Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
În învățătura catolică există ceea ce se cheamă "extrema contrițiune": este situația în care cineva, ajuns în pragul morții cu păcate grave, se poate mântui fără spovadă. Pentru aceasta, este necesar ca penitentul:
-să se afle în imposibilitate materială de a se spovedi (exemple: nici un preot nu este disponibil, nu poate vorbi încât cei din jur nu au cum să știe că ar dori să se spovedească, etc)
-să facă o căință perfectă (căința perfectă înseamnă o căință din iubire față de Dumnezeu, iar căința imperfectă înseamnă o căință din teama de iad). În cazul spovezii sacramentale este suficientă căința imperfectă, dar în cazul extremei contrițiuni este necesară căința perfectă.
-să fie hotărât ca, dacă s-ar ivi posibilitatea, să facă o spovadă sacramentală
Deci, extrema contrițiune (=extrema căință) are ceva comun cu botezul sângelui și botezul dorinței: fără a fi, propriu zis, sacramente, au același rol.
Există o asemenea învățătură în Biserica Ortodoxă ?
|
Nu exista. Si stii de ce? Pentru ca nimeni nu are siguranta mantuirii... Nimeni nu poate sa-ti garanteze asta. Dumnezeu te va judeca dupa faptele si credinta ta; cum ar putea Biserica sa defineasca o conditie de mantuire?
Nici macar Sfintii Parinti nu se credeau mantuiti, iar teama de Iad vine tocmai din smerenie, fratele meu. Daca nu ti-e frica de iad, inseamna ca te consideri deja mantuit, iar a face asta, savarsesti unul dintre cele mai mari pacate: MANDRIA