Amazing Grace, how sweet the sound,That saved a wretch like me.
Dacă Iisus este Fiul lui Dumnezeu...
Dacă Hristos a înviat din morți, atunci știm sigur că există Dumnezeu, știm cum este El și cum Îl putem cunoaște personal. Universul capătă sens și scop și este posibil să Îl cunoști pe Dumnezeu chiar și în zilele noastre.
Pe de altă parte, dacă Hristos nu a înviat din morți, atunci creștinismul este doar o piesă de muzeu interesantă... atât și nimic mai mult. Nu are nici un suport real. Deși este o idee înălțătoare, totuși, fiindcă nu are nici o bază reală, nu merită să te ambalezi prea mult. Aceasta înseamnă că martirii care s-au dus cântând la lei și misionarii contemporani care și-au dat viața în Ecuador și în Congo în timp ce le prezentau Evanghelia și altora... au fost niște sărmani naivi.
Detractorii creștinismului își concentrează atacurile cel mai adesea asupra învierii lui Iisus, fiindcă s-a observat deslușit că acest eveniment reprezintă esența chestiunii. Unul dintre cele mai puternice atacuri împotriva creștinismului a fost inițiat de un tânăr avocat britanic, Frank Morrison, în jurul anului 1930. El era convins că învierea lui Hristos era doar o fabulă fantezistă. Dându-și seama că era piatra de temelie a credinței creștine, s-a hotărât să facă un serviciu întregii lumi, demascând o dată pentru totdeauna această înșelăciune și superstiție. În calitate de avocat, considera că are acea capacitate critică necesară unei filtrări precise a dovezilor, admițând dovezile conform criteriilor stricte care reglementează desfășurarea unui proces în justiția contemporană.
Totuși, în timp ce făcea cercetări asupra cazului de față, s-a întâmplat ceva uimitor: a descoperit că acest caz nu era nici pe departe atât de ușor pe cât își închipuise. Drept urmare, primul capitol din cartea sa Cine a mișcat piatra? este intitulat „Cartea care nu a vrut să fie scrisă." Aici descrie cum, în timp ce examina dovezile cazului, s-a convins - deși nu dorea acest lucru - de realitatea învierii trupești a lui Hristos.
Moartea lui Iisus
Iisus a murit printr-o execuție publică pe cruce. Conducătorii de atunci au spus că din cauza unei hule; Iisus a spus că a murit ca să plătească pentru păcatele noastre. După ce a fost torturat în mod groaznic, picioarele și încheieturile mâinilor I-au fost pironite pe o cruce, unde a fost lăsat să atârne, murind apoi prin asfixiere lentă(nota mea>este doar una dintre teorii referitoare la cauza medicala a decesului).
Pentru a se asigura că este mort, soldații romani I-au înfipt o lance în coaste.
Trupul Său a fost înfășurat apoi în pânză de in îmbibată cam cu 50 de kg de mirodenii și a fost pus într-un mormânt săpat în stâncă. După aceea un bolovan de 1 1/2- 2 tone a fost rostogolit la intrare, blocând-o total. Întrucât Iisus anunțase public că va învia din morți după trei zile, au fost lăsați și câțiva soldați romani drept santinelă. În plus, intrarea în mormânt a fost sigilată cu sigiliul roman oficial, declarându-se astfel mormântul proprietate romană.
În ciuda tuturor acestor precauții, după trei zile trupul lui Iisus nu mai era acolo. Numai îmbrăcămintea Sa funerară mai rămăsese acolo.Bolovanul care sigila intrarea în mormânt a fost găsit pe o pantă, la distanță de mormânt.
A fost învierea lui Iisus doar o legendă?
Prima explicație a învierii lui Iisus a fost că ucenicii I-au furat trupul.
În Matei 28:11-15 vedem care a fost reacția conducătorilor religioși când gărzile le-au adus știrea - de neînțeles și enervantă - că trupul lui Isus dispăruse. Le-au dat bani soldaților, zicându-le să le spună oamenilor că ucenicii veniseră în timpul nopții și Îi furaseră trupul, în timp ce ei, soldații, dormeau. Explicația aceasta era atât de șubredă încât Apostolul Matei nici măcar nu s-a ostenit să găsească argumente contra ei! Ce judecător ar sta să te asculte spunând că știi tu că în timp ce dormeai, vecinul ți-a intrat în casă și ți-a furat televizorul? Cine știe ce se întâmplă în jurul lui când doarme? O astfel de mărturie ar provoca râsete în orice tribunal.
În plus, avem de-a face și cu un lucru imposibil din punct de vedere psihologic și etic. Tot ceea ce știm despre ucenici, despre caracterul lor, ne face să ne dăm seama că nu ar fi furat nicidecum trupul lui Hristos. Dacă ar fi făcut așa ceva, însemna că răspândeau în mod deliberat o minciună, care avea să înșele numeroși oameni și să le provoace moartea a mii dintre ei. De asemenea, dacă presupunem că unii ucenici ar fi uneltit să-I fure trupul, era imposibil apoi să fi ascuns acest lucru de ceilalți ucenici.
