189. “Fenomenul Pucioasa” : un “fenomen” cu trei explicații posibile (III)
III. “Șfânta leliță și proorociță Mihaela” și basmul “Albă ca Zăpada și cei 14 Pitici”(I)
Nici pentru Mihaela (succesoarea de iure a Verginicăi la “proorocie), “Părintele Nicodim” nu se obosește să demonstreze că nu omul, nu diavolul, ci Însuși Dumnezeu o folosește ca mesager al cerului. Întrucât Prea Cuviosul Nicodim e convins că a demonstrat “matematic” faptul că “prin Sfânta Virginia vorbea Dumnezeu” și deoarece lelița Mihaela a fost singura uceniță fidelă care a fost alături de mama Gigi până la moartea acesteia, devine fără echivoc faptul că ea a moștenit de la predecesoarea ei darul și harul de a asculta cu urechea voci din lumea “de dincolo”, din afara spectrului undelor hertziene.
Circula printre pucioși, înainte de 1980, un zvon că acela care va fi găsit la căpătâiul Verginicăi (mama Gigi, sau Gigica) atunci când ea va muri, acela îi va lua locul Sfintei Mari Proorocițe Gigica în fruntea “poporului creștin”. Or, în ultimii ani de viață și până a murit, Verginica nu s-a mai desprins de compania Mihaelei, și invers. Apare deci paradoxal faptul că, deși Mihaela era “în drept” să-i urmeze Virginiei în scaunul “proorocesc”, totuși următorul “mesager” al lui Dumnezeu din cer n-a fost ea, ci a fost lelica Maria, sora Verginicăi. Nu se poate vorbi aici despre uzurpare, atâta vreme cât scaunul “proorocesc” a fost vacant mai bine de un an, până în 1982, când lelica Maria a preluat, șovăielnic, hățurile “proorociei”. Mihaela ar fi putut să-și însușească imediat acest rang, dacă voia, dar vremurile îi erau încă potrivnice. Poporul era răzvrătit și dezorientat, “păstorii” nea’Mișu și nea’ Cristea erau tot la timonă, unde tăiau și spânzurau, iar pe “moldoveancă” o pizmuiau pentru intimitățile ei cu Gigica, așa că Mihaela n-a riscat. A așteptat zece ani ca roadele “lucrării” Verginicăi să se coacă și să se scuture, înainte de a ieși deschis la lupta pentru putere. Iar când a ieșit, “păstorii” erau deja obosiți, opoziția lor era de acum mai slabă, “poporul” Verginicăi se risipise, iar Mihaela s-a putut desprinde fără emoții în unicul câștigător.
Mihaelei i-a displăcut se pare metoda patetică a surorilor Tudorache (Verginica și Maria) de a aduce “cuvântul Domnului” lungite pe pat și pozând drept “profund (dar adânc, totuși) adormite”, în fața unei adunături eterogene de exaltați, curioși și căscați, care se credeau a fi “poporul” Domnului. O agasau circul, fanfaronadele, sclifoselile, manierismul, vorbele de clacă, patetismele ieftine, igiena precară și jumătățile de măsură ale “surorilor” creștine. Nu era nici ea indiferentă la bârfă, dar se ferea să cadă în mahalagism. Nu înțelegea pe atunci la ce ar putea fi utile despotismul, nedreptățile, obtuzitatea și răutatea gregară a “păstorilor” nea’Mișu și nea’ Cristea. Era încă un om dintr-o bucată și și-a declarat sieși că atunci când îi va veni bine, va face ordine în toate. De aceea, stilul “proorocesc” pe care și l-a propus în anul 1990 era simplu, elegant, convingător, și demn: fără spectacol, fără spectatori, fără recuzită de cămin cultural sătesc, fără regie de culise. Ea pretindea că “aude” pur și simplu vocea Domnului ca o adiere care vine în taină și repede, precedată de vuiet de suflare de vânt, iar apoi îi dictează la ureche, cuvânt cu cuvânt, mesajele cerești. Mihaela le scria pe caiete și apoi le făcea cunoscute adunării. Tot ritualul era opac pentru “popor”, dar și extrem de simplu, prezentat ca o minunată taină cerească, așa că nimeni nu putea contesta nimic, că nu avea ce. Oricum, “Cuvântul” pe care îl aducea la lumină Mihaela era laborios și convingător prin sine însuși, fiind net superior frazelor sincopate, încâlcite și adesea lipsite de noimă pe care le promovaseră până atunci Verginica și lelica Maria. Competiția dintre cele două “proorocițe” care au avut ghinionul de a fi contemporane (lelica Maria și lelița Mihaela) a fost inevitabilă și a durat circa patru ani (între 1990 și 1994) până când lelica Maria cu greu “a înțeles” că trebuie să se retragă de la “proorocie” și să intre și ea sub ascultarea Mihaelei.
