Subiect: Ecumenism
View Single Post
  #187  
Vechi 07.05.2010, 09:30:48
OmuBun
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Despre cinstea cuvenită episcopilor și despre sminteli
-----interviu realizat cu ieromonahul Savatie Baștovoi----
....................................5...................................

- Nu trebuie să ne simțim datori să apărăm Biserica?

- Nu aperi nici o Biserică, tu-ți pierzi numai rugăciunea. "Nu cumva altora propovăduind, eu însumi să mă fac netrebnic", spune Apostolul. Dacă eu mă pornesc cu mânie, când am vorbit cu el m-am tulburat așa de tare cu duhul încât... Ce zice David? "Iar păcătosului i-a zis Dumnezeu: Pentru ce iei tu cuvintele dreptății Mele în gura ta? Că, de vedeai furul, cu el fugeai și cu cel preacurvar partea ta puneai". Cine făcea dreptate? Ilie, Ioan - când s-a dus la Irod. Ioan, care era fulger, era îngerul pustiei. Vorbeau cei curați și puternici, dar păcătosului i-a zis Dumnezeu să nu ia cuvintele Sale în gura lui. Și i-a mai spus: "Pune păcatele tale înaintea Mea și cheamă-Mă în ziua necazului tău și eu te voi izbăvi!". Nu l-a lepădat Dumnezeu pe păcătos - "Eu pentru păcătoși am venit", a zis - dar cuvintele dreptății Sale i-a zis să nu le ia în gura sa. La Ioan Scărarul mai spune: "Câtă vreme ne aflăm în pocăință, să nu vorbim despre dogme, cel ce se pocăiește să nu citească teologie pentru că nu-i este de folos". Părinții au văzut că asta alungă pocăința. Dacă se pocăiește cineva și se ostenește pentru păcatele lui și dacă a învățat din asta ceva, atunci poate să spună și altuia pentru ca să-l ferească de groapa în care a căzut el, iar pentru asta va avea plată de la Dumnezeu, dar numai dacă se ostenește. Dacă el încă se află în păcatele astea, atunci n-are ce să spună, nu poate încă să spună nimic. Noi nici măcar nu ne pocăim, înțelegeți? Dar deja am început să discutăm teologie. La Avva Pimen, când a venit un pustnic de departe ca să-l vadă și i-a pus înainte Avvei câteva citate din Scriptură ca acesta să-l lămurească cum stau lucrurile, Avva Pimen a continuat să împletească coșuri tăcând și nedând nici un răspuns. Acela, dacă a văzut, s-a mâhnit și a ieșit. Atunci ucenicul îl întreabă: "Avvo, Părintele acesta a venit de departe și acolo, în țara lui, este mare și vestit, a venit să te vadă și tu nici nu-l bagi în seamă?". Iar Avva îi răspunde: "Ei, el îi mare, îi sus, în cer, vorbește despre Scriptură, dar Pimen e jos, pe pământ. Dacă mă întreba ceva despre patimi eu îi vorbeam, dar din Scriptură Pimen nu știe". Ucenicul a ieșit din urmă și a zis pustnicului. Iar acesta, auzind așa, s-a întors și a zis: "Avva Pimen, mă chinuie gânduri de curvie". "O, fratele meu!" - s-a sculat și l-a îmbrățișat. Iar pustnicul s-a întors în țara lui mult folosindu-se. Noi acestea să le păzim: cum să scăpăm de gânduri, cum să ne rugăm, cum să avem smerenie... și atunci Dumnezeu ne va învăța teologie. Făcând noi așa, mulți se vor folosi, ca și de părinții aceia. Atunci când ieșea câte un episcop și zicea: "Avva Antonie a zis că nu-s drepți aceștia cu erezia lor" era ascultat. Mai ales pentru începători ăsta-i lucru foarte periculos. Niciodată nu poți agonisi duh de pocăință pentru că asta îți risipește atenția tot timpul în altă parte, ești tot timpul în afara mănăstirii cu gândul. Să vă mai zic un lucru: câți călugări citesc astăzi Patericul și Scara? Dar câți călugări citesc gazete, câți știu toate bârfele de la radio? Știu unde au fost episcopii, știu ce au vorbit aceștia în taină la un pahar pentru că au ei pe cineva acolo, o maică la episcopie care face mâncare și iaca ce-a auzit, toate le știu. Dar, dacă-l întrebi din Scara - nu știe dacă a pus mâna pe ea. Patericul, Scara și altele - sunt cărți care trebuie citite în fiecare zi, ca și Psaltirea. Și atunci călugărul începe să fie călugăr. Găsim la Sfântul Isaac Sirul cuvântul acesta: "Mai mare este să stai în chilia ta și să te rogi decât să convertești noroade la Hristos". Toți Părinții ne învață să nu ne amestecăm în treburile lumii, iar Sfântul Ioan Cassian spune că monahul trebuie să fugă de femei și de episcopi. Pe episcop, călugărultrebuie să-l vadă numai pe calendar. Iaca ce va fi scump în ultima vreme: Duhul lui Dumnezeu.

