View Single Post
  #36  
Vechi 24.04.2010, 15:37:37
mihailt mihailt is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.01.2008
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.194
Implicit

Animalele au suflet,au instinct dar nu au minte (ratiune) cu sentimente rationale.
Vedeti ca zice Sfantul Ioan Damaschinul:
"Trebuie să se știe că omul comunică cu existențele neînsuflețite,
participă la viața celor neraționale și se împărtășește cu spiritualitatea celor spirituale."
"Comunică cu existentele neînsuflețite prin corpul și prin
amestecul celor patru elemente; cu plantele si prin acestea, dar si prin puterea de nutriție, de creștere si de însămânțare, adică de naștere; cu cele neraționale prin acestea si încă prin dorință, adică mânie și poftă si prin simțire si prin mișcarea impulsivă."
(cele nerationale sunt animalele).
Nu eu zic ci Sfantul Ioan Damaschinul ca in trupul si sufletul nostru avem puteri comune si cu plantele si cu animalele.
Tot Sfantul Ioan Damaschinul numeste la Dogmatica omul "Animal condus aici, adică în viața prezentă, dar mutat în altă parte, adică în veacul ce va să fie".

http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/nou23.htm
Vedeti ca zice parintele Cleopa ca animalele au suflet dar nu au minte.
"- Stai că-ti spun ce au! Sfântul Efrem Sirul, când vorbeste de cele zece puteri ale omului - cinci în partea văzută, cele cinci simtiri: văzul, auzul, mirosul, gustul si pipăitul, de care se serveste trupul, si cinci puteri nevăzute ale sufletului: mintea, gândul care izvorăste din minte, ca raza din soare, cugetarea, alegerea si hotărârea -, vorbeste si de a unsprezecea putere a omului, care este instinctul sau priceperea firească.

Această putere, a unsprezecea, care nu face parte din minte, ci din instinct, a dat-o Dumnezeu la toate vietuitoarele de sub cer si din ape, si din aer si de pe pământ, ca să-si întretină viata, să se păzească de dusmanii lor, să stie la ce vreme să vină si să plece.

Aceasta-i pricepere firească. Si calul si câinele si papagalul si măgarul si boul si oricare vezi că au pricepere, aceasta nu-i minte, este a unsprezecea putere a mintii omului: priceperea firească sau instinctul, prin care ele stiu să-si apere viata, cunosc pe stăpânii lor, stiu să se păzească de primejdii, stiu să se hrănească, stiu să se ferească. Aceasta le-a dat Dumnezeu si lor pentru viata de aici, dar nu-i minte, este pricepere firească. Dacă vom zice că-i minte, cădem în cealaltă extremă, împotriva Duhului Sfânt."

Si puterile animale se indumnezeisc cum arata Sfantul Grigorie Palama (si normal si multi alti Sfinti Parinti).
Nu se mortifica pofta ci se transfigureaza.Nici dorinta nu se mortifica ci si aceea se transfigureaza sa doreasca cele bune etc

(luati articolul cu grija ca urmatoarea afirmatie,subliniata si ingrosata mai jos nu cred ca apartine parintelui Cleopa,fiind neortodoxa:
"Omul este sâmburele universului. În om sunt adunate cele patru lumi: lumea minerală, lumea vegetală, lumea duhurilor si, mai presus de lumea duhurilor, icoana Sfintei Treimi, dumnezeirea.
Oricum nu se spune in ce carte a fost publicat articolul respectiv.
De tot omul se zice ca e icoana a lui Dumnezeu cum spune la slujba de ingropaciune:
"Chip al slavei tale negraite sunt,desi port ranile pacatelor".)

Vedeti ca mai sus dealtfel e si zis:
"Da. Dumnezeu este totul întru toate si în om, dar nimic nu este în om din fiinta lui Dumnezeu. Omul se face fiu, dar nu după fiintă ca Hristos, ci după dar. Are darul punerii de fii în baia nasterii de a doua si a înnoirii Duhului Sfânt. Prin botez am căpătat darul punerii de fiii si ne-am făcut fiii lui Dumnezeu după dar."
__________________
"și dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă." - nu luati de bun tot ce scriu eu.

Last edited by mihailt; 24.04.2010 at 15:59:55.
Reply With Quote