De la Sf. Ioan Gura de Aur citire:
Deci care era povestirea pe care v-am spus-o ieri? Cuvântul a fost despre pomul acela. Și am arătat că omul știa binele și răul mai înainte de a mânca din pom și era plin de multă înțelepciune, fiindcă a pus nume fiarelor, și-a cunoscut femeia, căci a zis : „Iată acum os din oasele mele”, a vorbit despre nuntă, despre facerea de copii, despre însoțire și despre tată și mamă, fiindcă a primit porunca. Deci nimeni nu dă poruncă și lege pentru ceea ce se cuvine a face și pentru ceea ce nu se cuvine a face decât celui ce nu știe binele și răul.
Astăzi vom vorbi despre faptul că pomul acela s-a numit al cunoștinței binelui și răului, și că omul n-a luat cunoștință de la el. Nu este lucru mic a învăța și a ști pentru ce pomul acela are această numire, deoarece și diavolul a zis : „Ori în ce zi veți mânca dintr-însul se vor deschide ochii voștri și veți fi ca niște dumnezei, cunoscând binele și răul (Fac. 3, 5).
Cum dar, mă vei întreba, că nu a pus în pom cunoștința binelui și a răului? Dar spune-mi cine a pus-o? Oare diavolul? Da, poate vei zice, atunci când a zis „veți fi ca niște dumnezei cunoscând binele și răul”. Dar îmi aduci mărturia vrăjmașului și pizmașului? Și ce dacă a zis acestea. Oare sau făcut dumnezei? Dar precum nu s-au făcut dumnezei, așa n-au luat nici cunoștința binelui și a răului.
Căci mincinos este acela și nu grăiește nimic adevărat „și întru adevăr n-a stătut” (In. 8,44) . Deci să nu aducem mărturia vrăjmașului, ci să vedem din lucruri pentru care pricină pomul se numește al cunoștinței binelui si răului.
Mai întâi, de credeți că este cu cuviință, să cercetăm ce este binele și răul. Ce este dar binele? Ascultarea. Și râul? Neascultarea. Și ca să nu ne rătăcim cercetând firea binelui și a răului, să căutam acestea din Scripturi. Și cum că binele și răul este ceea ce am spus, ascultă ce zice Proorcoul : „Ce este bun? Sau ce cere Domnul de la tine (Miheia 6,8). Spune ce este bun? Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău. Vezi că binele este ascultarea? Căci ea iese din dragoste. Și iarăși : „Două rele a făcut poporul Meu : M-au părăsit pe Mine, Izvorul vieții și și-au săpat lor fântâni surpate, care nu vor putea ține apă (Ierem. 2,13). Vezi ca răul este neascultarea și părăsirea? Deci deocamdată să ținem minte că binele este ascultarea, iar răul neascultarea, ca să putem înțelege și celelalte.
Dar pomul acesta se numește pomul cunoștinței binelui și răului pentru că porunca referitoare la încercarea ascultării și neascultării la el s-a dat. Adam știa și mai înainte de poruncă că bun lucru este ascultarea și rău, neascultarea, dar mai pe urmă a cunoscut mai bine prin cercare. Căci și Cain știa că uciderea de frate este o faptă rea și mai înainte de uciderea fratelui său.
Și cum că știa aceasta, ascultă ce zice : „Să ieșim la câmp (Fac. 4,8). Dar pentru care pricină îl tragi câmp, smulgând pe fratele tău din brațele cele părintești? Pentru ce îl duci în pustie? De ce îl lipsești de purtarea de grija? Pentru ce îl depărtezi de vederea părinților? Dacă nu te temi de păcat, de ce îți ascunzi îndrăzneala?
Pentru ce și după ce ai făcut uciderea, întrebat fiind, te necăjești și minți? Că întrebându-te Dumnezeu : „Unde este Abel, fratele tău?” ai zis : „Oare eu sunt păzitorul fratelui meu?”. Din toate acestea arătat este că știind binele și răul, totuși l-ai lucrat. Deci precum acesta știa binele și mai înainte ce faptă rea este uciderea, dar a cunoscut și mai bine după aceea când a primit pedeapsa, căci a auzit : „gemând și tremurând vei fi pe pământ” (Fac. 4, 14); așa și tatăl lui avea cunoștința binelui și a răului mai înainte de a mânca, deși nu așa clară ca după mâncarea din pom.
Dar ce să zic? Pe cele rele toți le știm de mai înainte de a le lucra, dar le cunoaștem mai curat după ce le lucrăm! si mult mai lămurit când suntem pedepsiți pentru ele. Căci și Cain știa cu adevărat de mai înainte ce rău este uciderea de frate, dar mai pe urmă a cunoscut și mai curat prin pedeapsa. Și noi știm că bună este sănătatea și grea boala și mai înainte de cercare, dar cunoaștem mult mai bine deosebirea dintre ele când cădem în boală.
În acest fel și Adam știa cu adevărat că binele este ascultarea și răul neascultarea, dar mai pe urmă a cunoscut și mai bine, când, gustând din pom, a fost scos afară din rai căzând din acea fericire. Și fiindcă a căzut în pedeapsă, gustând din pom pedeapsa l-a învățat mai bine, prin faptă, cât este de rău a nu asculta de Dumnezeu și cât este de bine a asculta de El.
Și din această pricină pomul se numește cunoștinței binelui și răului. Dar dacă nu firea pomului a dat cunoștința binelui și a răului, ci pedeapsa dată pentru neascultare cu privire la gustarea din acesta i-a învăța-ți mai bine aceasta, pentru care motiv se numește pom al cunoștinței binelui și răului?
Pentru că Scriptura are obicei ca atunci când se petrece ceva într-un loc și în oarecare vreme, de la cele petrecute să se numească și locurile și vremurile acelea. Și ca cele zise să se facă mai luminate vă voi aduce o dovadă.
Iacov oarecând a săpat niște puțuri. Pe aceste puțuri vecinii s-au ispitit să le strice; și de aici s-a făcut o oarecare vrajbă. Atunci unul din puțuri s-a numit vrajbă. Nu pentru că puțul vrăjmășuia, ci pentru că la el s-a făcut vrajba. Așa și pomul acela se numește al cunoștinței binelui si răului, nu pentru că el avea cunoștință, ci pentru că la el s-a făcut arătarea cunoștinței binelui și a răului.
Și Avraam a săpat puțuri și la vrăjmășuit Abimelec (Fac 21, 32). Apoi s-au adunat, au potolit cearta și făcând jurământ unul cu altul, au numit puțul acela puțul jurământului. Nu pentru că puțul a jurat, ci pentru că la puțul acela s-a făcut jurâmântul. Vezi că nu locurile pricinuiesc lucrurile, deși își iau numirile de la lucruri.
Și ca să se facă mai luminate cele ce am zis, de nevoie este să aducem de față unele pilde. Iacov ,,a văzut tabăra lui Dumnezeu și l-au întâmpinat pe el îngerii lui Dumnezeu . . . și a numit numele locului tabără” (Fac. 32, l-2). Și s-a numit locul acela tabără cu toate că nu era nici o tabără acolo, doar fiindcă a văzut-o.
__________________
„Ca o carpa lepadata toata dreptatea noastra” (Is 64,5)
|