202. O întrebare cu tâlc (I)
O întrebare cu tâlc chinuia mintea fratelui pucios Didi din Valea Voievozilor (de lângă Târgoviște) cu câțiva ani în urmă. Nea'Didi (Halău Gheorghe) era cunoscut ca unul dintre cei mai obedienți dintre adepții pucioși, dar pe semne că unele discrepanțe dintre vorbe și fapte, văzute de el la liderii pucioși, trebuie că l-au cam pus pe gânduri. Așa că, într-o bună zi, nea Didi (D) și-a luat inima în dinți și l-a întrebat mai pe ferite pe unul dintre admiratorii pucioșilor, cunoscut ca având ceva spoială de studii teologice și mintea un pic mai destupată:
D: – Frate, un prooroc este întotdeauna prooroc?
Interlocutorul (să-l numim deocamdată "Fratele X", sau, mai simplu, X, simpatizant moderat pe vremea aceea al "lucrării de Nou Ierusalim"), ajunsese la performanța de a fi (măcar de fațadă) agreat de către liderii pucioși, care-l foloseau uneori drept interfață între ei și vizitatorii care se dovedeau mai curioși, mai incomozi sau mai agasanți. În aceste situații, X era scos în față pe post de "ideolog de serviciu", postură în care el era tălmăcitorul de circumstanță al frazelor cu două înțelesuri care nu lipseau din mai toate predicile pucioșilor, intitulate pompos "Cuvântul lui Dumnezeu". Așa că, alegerea făcută de nea'Didi nu era chiar întâmplătoare.
De unde iese fum, musai trebuie să fie și foc. Nea'Didi trebuie să pățit el ceva, de a ajuns la un asemenea zbucium lăuntric, care nu mai putea fi controlat. Era peste măsură de tulburat și asta l-a împins să riște foarte mult, venind la cineva nu îndeajuns de cunoscut, care putea să-l trădeze la liderii pucioși chiar a doua zi. Asta e o dovadă că Didi văzuse multe nereguli care "l-au smintit". Trebuia să se lămurească cu orice preț de ce liderii pucioși pretindeau că sunt prooroci și nu greșesc niciodată, iar el vedea că lucrurile stau cu totul altfel.
Cu precauții bine studiate (ca dialogul să nu fie surprins de nimeni), și cu o introducere pregătitoare (prin care a primit de la "Fratele X" asigurări că nu va fi turnat a doua zi la temuții Frați - liderii pucioși), nea'Didi și-a făcut curaj și speranțe că va găsi în sfârșit pe cineva care să-i lămurească o chinuitoare dilemă interioară. Formularea lui însă probabil că n-a fost cea mai fericită, căci interlocutorul i-a răspuns oarecum nedumerit:
X: – N-am înțeles întrebarea. La ce te referi de fapt?
D: – Voiam să știu... dar vă rog încă o dată, să nu le spuneți la Frați ce discutăm noi acum... să nu știe Frații... nu de alta, că n-am nimic de ascuns, dar n-aș vrea să creez tulburare între Frați... că au ei destule pe cap. De mult mă frământă dacă, spre exemplu... noi știm că sora Mihaela vorbește de la Dumnezeu când aduce Cuvântul... dar problema se pune dacă tot timpul vorbește ea de la Dumnezeu? Vedeți, eu mă refer la situațiile când ea ne mai dă și alte sfaturi, îndemnuri, mustrări... Toate îndemnurile ei sunt de la Dumnezeu, rostite cu glas de prooroc, sau vorbește uneori ca simplu om?
X: Păi nu poate fi mereu prooroc. E prooroc și când doarme? E prooroc doar când are cugetul treaz și îi dă Domnul Cuvânt. Sau, vedenie eventual – dacă e cazul. Nu putem vorbi doar de o permanentă inspirație, cum vorbim despre poeți, cică "muzele îi inspiră". Aici e cu totul altceva. Duhul Sfânt îi vorbește proorocului, sau îi dă vise minunate, sau viziuni limpezi. Altminteri, cum faci distincția între o "inspirație" și alta? Cum te ferești de înșelarea diavolească? Problema nu-i așa de simplă. Pe de altă parte și proorocii sunt oameni, deci și ei greșesc. Numai Hristos este fără de păcat.