Fiecare ucenic a avut de înfruntat o încercare: a torturilor și a martirajului, pentru declarațiile și convingerile proprii. Oamenii sunt gata să moară pentru ceea ce cred că este adevărat, chiar dacă acel lucru este, în realitate, o minciună. Însă niciodată nu vor fi gata să moară pentru o minciună, știind că este o minciună. Dacă putem fi siguri că cineva spune adevărul, acest lucru se întâmplă pe patul de moarte. Iar dacă ucenicii Îi luaseră trupul lui Iisus, deși Hristos era încă mort, tot nu am putea explica așa-zisele Sale apariții după Înviere.
O a doua ipoteză ar fi că autoritățile, iudaice sau romane, au mutat trupul de acolo.
Dar de ce? Din moment ce tot puseseră gărzi la mormânt, ce rost mai avea să-I mute trupul? De asemenea, cum se face că autoritățile au păstrat tăcerea atunci când apostolii au început să predice în Ierusalim, cu îndrăzneală, despre învierea lui Iisus? Conducătorii religioși fierbeau de furie și au făcut tot ce le-a stat în puteri pentru a împiedica răspândirea mesajului că Iisus a înviat din morți: i-au arestat pe Petru și pe Ioan, i-au bătut și i-au amenințat, încercând astfel să le închidă gura.
Dar și-ar fi putut rezolva problema foarte ușor. Dacă trupul lui Hristos ar fi fost la ei, ar fi putut să-L arate într-o paradă pe străzile Ierusalimului. Cu o singură lovitură ar fi reușit să înăbușe creștinismul în fașă. Faptul că n-au făcut asta este o dovadă elocventă că nu aveau trupul lui Hristos.
O altă teorie răspândită este aceea că femeile au greșit drumul, ducându-se la un alt mormânt, din cauza ceții dimineții și fiindcă erau sfâșiate și copleșite de durere.
Și atunci, în supărarea lor, și-au închipuit că Hristos înviase... dat fiind că mormântul era gol. Cu toate acestea, și teoria de față cade, din pricina aceluiași motiv ca și precedenta. Dacă femeile au greșit mormântul, cum se face că marii preoți și ceilalți vrăjmași ai credinței nu s-au dus la mormântul adevărat să scoată trupul lui Iisus de acolo? Mai apoi, este de neconceput ca și Petru, și Ioan să facă aceeași greșeală... și atunci, cu siguranță, Iosif din Arimateea, proprietarul mormântului, ar fi rezolvat dilema. În plus, nu trebuie să uităm că aici nu era un cimitir public, ci un loc de înmormântare privat. Prin urmare, nu exista prin apropiere vreun alt mormânt care să le îngăduie să facă această greșeală.
Pentru a explica faptul că mormântul era gol, s-a mai avansat o altă teorie: a leșinului.
Conform acestei teorii, Hristos nu a murit, de fapt. Din greșeală s-a raportat moartea Lui, dar, de fapt, El doar leșinase din cauza epuizării fizice, a durerilor și a sângelui pierdut. Iar când a fost așezat în mormântul rece, a înviat. A ieșit din mormânt și S-a arătat ucenicilor Săi, care au crezut, în mod eronat, că înviase din morți.Această teorie este de dată relativ recentă; a apărut prima dată la sfârșitul secolului al XVIII-lea.
Este interesant de remarcat că dintre toate atacurile violente la adresa creștinismului, de-a lungul istoriei, nici o teorie de acest gen nu s-a perpetuat încă din vechime. Toate declarațiile din vechime afirmă cu tărie moartea lui Iisus.
Dar hai să presupunem pentru câteva clipe că Iisus a fost îngropat de viu și a leșinat. Putem oare crede că a supraviețuit trei zile într-un mormânt umed, fără hrană, fără apă, fără nici un fel de îngrijire? Ar fi avut puterea să iasă din hainele de înmormântare, să împingă la o parte bolovanul cel greoi de la ușa mormântului, să biruiască gărzile romane și să umble kilometri întregi pe propriile picioare... pe acele picioare care fuseseră străpunse cu piroane?! O astfel de teorie este mai improbabilă chiar decât realitatea simplă a Invierii lui Iisus.
Chiar și criticul german David Strauss, care nu crede nicidecum în învierea lui Isus, a respins această teorie, considerând-o neveridică. Iată cuvintele sale:,,Este cu neputință ca cineva care tocmai a ieșit din mormânt, pe jumătate mort, care merge târându-se, fiind slăbit și bolnav, care are nevoie de îngrijire medicală, de bandajare, de o îngrijire atentă și care, în cele din urmă, a cedat suferinței, să le fi lăsat ucenicilor impresia că a biruit mormântul și moartea... că este Prințul vieții"
În ultimă instanță, dacă teoria aceasta ar fi corectă, înseamnă că Hristos însuși S-a implicat în niște minciuni evidente. Ucenicii Săi credeau și predicau că murise și apoi înviase din morți. Dar Iisus nu a făcut nimic pentru a destrăma această convingere; dimpotrivă, a încurajat-o.
Singura teorie care oferă o explicație convingătoare a faptului că mormântul era gol este Invierea din morți a lui Iisus Hristos.”
|