View Single Post
  #1695  
Vechi 19.04.2010, 19:15:29
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit

189. “Fenomenul Pucioasa” : un “fenomen” cu trei explicații posibile (III)

III. “Șfânta leliță și proorociță Mihaela” și basmul “Albă ca Zăpada și cei 14 Pitici”(III)

Este un fapt cunoscut din propriile lor mărturisiri că pucioșii erau racolați dintre cei mai aprinși și mai habotnici practicanți ai “Mișcării” Oastea Domnului. De altfel, aceasta era și una dintre strategiile Verginicăi. Însoțită mereu de un grup de fideli care o protejau, ea cutreiera țara în lung și-n lat, poposind prin casele de creștini “ostași” în care se făceau adunări clandestine. Alte prilejuri erau “nunțile creștinești” organizate de “ostașii Domnului”, la care nu se punea țuică pe masă și se cântau numai cântări ale “Oastei”. Acolo Verginica făcea și ea o câte o “lucrare” de la “Domnul”, în urma căreia cei mai impresionabili erau câștigați la noua confesiune pseudo-ortodoxă. În acest fel a fost captivată și Mihaela, împreună cu soțul ei Emilian. Iată câteva “mărturii” în acest sens:

“În anul 1956 am primit acel frumos dar, de care am pomenit, o copilă creștină cu care m-am căsătorit. A fost o nuntă foarte frumoasă, ca pe vremea primilor creștini. Toată nunta a fost coordonată de această soră, Verginica. [...] Sora Verginica m-a încurajat mereu [...] Au venit foarte mulți creștini. A fost o nuntă foarte mare, [...] nimeni nu s-a îmbătat, nimeni nu a făcut scandal, așa cum se mai obișnuiește pe la unele nunți.” (citat după Ivan Petre, din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 2006, pag. 49)

“Sunt Neacșu I. Petre, născut în comuna Lucieni, sat Viișoara, județul Dâmbovița, cu domiciliul în orașul Pucioasa. Părinții mei, creștini ortodocși, au urmat „Oastea Domnului“.
Am cunoscut lucrarea Domnului prin proorocița Verginica în anul 1960, la o nuntă de Oastea Domnului, unde era și ea.” (citat din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 2006, pag. 51)

“Mie mi-a dăruit Dumnezeu o fată de creștin să mă căsătoresc cu ea. Am făcut o nuntă creștinească.” (citat după Nicolae Lăzărescu, din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 1995, pag. 27)

“Cu binecuvântarea lui Dumnezeu mi-a fost și căsătoria cu un fiu de creștin, ce era și el legat de acest izvor, ziua nunții fiind în data de 1 iulie 1956. A fost o nuntă creștinească, ce este mărturie pentru comuna noastră, înlocuind fanfara cu cântece creștinești, și fără alte băuturi alcoolice decât numai vin. Părinții mei erau oameni săraci și nu au putut pregăti hrană prea multă, dar sora Verginica, fiind prezentă, ne-a spus să nu ne temem, că Domnul va înmulți hrana. De atunci noi nu ne-am despărțit de sora Verginica, cu toate că viața ei a fost numai în suferințe și prigoană, căci mulți din consătenii ei, împreună cu preotul care era atunci în comuna Glodeni, Ilie Mirică, au sesizat organele de stat, spunând că este nebună.” (citat după Ivan Petre, din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 2006, pag. 66)

“Întâia oară, am văzut-o pe mămica Verginica la Moroieni, în casa părintească, în ziua nunții sorei mele, Ricuța, nuntă despre care Domnul zisese că va fi ca aceea din Cana Galileii. Atunci am auzit întâia oară cuvântul Domnului prin ea, începând astfel, ca semn de recunoaștere: «În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, pace vouă, fiilor!». Deci mărturisesc fără rezerve că după cuvânt cunoșteam că Acela Care vorbea prin gura acestui vas ales era Domnul, Cel Care prin cuvânt a făcut cerul și pământul. Pentru că în mulțimea care asculta erau și inimi lipite de materie, cărora Duhul Sfânt nu le putea descoperi adevărul, căci considerau cuvântul auzit ca fiind al trupului care vorbea, Domnul adăuga de multe ori aceste cuvinte: "Eu sunt Dumnezeu Tatăl, Fiul, și Duhul Sfânt, nu acest trup. Acest trup, știți că l-am curățit prin boală grea și l-am făcut curat și de mare preț, și de nu veți lua aminte la aceste cuvinte, îl voi lua de la voi și îl veți mai vedea la vremea de judecată, căci nu este prețuit nici de sat, nici de creștini".(citat după Bănescu Emilian, din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, ediția 2006, pag. 71)

Și în familia Mihaelei se practicau intense devoțiuni către Hristos, colaterale față de Biserică dar menite să completeze slujbele bisericii, care erau considerate insuficiente și imperfecte. Este vorba de adunări particulare cu caracter proto-sectar inspirate din activitatea Oastei Domnului, menite să suplimenteze rugăciunile colective ale bisericii și să acopere imperfecțiunile ei. Acestea imprimau în creștinii-mișcăriști, simpatizanți și practicanți ai “mișcării” Oastei ( deci și în Mihaela) un bigotism pernicios, care sădește îndoială în perfecțiunea Bisericii lui Hristos. În aceste condiții, adunările din casele particulare, inclusiv din casa în care creștea Mihaela, nu se mai încadrau în sfera “practicilor religioase integrate”, care confereau o autentică protecție divină inițiativelor de devoțiune particulară de genul celei angajate de Mihaela, pentru a o feri astfel de alunecarea în sfera patologicului. Mihaela și-ar fi putut spune cu convingere, copiindu-l pe Pavel: “de acum, Hristos trăiește în mine”, dar fără să aibă garanția Bisericii că acest lucru este și adevărat, îndată ce pentru ea Biserica avea “destule pete și zbârcituri”, care se cereau a fi corectate în adunările Oastei Domnului, la care și ea lua parte. Atunci când Mihaela declară că Hristos va lucra din ea cu toate gândurile, simțirile, afecțiunea și voința Sa, atunci ea se detașează ca simplu spectator care admiră din exterior “lucrarea Domnului din ea”. În literatura de specialitate acest comportament este denumit tulburare prin depersonalizare, care se manifestă prin episoade în care apare sentimentul detașării de propria persoană, ca și cum subiectul ar fi un observator extern al corpului sau și proceselor sale mentale, care se disponibilizează unei alte personalități (persoane).

Pe perioada experienței de depersonalizare se menține, de regulă, un contact nemijlocit cu realitatea externă. Mihaela putea să apară față de semenii săi ca un copil perfect normal, poate ceva mai habotnic, dar cu nimic deosebit față de ceilalți copii. În timp însă, odată cu apariția altor șocuri psihice, depersonalizarea poate produce oricând distres (stare de stres care depășește o intensitate critică, determinat în mare măsură de procesele mentale prin care trece o persoană atunci când întâmpină situații de criză sau situații neplăcute în viață) sau/și dizabilitate ( modificări personale de percepție și de comportament cauzate în mod direct de o boală, un accident, ori o altă traumă care afectează sănătatea fizică sau psihică, dar care în principiu poate fi tratată sau ameliorată prin intervenții medicale)

Acest sindrom al depersonalizării debutează, de regulă, în adolescență, și poate degenera cu timpul în manifestări schizoide și în alte tulburări psihotice, în care contactul cu realitatea este alterat - halucinații auditive, delir, comunicare între personalități diferite (tulburare de identitate disociativă).