View Single Post
  #35  
Vechi 25.04.2010, 04:49:39
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Continuare...
Vazand ca nu i s-au implinit conditiile impuse de el, papa Nicolae I ii excomunica mai intai pe cei doi soli, prezenti la sinodul, prin care a fost numit Fotie ca patriarh al Constantinopolului. In continuare convoaca si el un sinod latin, prin care il excomunica pe Fotie, pe baza acuzatiei, ca Fotie a fost ales inscaunat patriarh in mod necanonic.
Imparatul Mihail II ii raspunde papei, ca hotararile lui nu aveau valabilitate, de vreme ce nimeni nu-l desemnase pe el si sinodul lui ca judecatori. Papa Nicolae I isi reafirma pretentiile in baza unor documente false (donatia lui Constantin si decretele pseudo-isidoriene). La acestea Sf. Fotie prefera tacerea, ca fiind singurul mijloc de pastrare a unitatii dintre Rasarit si Apus.

Bulgaria doreste infiintarea unei Biserici independente, insa Fotie ii trimite doar misionari, fara a-i trimite un patriarh sau mitropolit. In aceasta situatie, Bulgaria cere Romei sa le indeplineasca dorinta, si solicita totodata parerea in legatura cu diferite probleme religioase si morale. Asta si astepta Nicolae I. El trimite imediat doi episcopi, insotiti de misioanari, care curand introduc in Bulgaria obiceiuri latine, criticand aspru practicile bisericii bizantine.

Lipsei de reactie a lui Fotie, o interpreteaza papalitatea ca pe o slabiciune. Fotie insa, avand dreptatea de partea lui, a gasit armele potrivite pentru a-si infrunta adversarul si a inlatura pericolul. De aceea el muta apararea in zona dogmelor si a Sfintei Traditii. Chiar latinii i-au dat ocazia, deoarece acestia ii invatau pe bulgari sa-i urasca pe clericii casatoriti, sa posteasca sambata, practicarea savarsirii Sf. Taine a mirungerii numai de catre epsicopi, reducerea Postului Pastilor numai la o saptamana, Primatul Papal, Filioque, etc.

Fotiea trimis o enciclica patriarhilor rasariteni, indemnandu-i sa ia parte la lupta impotriva denaturarii egoiste de catre Roma a adevaratei invataturi a Evangheliei si a Traditiei.
In lumina acestor evenimente, se convoaca in 867 la Constantinopol un sinod la care participa 1000 de membrii. Sinodul l-a excomunicat pe Nicolae I si a condamnat practicile bisericesti latine si noua invatatura a Romei despre Duhul Sfant introdusa in Bulgaria. Se cera si demiterea papei Nicolae I, dar acesta a murit in acelasi an, fara sa afle hotararile sinodului. Cu ocazia acestui sinod s-a stabilit si faptul ca Biserica Bulgara tine de Constantinopol.

La Roma a urmat papa Ioan al VIII-lea., care si el la randul lui a insistat asupra impunerii Primatului Papal, lucru care nu a fost acceptat de Fotie; cum nu a acceptat nici ca sinodul din Constantinopol sa devina o trambita a papalitatii, nefiind dependent de vointa papei. Deasemenei pretentiile papei asupra Iliriei si a Bulgariei au fost ignorate.

Sf. Fotie scrie "Despre mistagogia Duhului Sfant", lucrare cu totul originala, indreptata impotriva latinilor, despre purcererea Duhului Sfant. Fotie a adunat in aceasta lucrare toate argumentele din Sfanta Scriptura si Traditie. Fotie isi scrie opera cu mare dexteritate dialectica si cu mare perspicacitate. Toti teologii ortodocsi de mai tarziu au folosit-o ca izvor si model in scrierile lor indreptate impotriva dogmei romano-catolice Filioque.
Opera lui Fotie mai contine "Impotriva maniheilor", o polemica impotriva ereziei contemporane a pavlicenilor, pe care Fotie o cosiodera o reinviere a ereziei maniheilor.
http://www.scribd.com/doc/8355859/Patriarhul-Fotie
Reply With Quote