie proprie în care slujitorii bisericești nu au hirotonie validă, primită canonic de la episcopii Bisericii.
Simpla promovare cu insistență a sintagmei “Cuvântul lui Dumnezeu” nu poate fi nici pe departe o garanție în sine. Orice îndrăzneț îmbârligat la minte ar putea lansa un concept similar pe care să-l susțină apoi cu predici ingenioase, și chiar sunt cunoscute alte persoane în România și în lumea largă care se dau drept Messia sau Iisus Hristos, în numele Căruia ele inoculează în lume învățături personale.
Așadar, la Pucioasa, pe fondul promovării multor îndemnuri bune, diavolul a semănat și îndemnuri veninoase, care au copleșit prin efectele lor tot binele promovat de fațadă de către Biserica “Noul Ierusalim”.
În concluzie, este plauzibil ca diavolul să se fi folosit la modul instrumental de Verginica, prin dizabilitățile ei psihice, pentru a-i înșela pe cei mai habotnici dintre creștini și a-i împinge la erezie și apoi la schismă. Părerea lui Nicodim Pucioșitul (“Prin Sfânta Virginia nu vorbea diavolul”) este contrazisă de realitate.
C. Al treilea vector propus spre analiză de către Nicodimul pucios:
“3. Din proorociile Sfintei Virginia s-au folosit însă doar omul sfânt, și Dumnezeu. Omul curat a primit o nouă confirmare a existenței lui Dumnezeu și a iubirii nemărginite pe care El o nutrește față de creația Sa.
Dumnezeu a chemat prin Cuvânt, a primit, și apoi a pecetluit cu darul credinței un popor nou, de fii credincioși, pe care l-a numit Noul Israel. Prin acesta, El Și-a zidit Biserica-mireasă, Noul Ierusalim, care se pregătește asiduu, prin ascultare și curăție sfântă, de întâmpinare întru slavă a Împăratului Hristos, la cea de a doua Sa venire pe pământ: „Și iarăși va să vină, cu slavă, să judece viii și morții, a Cărui Împărăție nu va avea sfârșit“ (fragment din Crezul creștin). De aceea:
Prin Sfânta Virginia vorbea Dumnezeu. ” (citat din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 2006, pag. 36)
Construcțiile Nicodimului Pucios vis-a vis de dumnezeirea adusă pe pământ de “sfinta Virginia” ar fi remarcabile, dacă ar fi și adevărate. El face aici propagandă unei biserici ideale, care numai pe hârtie corespunde adulațiilor lui. În realitate, lucrurile nu stau deloc așa. Biserica Noul Ierusalim nu se deosebește prea mult de celelalte Biserici care stau sub semnul neputințelor omenești, dar aspiră și ele, mereu, spre mai bine. Oamenii “curați” de la Pucioasa s-au dovedit în ultimii 50 de ani și mai bine a fi: unii iubitori de slavă deșartă, alții invidioși, alții clevetitori, alții dușmănoși, alții avizi de putere, alții desfrânați, alții lacomi, alții iubitori de arginți, alții (cei mai mulți dintre ei) mincinoși. Rând pe rând au fost “epurați” de-a valma, și dintre cei buni, și dintre cei răi, dar tot au mai rămas destui care nu corespund unei reprezentări ideale de “ascultare și curăție sfântă”. Propriile constrângeri s-au dovedit mult prea grele pentru cei mai mulți dintre ei, iar unele precepte pucioșești nu s-au îndeplinit niciodată. În fine, democrația apostolică, specifică Bisericii primare pe care pucioșii pretind că o copiază, a fost înlocuită cu hegemonia despotică a unor lideri pucioși fără scrupule, care cu lingura le dau miere supușilor lor, dar cu coada lingurii le scot ochii.
Ultima alegație a lui Nicodim Pucioșitul (“Prin Sfânta Virginia vorbea Dumnezeu”) este o fantezie frumoasă, rezultatul tragic al unui entuziasm de moment.
|