| 
				  
 
			
			(nota subsol)1)Din păcate nu cunosc nimic despre autor, lucru ce ar putea aduce o  lumină în plus în înțelegerea lucrurilor. Cei ce cunosc ceva sunt  bineveniți să comunice editurii „Pelerinul" - Iași.
 2)Ca la orice vedenie, se pune problema veridicității ei. Din felul  descrierii celor petrecute se înțelege că a fost reală: lumea duhurilor  este diferită de cea trupească, este mai reală, neobișnuită oamenilor;  deși mintea se află în stare de veghe, totul pare a fi un vis, o  desprindere de realitate (cea obișnuită, materială, a simțurilor). Toate  acestea nu pot fi intuite și măsluite cu o asemenea ușurință fără a fi  trăite pentru că nu-s din lumea aceasta, sunt de neajuns și de  neimaginat. Vedenia de față prezintă aceste caracteristici.  Desigur,   trebuie să
 ținem seama că se prezintă lucruri ale întunericului și nu trebuie să  așteptăm prea multe de la ea. (n.ed.)
 3)Nu orgoliul și trufia au dus la descrierea celor văzute, ci im*boldul  pașnic și puternic al Acelei Puteri Care i-a descoperit totul, care a  biruit dorința sa de a rămâne în umbră, necunoscut
 4)Răzvrătirea și deznădejdea fac din demoni niște ființe ale  întunericului, ale monstruozității, întruchipări ale răutății.
 5)Se pare că autorul era un om intelectual și încă foarte sârguincios,  probabil și interesat de soarta societății în care trăia, motiv pentru  care a și avut această descoperire.
 6) Se știe că iadul se află în interiorul pământului. O dovedire a  acestui lucru se găsește pe larg la Sfântul Ignatie Briancianinov,  Cuvânt despre moarte. Mă limitez aici doar la o dovadă scripturistică,  anume pogorârea la iad a Mântuitorului timp de trei zile, despre care  spune: «precum a fost Iona în pânte*cele chirului trei zile și trei  nopți, așa va fi și Fiul Omului în inima pământului trei zile și trei  nopți» (Mt. 12:40).
 7)Aceasta se pare că corespunde cu centrul pământului.
 8)Acestea sunt realități duhovnicești, deși ale întunericului, descrise  în cuvinte, după felul de a gândi al nostru. Trebuie remarcat că noi nu  suntem obișnuiți cu realitatea duhovni*cească, nevăzută, dar ea este cea  mai pregnantă. Chiar dacă ni se pare nouă, realitatea duhovnicească nu  lipsește nici din lumea noastră. Viața trupească, senzorială, văzută nu e  lipsită de aspectul nevăzut. Acolo unde lipsește dragostea, liniștea,  pacea, blândețea este prezentă împietrirea inimii, învârtoșarea  cugetului, care se manifestă prin ură, dispreț, invidie, desfrânare,  glume proaste, dezgust, deznădejde...
 9)Răutatea și mârșăvia nu doar fac rău, dar și macină ființa celui ce le  poartă în suflet și pe a celor cu care intră în contact, provocând  dureri de cap și o stare de amețeală și de indispoziție grozavă.  Personal am auzit pe unii (oameni duhovni*cești sau nu) care au descris  ce au simțit când au văzut arătări drăcești:groază fără margini, pielea  se face ca de găină, un strigăt de spaimă izbucnește din piept de parcă  de parcă s-ar face gura până la urechi.
 Pentru a înțelege mai bine acestea se poate face o analogie între  oamenii răi și demoni. „Îngerul este o ființă spirituală, veșnic  mișcătoare, liberă, necorporală. (...) Se spune că este netrupesc și  imaterial în raport cu noi. (...) Demonii, cu toate că erau de aceeași  natură cu îngerii, totuși au devenit răi. Ei se schimbă și iau forma pe  care o vor după fantezia lor" (Sf. Ioan Damaschin). Fiind duhuri, sunt  circumscriși, asemenea sufletului omenesc, doar că umblă în sfera  nevăzută a lumii, a realității înconjurătoare. Dacă despre oameni Sf.  Siluan Athonitul spune: „Cine poartă în sine pacea Duhului Sfânt, acela  revarsă această pace asupra celorlalți și cine poartă în el duhul  răului, acela revarsă acest rău și asupra celorlalți", cu cât mai mult  fac aceasta din urmă demonii, care acționează în chip nevăzut și au o  răutate nemăsurată, copleșitoare și bine direcționată. Oricum, trebuie  precizat că fiecare are voință liberă și primește duhul bun sau rău după  cum vrea sau simte scârbă de unul sau de altul după dispoziția sa  lăuntrică.
 10)Dumnezeu este nevăzut, duh, putere ocrotitoare, de viață dătătoare.  Cei ce dobândesc o părtășie trainică cu Dumnezeu pot face astfel de  afirmații: „Sufletul care s-a predat cu smerenie voii lui Dumnezeu Îl  vede nevăzut în fiecare secundă, dar nu poale tâlcui aceasta nici măcar  pentru el însuși." (Sf. Siluan Athonitul).
 11)Singura putere adevărată, care poate birui răul, este harul lui  Dumnezeu. Fără el, prin puterea omenească, pieirea este de neocolit. Dar  omul credincios lui Dumnezeu este mai tare decât toată puterea  vrăjmașului. „Prin el însuși omule firav ca o floare a câmpului: toți o  iubesc și toți o calcă în picioare" (Sf. Siluan Athonitul). De aceea și  trebuie căutat cu tot dinadinsul să dobândim în noi înșine puterea  sfințitoare și de viață dătătoare a harului Duhului lui Hristos și să nu  ne mulțumim doar cu credința de suprafață, mai ales în vremurile  acestea, despre care Cuviosul Paisie Aghioritul a spus: „Cei care nu vor  avea intenție bună, care nu vor fi luminați, se vor înșela în anii  apostaziei. Pentru că cel ce nu are harul dumne*zeiesc nu are claritate  duhovnicească, asemeni diavolului".
 12)Este o simplă relatare imparțială a celor văzute. Totuși me*sajul  este unul limpede și precis:  dezvăluirea uneltirilor drăcești pentru a  ne feri de ele.
 
				__________________Intunericul este doar absenta Luminii...
 |