D: – Mama Gigi vorbea de la Domnul și în același timp era adormită.
X: – Aici e ceva ce mă depășește. Unele lucrări dumnezeiești le mai iei și prin credință, pui în balanță și viața omului: dacă e sfântă, desăvârșită, atunci ar putea fi vorba de o excepție. Cum ar fi cu visele. Dar cele mai multe vise sunt ori percepții ale subconștientului, ori sunt de la cel rău. Numai cine are viața ireproșabilă primește vise de la Dumnezeu și e în stare să le și tălmăcească. Ca proorocul Daniel. Dar, visele sunt mai rare; cele mai multe proorocii se fac prin comunicare directă. Cum le spunea Domnul proorocilor? "Scoală-te și du-te!". "Grăiește poporului!". "Scrie ceea ce vezi". Și tot așa.
D: – Asta așa este, dar aici e o problemă. Mihaela, în afară de Cuvântul primit de la Domnul, dă și alte sfaturi... sau are unele inițiative...Sau, când face însemnările cu roșu din caietele fetelor... Pe astea cum ar trebui să le luăm? De la Domnul, sau de la om?
X: – Greu de spus, aicea. Sfântul Apostol Pavel spunea celor care erau îndoielnici: "Că și eu am pe Domnul" sau zicea "Nu mai trăiesc eu, ci Domnul trăiește întru mine".
D: – Păi noi ce facem atuncea? Când știm că vine îndemn de la Domnul și când nu? Ca să știm cum facem ascultare de Domnul!
X: – Din cele ce spui mata reiese că numai pe Domnul vrei să-L asculți, iar pe Mihaela... așa-și-așa. Păi nu e ea proorocul Domnului?
D: – Nu, n-am spus asta! dar, oricum...Sigur că e proorocul Domnului. Dar, una e să știi că o poruncă vine de la Dumnezeu, și alta e dacă vine de la om.
X: – Adică "ascultările" sunt diferite? Ai motive să pui la îndoială buna credință a unui prooroc – indiferent care ar fi el?
D: – Eu la altceva mă gândeam. Desigur că nu punem la îndoială sinceritatea proorocului. Dar să zicem că, cineva, o persoană de încredere, îi dă o informație greșită. Acuma, nu stă Domnul să-l tragă de mânecă pe prooroc pentru orice fleac, ca să-l corecteze, să-i arate ce înfloresc alții. Să zicem că cineva îi spune Mihaelei despre mine că am făcut ceva... dar eu n-am făcut. Sau, le înflorește... de iese cu totul altceva.
X: – O poznă! Și Mihaela vine imediat și te trage de urechi!
D: – Nu, discutăm serios acuma! Ea dacă ia de bună informația primită, apoi vine și mă mustră fără motiv. Eu, dacă nu știu cauza, oare n-o să mă smintesc, văzând că proorocul Domnului mă acuză de ceva ce n-am făcut? Adică, ea ar trebui să știe toate nimicurile, să i le spună Dumnezeu cum sunt? Dar dacă știu că mustrarea vine de la om, nu de la Dumnezeu, atunci nu mă mai smintesc, pentru că omul poate greși...
X: – Ai și matale dreptate. Dar nimicurile nu sunt întotdeauna nimicuri. Ea ar trebui să știe toate așa-zisele "nimicuri", pentru a nu dea decizii greșite care tulbură buna viețuire a celor din obște, tocmai pentru că proorocul nu face nedreptăți. Dacă îți pui problema în acest mod, înseamnă că te bazezi pe ceva, ai fost martor la nedreptăți, sau ți s-a întâmplat personal ceva. Nu știu nici eu ce să mai zic...
|