Citat:
În prealabil postat de AlinB
Astept ca fiecare sa citeasca materialele celuilalt si sa spuna concret ce obiectii are.
|
OK, fie-mi permis să încep eu:
Citat:
În prealabil postat de Miha-anca
|
OK, să citim ce scrie în acest mic articol de rezumat, deoarece primul link duce spre o carte arhivată, a cărei plăcere de a o citi o las pentru un timp mai tihnit.
Articolul de rezumat are două particule: una despre Imaculata Concepție și una despre Ridicarea cu Trupul la Cer a Sf Fecioare (voi folosi din comoditate echivalentul catolic mai scurt: "Asumpția").
Prima parte a primei părți spune că:
Prin acesta conceptie, catolicismul doreste sa o puna pe Fecioara Maria de la inceputul existentei ei intr-o egalitate cu Hristos; precum Hristos s-a conceput si nascut fara pacat stramosesc, acelasi lucru se intampla si cu Fecioara Maria. Astfel, este scoasa din ordinea omeneasca.
Să observăm, mai întâi, că există o mică inexactitate de prezentare a doctrinei: dacă Hristos "S-a conceput" (pe El Însuși) nu același lucru se întâmplă cu Fecioara Maria. Una e să spui "s-a conceput" și alta e să spui "a fost conceput", iar aici e marea deosebire. Mai departe, putem bănui că autorul spune că egalitatea dintre Isus și Maria ar începe, din punct de vedere ortodox, la Concepția Divină a lui Isus. Sper că măcar atunci ortodocșii admit că Maria a fost curățată de păcat. Rezultatul, însă, e același: dacă vedem egalitate a lui Isus cu Maria într-o parte, vedem și în cealaltă, singura deosebire fiind că în varianta catolică Maria a fost egală cu Isus timp de 16 ani în plus, adică de la propria ei concepție până la "Fiat"-ul ei.
Partea a doua a primei părți spune așa:
Revelatia divina ne descopera ca toti oamenii se nasc cu pacatul stramosesc, ca nici un om nu poate veni pe lume, dupa caderea protoparintilor, fara acest pacat. "Precum printr-un singur om s-a introdus pacatul in toti, asa prin unul Iisus Hristos, a venit mantuirea tuturor" (Rom V, 15,16).
La aceasta s-au referit deja preopinenți atât pe acest topic, cât și pe cel de "Diferențe dintre catolicism și ortodoxie", arătând că "toți oamenii" are deja o excepție: pe Isus. Dar ortodocșii cred că nu numai Isus a fost liber de păcat ancestral, ci așa a fost, de fapt, starea lui Adam și a Evei. Dacă Isus omul, "noul Adam" este fără păcat ancestral, de ce ar fi altfel "noua Evă" ?
Partea a treia spune că:
Catolicii scotand pe Maria de sub legea nasterii cu pacatul stramosesc, o scot si de sub necesitatea de a se mantui prin Hristos. Eliberarea de pacat nu o poate obtine nici un om, decat prin unirea cu Hristos.
Nici vorbă. Curățirea Mariei de sub păcatul ancestral nu a fost nici opera ei, nici nu a venit din neant, ci a fost rezultatul Grației Sfințitoare, care de la Dumnezeu Răscumpărătorul vine. După cum îi spune și arhanghelul Gabriel: "Ave Maria, Gratia plena !" Păi cum să fie o ființă împovărată de păcat, fie el și strămoșesc, "plină de Har" ? Nu spunem noi că suntem "plini de Har" abia la Botez, și nu înainte, când copilul mic este afectat totuși de păcat ? Când Gabriel adresează salutul său angelic, Dumnezeiasca Zămislire nu se produsese încă. Și totuși, înaripatul trimis de Domnul ne spune că Maria este "Gratia plena", ca după Botez. Trebuie să-l credem.
Deci, noi credem că prin aceeași putere redemptorie a lui Isus prin care noi înșine suntem scoși de sub robia păcatului la botez a fost scoasă și Maica Domnului.
În ceea ce privește partea a doua a textului, aceea care prezintă doctrina catolică a Asumpției, autorul pare să nu fi citit celebra rugăciune "Acatistul Maicii Domnului", mult cultivată și de ortodocși, nu numai de catolici, care spune lămurit: "Suitu-te-ai la Cer". Care ar fi atunci deosebirea dintre doctrina catolică și cea ortodoxă ? Nici una. Dar așa stă unora bine, să găsească deosebiri inexistente. Cât de mulțumit trebuie să fie de asemenea tentative Despărțitorul Oamenilor !