Subiect: filioque
View Single Post
  #26  
Vechi 23.04.2010, 00:36:11
TIBS's Avatar
TIBS TIBS is offline
Member
 
Data înregistrării: 29.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 63
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ducutu Vezi mesajul
Daca a spus ca purcede de la Tatal, bine a spus. Insa nu reiese ca ar fi spus ca Duhul ar purcede NUMAI de la Tatal. Cred ca asupra acestei idei, sub aspectul biblic, nu avem neclaritati.

Acum sa nu lasam impresia ca daca respectam Scriptura, si, desigur, o respectam, inafara de Scriptura nu ar mai fi nimic de zis asupra acestui aspect.

Parintii din vechime au incercat sa ne lumineze, si prin scrierile lor putem, cu ajutorul lui Dumnezeu, sa patrundem mai mult in taina lui Dumnezeu, caci, dealtfel, Dumnezeu doreste sa ne folosim si mintea, si sa incercam sa le vorbim si altora despre cele revelate.

Sa ne aducem aminte de cata discutie a fost pentru introducerea in Crezul de la Niceea a expresiei "de-o-fiinta" (gr. homousios), pentru ca, spuneau unii, nu se regaseste acest termen in Scriptura...

Purcederea Duhului prin Fiul, sau si de la Fiul, sunt expresii cunoscute in perioada patristica, si in rasarit, si in apus.

Polemica a aparut asupra acordului sau dezacordului ca expresia Filioque sa fie inclusa in Crezul Niceeno-constantinopolitan. Astazi apusul nu pretinde ca rasaritul bizantin sa introduca expresia in crez.

Pe urma...s-a trecut la nivelul contestarii intelesului expresiei, si, din pacate a aparut teza, nelegitimata nici biblic nici patristic, cum ca Duhul ar purcede NUMAI de la Tatal. Dar, asa cum am mai spus, pana cand un conciliu ecumenic nu va expune problematica in mod clar si explicit, atat cat putem cuprinde, parerile asupra temei acesteia, nu depasesc nivelul de autoritate al unor pareri private. Aceasta ar fi problematica vazuta de un rasaritean cu bunavointa.

Pentru Biserica Catolica, problema este lamurita. Au fost doua sinoade, considerate in vremea lor ecumenice, si in rasarit si in apus (apoi, rasaritul...si-a retras acordul), in care s-a discutat si clarificat invatatura aceasta, deci, este invatatura de credinta asemenea celorlalte invataturi stabilite in sinoadele ecumenice.
cum poti sa sustii ca teza e nelegitimata biblic cand mai sus ti-am indicat capitolul si versetul. Eu nu pot sa-mi imaginez ca Sfantului Apostol Ioan caruia i-a fost descoperita Apocalipsa nu i-a fost descoperit si faptul ca intre crestini va aparea un motiv de disputa privind purcederea Duhului Sfant si cu toate acestea in Evanghelia sa nu a scris ca Duhul purcede si de la Fiul numai de dragul vremurilor viitoare,(ca sa fie si catolicii multumiti). Cred ca el stia mai bine care e dreapta credinta. Poate am o idee gresita, poate chiar neortodoxa, nu stiu, dar ma rog lui Dumnezeu si Sfantului Apostol Ioan sa ma ierte daca gresesc.
Reply With Quote