View Single Post
  #42  
Vechi 12.04.2010, 23:49:15
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Astept ca fiecare sa citeasca materialele celuilalt si sa spuna concret ce obiectii are.

OK, fie-mi permis să încep eu:
Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ici-69093.html
Acesta este inspirat din lucrarea de mai sus a Pr. Staniloae si este pe scurt, ceea ce crede ortodoxul.
OK, să citim ce scrie în acest mic articol de rezumat, deoarece primul link duce spre o carte arhivată, a cărei plăcere de a o citi o las pentru un timp mai tihnit.

Articolul de rezumat are două particule: una despre Imaculata Concepție și una despre Ridicarea cu Trupul la Cer a Sf Fecioare (voi folosi din comoditate echivalentul catolic mai scurt: "Asumpția").

Prima parte a primei părți spune că:
Prin acesta conceptie, catolicismul doreste sa o puna pe Fecioara Maria de la inceputul existentei ei intr-o egalitate cu Hristos; precum Hristos s-a conceput si nascut fara pacat stramosesc, acelasi lucru se intampla si cu Fecioara Maria. Astfel, este scoasa din ordinea omeneasca.
Să observăm, mai întâi, că există o mică inexactitate de prezentare a doctrinei: dacă Hristos "S-a conceput" (pe El Însuși) nu același lucru se întâmplă cu Fecioara Maria. Una e să spui "s-a conceput" și alta e să spui "a fost conceput", iar aici e marea deosebire. Mai departe, putem bănui că autorul spune că egalitatea dintre Isus și Maria ar începe, din punct de vedere ortodox, la Concepția Divină a lui Isus. Sper că măcar atunci ortodocșii admit că Maria a fost curățată de păcat. Rezultatul, însă, e același: dacă vedem egalitate a lui Isus cu Maria într-o parte, vedem și în cealaltă, singura deosebire fiind că în varianta catolică Maria a fost egală cu Isus timp de 16 ani în plus, adică de la propria ei concepție până la "Fiat"-ul ei.

Partea a doua a primei părți spune așa:
Revelatia divina ne descopera ca toti oamenii se nasc cu pacatul stramosesc, ca nici un om nu poate veni pe lume, dupa caderea protoparintilor, fara acest pacat. "Precum printr-un singur om s-a introdus pacatul in toti, asa prin unul Iisus Hristos, a venit mantuirea tuturor" (Rom V, 15,16).

La aceasta s-au referit deja preopinenți atât pe acest topic, cât și pe cel de "Diferențe dintre catolicism și ortodoxie", arătând că "toți oamenii" are deja o excepție: pe Isus. Dar ortodocșii cred că nu numai Isus a fost liber de păcat ancestral, ci așa a fost, de fapt, starea lui Adam și a Evei. Dacă Isus omul, "noul Adam" este fără păcat ancestral, de ce ar fi altfel "noua Evă" ?

Partea a treia spune că:
Catolicii scotand pe Maria de sub legea nasterii cu pacatul stramosesc, o scot si de sub necesitatea de a se mantui prin Hristos. Eliberarea de pacat nu o poate obtine nici un om, decat prin unirea cu Hristos.

Nici vorbă. Curățirea Mariei de sub păcatul ancestral nu a fost nici opera ei, nici nu a venit din neant, ci a fost rezultatul Grației Sfințitoare, care de la Dumnezeu Răscumpărătorul vine. După cum îi spune și arhanghelul Gabriel: "Ave Maria, Gratia plena !" Păi cum să fie o ființă împovărată de păcat, fie el și strămoșesc, "plină de Har" ? Nu spunem noi că suntem "plini de Har" abia la Botez, și nu înainte, când copilul mic este afectat totuși de păcat ? Când Gabriel adresează salutul său angelic, Dumnezeiasca Zămislire nu se produsese încă. Și totuși, înaripatul trimis de Domnul ne spune că Maria este "Gratia plena", ca după Botez. Trebuie să-l credem.

Deci, noi credem că prin aceeași putere redemptorie a lui Isus prin care noi înșine suntem scoși de sub robia păcatului la botez a fost scoasă și Maica Domnului.

În ceea ce privește partea a doua a textului, aceea care prezintă doctrina catolică a Asumpției, autorul pare să nu fi citit celebra rugăciune "Acatistul Maicii Domnului", mult cultivată și de ortodocși, nu numai de catolici, care spune lămurit: "Suitu-te-ai la Cer". Care ar fi atunci deosebirea dintre doctrina catolică și cea ortodoxă ? Nici una. Dar așa stă unora bine, să găsească deosebiri inexistente. Cât de mulțumit trebuie să fie de asemenea tentative Despărțitorul Oamenilor !
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 12.04.2010 at 23:52:20.
Reply With Quote