- Atunci cine, dacă nu călugării, vor păstra bunul mers în Biserică?


- Sfântul Antonie cel Mare spune că noi, călugării, vom fi judecați după făgăduințele monahale, pentru nimic altceva nu vom da răspuns. Oamenii, dar mai bine zis îngerii, vor să vadă de la noi rugăciune, ascultare, curăție, pentru care noi am dat făgăduințe. Dar noi îi lămurim cât de bine știm să învârtim cuvintele. Asta știu să o facă oratorii și jurnaliștii, dar în fața îngerilor trebuie să arătăm meseria noastră, pentru că am făcut legământ: ascultare, curăție, sărăcie. Cum spunea Sfântul Antonie: "Când te apuci de un lucru, trebuie să știi de la început ce trebuie să faci: sapă, topor sau sabie. Și așa o înfierbântă și așa o bate, ca să iasă ceea ce voiești". Așa și noi, trebuie să știm ce vrem: să fim călugări, să dobândim virtuți călugărești, ori să îndreptăm Biserica, ori să fim iscusiți la vorbe și în direcția asta să ne îndreptăm. Nimeni din Biserică nu știe mai bine ce are de făcut decât călugării, pentru că noi avem făgăduințe pe care știm sigur că trebuie să le împlinim. Să cerem ajutorul Maicii Domnului pentru cuvântul cu care ne-am legat în fața altarului. Să citim făgăduințele încă o dată și încă o dată și să ne cutremurăm de cât de departe suntem de ceea ce trebuie să fim. Să fim călugări, pentru că restul sunt mulți, dar călugări din ce în ce mai puțini. Să nu rămânem la haine numai, ci să păstrăm duhul călugăriei, restul sunt vorbe și idei. Numai în călugărie este duh. Duhul nu-i ușor să-l pui în cuvinte, el este sau nu este, iar cuvintele stau liniștite pe foi și idei sunt destule. Toată lumea operează cu idei, numai călugării operează cu duh, cu puterea pe care a revărsat-o Dumnezeu: ei ascultă în Duh, se roagă în Duh, mănâncă în Duh, toate trebuie să le facem în Duh. Ceilalți le fac cu legi, cu idei și cu prospecte. Călugăria nu se învață, ea se trăiește. Crești în ea fără să observi. Așa că în Duh să le facem pe toate. Dacă nu l-am agonisit, degeaba păstrăm cuvintele și formele. Pe acesta, adică Duhul, noi trebuie să-l dăm și mai departe, numai că noi înșine încă nu l-am agonisit. Iaca ce va fi scump în ultima vreme: Duhul lui Dumnezeu. Lumea-i plină de cărți de dogmatică, dar de la asta Biserica nu se schimbă. Îmi veți spune că Maxim Mărturisitorul a schimbat Biserica, călugăr fiind. Da, dar el era călugăr adevărat, că din ăștia cu idei erau și pe vremea lui. Așa și noi, credință dreaptă avem, slavă lui Dumnezeu, dar încă nu avem putere. Asta se agonisește nu prin cugetare, ci prin lucrare. Iaca ce zic eu. Încercați! Și, dacă facem așa, căpătăm îndrăzneală înaintea lui Dumnezeu la rugăciune, avem îndrăzneală și înaintea omului, pentru că nu ne rușinăm să vedem fața Lui, nici a episcopului, nici a unui preot, pentru că n-am vorbit pe nimeni de rău și am îndrăzneală și fața mea-i curată și pot să stau înaintea lui Dumnezeu, deși sunt om cu păcate. Chiar de-ați plini toată dreptatea, dar, dacă am zis: "cutare nu-i bun, cutare face așa", iaca nu mă pot ruga. Iar dacă te rogi fără îndrăzneală, spune Apostolul Iacov, nu primești. Îndrăzneala vine din lucrarea poruncilor și care poruncă este mai mare decât a ne iubi unii pe alții? Toate să le cercetăm, dar să facem întâi ceea ce suntem datori.



(Din GLASUL MONAHILOR - revistă de înnoire duhovnicească a Mănăstirii "Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil", Petru Vodă, nr. 5-6 (19-20) - Mai-Iunie 2005)
Reply With Quote