La început, Mihaela încă nu era obișnuită cu zarva și cu publicitatea, mai ales față de lumea laică. De aceea, ea a încercat să ascundă statutul ei cel nou de “proorociță a Domnului” sub aparența unei “proorocii colective”. A inventat zicătoarea “ la Pucioasa sunt 14 creștini aleși, care aud Cuvântul Domnului” și i-a obligat și pe ceilalți adepți să propage această minciună sfruntată pe toate canalele de comunicare. În felul acesta ea putea rămâne în umbră, protejată de orice acuzații sau întrebări indiscrete și imaculată ca Albă ca Zăpada, iar “cei 14 Pitici” erau scoși la înaintare. Iată cum arăta o asemenea minciună calificată, consemnată în scris printre “mărturiile creștinilor”:
“Mărturisesc încă o dată că glasul Domnului se aude grăind deasupra așezământului sfânt, unde noi acum locuim în număr de paisprezece. Chiar eu sunt unul din cei care scriu cuvântul auzit, și am de la Domnul misiunea să citesc apoi cuvântul Său poporului creștin, hrănit cu această mană cerească.” (citat după Nicolae Nedelcu, din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 2006, pag. 85)
În condițiile în care am demonstrat deja că “proorociile” Verginicăi și lelicăi Maria erau niște “făcături” ieftine cu pretenții de mesaje apocaliptice, se pune în mod imperios întrebarea legitimă: oare este măcar “proorocia” Mihaelei autentică? Faptul că la ea, receptarea “mesajelor” se face acum într-o manieră mult mai credibilă, asemănătoare cu proorociile descrise de Biblie, este încurajator. Dar este suficient numai atât?
De la bun început se ivesc însă niște îndoieli severe, care ar trebui lămurite. Nu cumva, inițiativa de a apela la o minciună acoperitoare, și anume la teza “celor 14 receptori ai Cuvântului”, este atât de gravă, încât decredibilizează iremediabil “proorocia” Mihaelei? De ce s-a ascuns adevărul? Cel mai probabil că această manevră dorea să-i confere o și mai mare credibilitate “fenomenului”. Într-adevăr, este copleșitor să afli că 14 indivizi serioși, care se denumesc pe sine “creștini”, au fost aleși de Dumnezeu să fie vectori complementari ai unei comunicări dintre Dumnezeu și om, acum, la sfârșitul veacurilor. Gândul unei fraude colective sau a unei alienări colective este instinctiv și automat rejectat de orice om de bună credință. Ar însemna ca toți cei 14 să fie: ori înțeleși ca să promoveze o înșelătorie, ori nebuni cu toții, ceea ce este prea puțin probabil. În aceste condiții, scopul era atins: cei care urmau să afle de “fenomenul de la Pucioasa” trebuiau să se încline în fața lui să să-i acorde crezare. Măcar până la proba contrarie, prezumpția de nevinovăție se impunea de la sine. Dar dacă o asemenea probă contrarie nu va apărea niciodată? Atunci, înșelătoria de la Pucioasa va rămâne un “bun” câștigat (doar pentru pucioși, desigur). Frauda aceasta cu “cei 14 Pitici așa de Mici” aleși de Domnul ca s-o tăinuiască pe Marea Proorociță Mihaela le-a fost atât de folositoare liderilor pucioși, încât ei nu o abandonaseră nici după mai bine de 15 ani. Într-o emisiune făcută de televiziunea ProTv în colaborare cu pucioșii, prin martie 2008, Cristi Tabără intra în dialog cu Gigel (unul dintre membrii marcanți ai Noului Ierusalim, nepot al legendarului “păstor” nea’Mișu), în felul următor:
REPORTER(Cristian Tabără): Cei mai mulți dintre membrii comunității Noului Ierusalim trăiesc și muncesc în așezământ, însă un număr de 14 au fost aleși să viețuiască în mănăstire și să audă direct Cuvântul lui Dumnezeu. Restul comunității nu are voie să intre în mănăstire și nici nu știe ce se află înăuntru. Cu atât mai puțin știu străinii.
Vă numărați printre cei care viețuiesc aici în mănăstire, sau…sus, în comunitate?
GIGEL(Gheorghe Pantelimon): …Ăă.. Da!... pot să zic că sunt… aicea… deși am fost … și cu băieții …și…
REPORTER(Cristian Tabără): Da!?
GIGEL(Gheorghe Pantelimon): Da!
|