View Single Post
  #118  
Vechi 15.05.2010, 16:31:14
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Filioque

Citatul urmator apartine Sf. Ioan Damaschin care nu combate propriu-zis adaosul Filioque din Crez, caci nu stia despre asa ceva; ne face insa sa intelegem ca aceasta dogma cu Filioque nu este compatibila cu gandirea sa.
Ce spune el?

"Insusirea (gr. idioma) este ceva netransmisibil [ de ex:"purcezator al Duhului" este o insusire ipostatica a Tatalui, intocmai ca aceea de "nascator al Fiului"]. Cum ar putea ramane insusire, ceea ce se transmite sau se preface? Caci daca Tatal este Fiul, atunci nu este cu adevarat Tata, caci Unul este cu adevarat Tatal. Si daca Fiul este Tatal, atunci nu este cu adevarat Fiu, Caci Unul este cu adevarat Fiu si Unul, Duhul Sfant.

Trebuie sa se stie, ca nu spunem ca Tatal este din cineva, ci spunem ca El este Tatal Fiului. Pe Fiul nu-l numim cauza, nici Tata, ci spunem ca El este din Tatal si este din Fiu al Tatalui. Iar Duhul cel Sfant spunem ca este din Tatal si-L numim Duh al Tatalui. Nu spunem ca Duhul este din Fiul [deoarece nu spunem ca purcede din El in vesnicie, ci "odihneste asupra Lui".], dar Il numim Duhul Fiului: "Daca cineva nu are Duhul lui Hristos", spune dumnezeiescul Apostol Pavel, "acela nu este a Lui". (Rom.8,9)

Marturisim ca S-a facut cunoscut noua si Se da noua prin Fiul [in iconomia mantuirii]. "A suflat si a zis ucenicilor Sai: Luati Duh Sfant! (Ioan, 20, 22). Fiul si Duhul Sfant sunt din Tatal, dupa cum raza si lumina sunt din soare. soarele este izvorul razei si al luminii. Prin raza ni se da lumina si ea este aceea care ne lumineaza si cu care ne impartasim. Dar nu spunem ca Fiul este Fiu al Duhului si nici din Duhul."