"Iosif Sihastrul Vatopedinu ne învată că rugăciunea ciclică dinlăuntrul inimii nu se teme niciodată de rătăcire. Celelalte rugăciuni presupun o oarecare temere, deoarece apare foarte usor imaginatia.
Cât de mare este rătăcirea mintii si cât de greu de înteles! Pentru că atunci când harul se apropie de om, mintea - „pasărea”, cum îi spune Avva Isaac - caută să intre peste tot, să încerce totul. Începe cu zidirea lui Adam si ajunge în profunzimi si înăltimi, de unde – dacă Dumnezeu nu-i spune – ea nu se mai întoarce.
Când se înmulteste harul, mintea este răpită în vederea cea dumnezeiască si inima se aprinde de iubirea cea dumnezeiască si arde toată de dragoste dumnezeiască. Atunci, mintea se află în întregime unită cu Dumnezeu, se topeste precum se topeste fierul când se apropie de foc. Natura fierului nu se schimbă, dar atâta timp cât rămâne în foc este una cu focul, iar când se scoate din foc, revine din nou în starea lui naturală de material tare.
Atunci linistea domneste în minte si pacea se asterne în tot trupul. Atunci omul se roagă cu cuvintele lui si cu rugăciuni alcătuite de el si se urcă la vederea cea dumnezeiască, fără ca mintea să fie închisă în inimă.
Rugăciunea mintii este făcută pentru a veni harul. Când vine harul, mintea nu se mai împrăstie. Si când mintea rămâne pe loc, foloseste tot felul de rugăciuni, le încearcă pe toate.
Celelalte feluri de rugăciuni nu sunt gresite, dar se poate cădea usor în greseală, dacă mintea nu s-a curătit pe deplin si primeste fel de fel de imaginatii, în loc de vedere duhovnicească. Dacă pe malul mării se află un izvor de apă curată, atunci când avem furtună pe mare, apa mării se amestecă cu apa curată a izvorului. Oricât de întelept ai fi, nu poti să separi apa curată. La fel se întâmplă si cu mintea, dacă o expunem furtunii gândurilor.
Si mai ia aminte la următoarele: Demonii sunt duhuri. Sunt înruditi cu duhul nostru si cu mintea. Iar mintea este cea care hrăneste sufletul – pentru că mintea aduce orice vedere si miscare mentală în inimă; iar inima este înselată prin amestec si confuzie, asemenea izvorului care se varsă în mare. Atunci se întunecă si se înnegreste sufletul. Din momentul acela, în locul vederii dumnezeiesti, el primeste continuu numai închipuiri. În felul acesta au apărut rătăcirile si ereziile.
Când omul se umple de har si este mereu atent si nu se descurajează niciodată, nu are încredere în sine, ci are frică de Dumnezeu cât trăieste, atunci – de se apropie cel rău – întelege imediat că se întâmplă ceva nefiresc, ceva anormal. În această situatie, toate puterile sufletului cer de la Dumnezeu ajutor. Caută pe Cel care a adus toate de la nefiintă la fiintă si care tine totul. Numai Acesta este în măsură să separe ape de ape.
Si, rugându-te cu lacrimi, înselăciunea dispare si înveti cum să fugi de orice rătăcire. Apoi, trăind de multe ori astfel de experiente, devii ceea ce se cheamă un om practic si fără măsură dai slavă lui Dumnezeu si-I multumesti pentru că Îti deschide mintea ca să cunosti capcanele si mestesugirile celui rău si să te feresti de ele.
Cel care va fi prins în rătăcire, dacă va face ascultare de un părinte duhovnicesc, poate să scape de rătăcire si de diavol. De aceea vrăjmasul îl sfătuieste si se străduieste mereu să-l convingă să nu se încreadă în nimeni, ci să primească numai propriile gânduri, să creadă numai în puterea lui de a distinge lucrurile si duhurile. Într-un astfel de cuget nesmerit îsi face cuib egoismul, mândria cea luciferică a tuturor celor rătăciti, care nu vor cu nici un chip să renunte la rătăcirea lor.
Asadar, Domnul Hristos – care este Lumina cea adevărată, să lumineze si să îndrepte pasii tuturor celor rătăciti care nu vor cu nici un chip să renunte la rătăcirea lor."
sursa:
http://www.rugulaprins.go.ro/
(Click pe Miscarea Rugul Aprins -> Rugaciunea lui Iisus carte in format html)