Iata cum ar trebui sa se comporte crestinii:
ETICA LUI ISUS ȘI LEGEA LUI DUMNEZEU
ETICA CREȘTINĂ
de R.C. Sproul
--------------------------------------------------------------------------------
Poate că cel mai important principiu care ne călăuzește și ne direcționează deciziile etice este principiul biblic al sfințeniei vieții. Să începem studiul acestui principiu uitându-ne la următorul fragment din Predica de pe munte:
"Ați auzit că s-a zis celor din vechime: "Să nu ucizi; oricine va ucide, va cădea sub pedeapsa judecății".
Dar Eu vă spun oricine se mânie pe fratele său, va cădea sub pedeapsa judecății, și oricine va zice fratelui său: "Prostule!" va cădea sub pedeapsa Soborului; iar oricine va zice: "Nebunule!" va cădea sub pedeapsa focului gheenei. Asa că dacă îți aduci darul la altar și acolo îți aduci aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă-ți darul acolo înaintea altarului și du-te întâi de împacă-te cu fratele tău; apoi vino și adu-ți darul" (Matei 5:21-24).
Vă întrebați poate ce are a face această învățătură a lui Isus cu principiul fundamental al sanctității vieții. Observăm că în această parte a Predicii de pe Munte, Isus dă propria Sa tălmăcire celor 10 porunci și în mod specific a poruncii care interzice crima.
Legea ne este dată adesea într-o formulare eliptică. O formulare eliptică este formularea în care anumite aspecte ale afirmației nu sunt exprimate în mod explicit, ci sunt înțelese în mod tacit sau sunt subînțelese. De exemplu ceea ce interzice legea eliptică, poruncește, ca efect, antiteza lucrului interzis. Și dacă legea poruncește ceva în mod implicit interzice opusul acelui lucru. Astfel, când o lege este dată de Dumnezeu ca să interzică în mod absolut interzicerea răutăcioasă a vieții omenești, dimpotrivă acea lege indică valoarea pozitivă a vieții și faptul că noi trebuie să facem tot ce ne stă în putință pentru a promova binele vieții umane.
Vedem că legea are un pol pozitiv și un pol negativ. Dacă este dată în termeni negativi ea are implicații pentru polul pozitiv. Dacă ea este dată în termeni pozitivi, ea are implicații pentru polul negativ.
Înțelegem de asemenea că în Predica de pe Munte, în calitate de învățător suprem al eticii, Isus a fost în mod specific preocupat de corectarea distorsiunilor care se strecuraseră în teoriile etice ale fariseilor. Fariseii au avut o viziune oarecum superficială și simplistă asupra Legii. Ei erau scrupuloși în a da atenție detaliilor literei Legii, dar în aplicarea Legii adesea deturnau spiritul Legii. Ei au dezvoltat o tradiție rabinică prin care teologia lor morală dădea o importanță mult prea mare literei Legii în detrimentul spiritului Legii. Acea tradiție a fost numită tradiție orală și era transmisă de la rabin la rabin de-a lungul anilor.
Este important să înțelegem că atunci când Isus vorbește aici în Predica de pe Munte, El utilizează un limbaj pe care evreii care-l auzeau, îl înțelegeau imediat, dar care ne poate scăpa cu ușurință nouă celor care trăim într-o altă cultură. Expresia "este scris" se referă în mod clar la Scriptura scrisă. Pe de altă parte expresia "s-a spus" se referă la tradiția orală. Astfel există o distincție clară între Scriptură și tradiția rabinică orală.
Problema este că atunci când Isus spune "Voi ați auzit că s-a spus... dar Eu vă spun", sună la suprafață ca și când El ar spune că legea pe care Dumnezeu a dat-o în Vechiul Testament era o lege rea și trebuie să fie abrogată. S-ar părea că Isus face o critică etică Legii Mozaice, dar El nu face aceasta. El critică interpretarea rabinică a Legii, tradiția fariseică în interpretarea Legii Vechiului Testament.
La începutul pasajului la care ne-am uitat mai devreme, Isus nu critică porunca "să nu ucizi", ci extinde aplicația acestei porunci. El spune că dacă o persoană trece prin viață și nu ucide pe nimeni, aceasta nu este o garanție că acea persoană a ascultat în întregime interdicția lui Dumnezeu referitoare la crimă.
Isus spune aici că legea împotriva crimei este o lege care protejează atât de mult sfințenia vieții încât include nu numai interdicția împotriva uciderii cuiva, ci în mod implicit interzice orice este parte din acel complex ce poate conduce la crimă, inclusiv mânia împotriva fratelui tău, chiar dacă această mânie nu te-a condus până la a-l omorî. Legea lui Dumnezeu împotriva crimei interzice și jignirea adusă oricărei ființe umane, în orice mod, deoarece viața oricărei ființe umane trebuie tratată cu maximă grijă și respect. Astfel în spatele acestei legi există implicații mult mai importante decât ceea ce întâlnea ochiul la citirea ei. Critica lui Isus și sentința Sa era rostită împotriva superficialității fariseilor.
Într-o manieră asemănătoare, Isus a făcut același lucru cu legea care interzicea adulterul. Fariseii credeau că ei se supuseră pe deplin acestei legi deoarece nu au comis în realitate nici un adulter. Totuși Isus spune că interdicția împotriva adulterului include nu numai adulterul propriu-zis, ea include toate formele de necurăție sexuală de la adulterul în sine până la germenele acestuia care se află în gândurile cele mai intime precum și dorințele și poftele trupești.
În concluzie, Isus spune că nu numai directa și imediata violare a interdicției este păcat, ci orice lucru care în mod potențial ar conduce la păcatul în sine este de asemenea o extensie interzisă de lege. Pofta trupească este un potențial adulter și este o parte a contextului mai larg al adulterului. Isus susține că legea lui Dumnezeu împotriva adulterului sanctifică relația de căsătorie atât de mult încât interzice orice desacralizează căsătoria, de la poftă trupească până la adulter. Sanctitatea vieții este atât de importantă încât nu numai luarea efectivă a vieții umane este interzisă, ci orice act potențial distructiv pentru viața umană este de asemenea interzis, precum mânia și calomnia nedreaptă.
Dacă privim la învățătura lui Isus care face o largă extindere a semnificației legii ce interzice crima, avem conștiința tulburată. Dacă ne uităm la felul în care este formulată Legea în categorii simple și facem așa cum au procedat fariseii atunci putem spune că n-am omorât niciodată pe nimeni, și cât de ușor putem deveni asemeni tânărului bogat care s-a apropiat de Isus și care a gândit că el a păzit Legea lui Dumnezeu din tinerețe.
Totuși când ascultăm explicația lui Isus privind profunzimea dimensiunii Legii, realizăm că în inimile noastre suntem criminali și că nu am menținut puritatea sfințeniei vieții când i-am rănit pe alți oameni și le-am distrus reputația spunând lucruri neadevărate despre ei. Isus dorește să fim preocupați de binele vieții oricărei ființe umane, nu numai să nu-i omorâm pe semenii nostri, ci să nici nu-i rănim în vreun fel.
Acum o intrebare:Ne comportam noi asa ca sa criticam pe cei care tin Legea lasata de Dumnezeu?
Cu ce se deosebeste fariseismul descris mai sus de cel de aici?
Last edited by maria-luisa; 14.05.2010 at 11:16:48.
|