"Sfanta Biserica, prin puterea data ei de Domnul nostru Iisus Hristos si de la Sf. Ap., da dreptul de a osandi numai pe o categorie de oameni, ereticii, cei ce deformeaza credinta ortodoxa. [...] Numai Domnul nostru Iisus Hristos, prin Sfanta Sa Biserica, a faurit minunatul drum catre mantuire al omului, prin harica lui unire cu Dumnezeu. Dogmele si canoanele asezate de catre Sf. Biserica Ortodoxa sunt semne pazitoare pe acest unic drum mantuitor, care ne feresc de abaterile de catre stanga si de catre dreapta. [...] Eresul este insa deformarea sfintelor dogme, hula impotriva adevarului.Dupa cuvintele cunoscutului nevoitor de odinioara, avva Agathon,eresul este instrainare de Dumnezeu. [...]
Placutii lui Dumnezeu au socotit ca mare pacat osandirea aproapelui pentru greselile lui firesti, dar nu s-au dat inapoi si au incurajat osandirea eresurilor. Multi dintre ei au demascat aprig pe nedreptii invatatori mincinosi. Se intelege ca se purtau cu blandete si cu dragoste cand se vedeau in fata unor oameni eretici care s-au inselat fara voia lor, dar erau fara crutare catre indarjitii stricatori ai credintei. [...]
Un pustnic a vazut pe un oarecare frate pacatuind si a inceput sa planga: "Vai mie, zicea el, fratele meu greseste astazi, iar maine voi gresi si eu!"Dupa aceasta, intorcandu-se catre ucenicul sau, a adaugat: "iN orice greseala va cadea de fata cu tine vreun frate si oricat de grea va fi ea, sa nu il osandesti, ci trebuie sa fii incredintat ca tu gresesti mai mult decat el, chiar daca el ar fi mirean. Abatere de la aceasta pravila poti sa faci doar cand se intampla sa auzi pe cineva hulind pe Dumnezeu sau vorbind vreo erezie."
Toate acestea ar fi fost foarte limpezi pentru ucenicii lui Hristos, daca n-ar fi existat un perfid si un viclean ce se ascunde sub pojghita evenimentelor, potrivnic adevarului dumnezeiesc- diavolul. El a reusit sa intoarca aproape toate lucrurile cu capul in jos in lume, fcand confuzie in notiunile oamenilor despre pacat si virtute [...]. Satana cel mai cu osardie ne influenteaza sa osandim pe altii pentru neputintele lor firesti, lucru pe care Dumnezeu il opreste, nu insa si credinta ratacita, care ar fi de osandit. Pentru aceasta, satana se straduieste sa aseze o aureola unei false virtuti a osandirii aproapelui, fratelui nostru, iar osandirea ereticilor fanatici o prezinta ca marginire si obscurantism. "
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
|