217. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de criticul de artă Erwin Kessler
217. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de criticul de artă Erwin Kessler(I)
Preambul. Criticul de artă Erwin Kessler și-a exprimat opiniile sale despreExpoziția "CURĂȚIREA ROMÂNIEI", girată de „Atelierul de Creație Creștin-Ortodoxă Noul Ierusalim” și deschisă la Galeriile „Calderon” din Strada Batiștei, București, în perioada 20 decembrie 1994 - 16 ianuarie 1995 (avându-i ca protagoniști pe artiștii Victoria și Marian Zidaru) într-un articol intitulatDespre artă, țară și credință,care a fost publicat în Revista „22” din 11-17 ianuarie 1995.
Reproducem în continuare acest articol, cu observațiile de rigoare.
Nu întâmplător, deja obligatoria expoziție anuală Marian Zidaru, intitulată de această dată "Curățirea României", a fost deschisă pe 20 decembrie la galeria "Calderon", locul în care "majoritarii" politicii actuale își lustruiesc cultura vizuală; vocația profetică bine cunoscută a artistului l-a îndemnat să pătrundă, pragmatic, în chiar "bârlogul ursului".
(Observația 1: E.K. este profund dezinformat, într-o manieră absolut imparabilă, vis-a vis de statutul real al lui M.Z. în cadrul sectei de la Pucioasa.Nici vorbă de vreo “vocație profetică” la Zidaru, îndată ce nu el era “profetul” Noului Ierusalim. Zidaru era doar paravanul sub care adevăratul pretendent la rangul de “profet” [o numim aici pe Mihaela Tărcuță, “proorocița” de la Pucioasa, care trăgea din umbră sforile, marionetele ei fiind Marian și Victoria Zidaru] își lansa la vedere ereziile, sub sigla sacrosanctă “Cuvântul lui Dumnezeu”)
Rezultatul estetic și ideologic al acestei încercări este greu de apreciat acum. Mai interesantă este coerența și perseverența lui Zidaru, unul din puținii români care au reușit, în decursul acestor ani, să-și ducă la bun sfârșit proiectele, într-o cadență de metronom – el face parte din categoria „fericiților”, întrucât și ceea ce i se opune este inclus în proiectul său profetic-estetic. Îmbibat de un optimism de esență mesianică. Tocmai acest optimism este șocant la Zidaru, în situația de marasm cultural, moral și economic prin care trece România la ora actuală.
(Observația 2: “Fericitul” de atunci M.Z. era autor doar al proiectului estetic, deoarece cel profetic era, după cum am mai spus, prefabricat de “proorocița Mihaela”. Estetica lui M.Z se mlădia în jurul ereziilor ei, pe care el le privea cu naivitate, nădejde și entuziasm, și cărora le dădea un credit absolut, de un “optimism șocant”, fără a lua în calcul posibilitatea – măcar teoretică – a unei înșelări. Anii au trecut, și astăzi se poate spune cu certitudine că ”preafericitul” M.Z. nu “prea mai e fericit”, căci a pierdut pe vecie tutela “ocrotitoare” și perspectiva “mântuirii” oferite de “proorocița de la Glodeni”)
Este o ruptură aproape scandaloasă între orizontul apropiat al beatitudinii profetizate de către Zidaru și realitatea imediată a declinului cotidian. Cineva ar putea să înfățișeze această nepotrivire drept dovada cea mai clară a caracterului utopic al întreprinderii sale. Ai putea spune că Zidaru vede totul încadrat într-o tramă inteligibilă, ascendentă, întrucât opera sa urmează un traseu ascendent, inteligibil.
(Observația 3: Tocmai aceasta este dovada vizibilă și palpabilă a înșelării sale. Partea proastă este că utopia lui s-a prelungit nu doar 2,3 sau 5 ani. Mai bine de 15 ani au trecut de la aceste „proorocii” exaltate, care proclamau iminența „raiului pe pământ” și nu oricum și oriunde, ci aici, în România, sub egida „teocrației” originale imaginate de liderii pucioși în momentele lor de alienare nocturnă. După toți acești ani de speranță oarbă pentru pucioși și afundare în mocirla degringoladei economice pentru ne-pucioși, situația stă mai prost ca oricând. Românii sunt hărțuiți astăzi de propriii lor conducători, care au vândut între timp țara bucată cu bucată, țipând pe la mitinguri „noi nu ne vindem țara!”. Datoria externă este uriașă. Sănătatea publică este dezastruoasă. Declinul cotidian doare, iar „beatitudinea profetizată de către Zidaru” rămâne o expresie a neputinței omenești de a scruta tainele viitorului, pe care acest artist a acoperit-o cu generozitate, cu o viziune împrumutată de la falșii profeți ai Pucioasei)
Că, prin urmare, el confundă proiectul său individual cu mersul întregii societăți. Însă această "nepermisă confuzie" o comit zeci și zeci de oameni politici ori afaceriști care încurcă, de atâția ani, ițele politicii și economiei românești. Și poate nici unul dintre aceștia nu are în spate, precum Marian Zidaru, o operă.
(Observația 4: Nu numai o operă personală avea în spate M.Z. El era împins de la spate de o “proorociță” plină de mândrie și de aspirații ascunse de a conduce o țară întreagă prin intrigi țesute într-un regim pseudo-teocratic. M.Z. era o marionetă docilă, un purtător de “Cuvânt” al liderilor sectei de la Pucioasa. El transforma “Cuvântul” în materie, urmând ca materia să fie mai convingătoare decât “Cuvântul”. Experimentul însă a eșuat, chiar după tentative repetate, concretizate în Expoziții, Festivale, Tabere și “Ateliere de creație creștin-ortodoxă”)
De aceea trebuie operată o disociere între utopia ideologică a artistului și realitatea, consistența estetică a lucrărilor sale. Sigur că prima este înscrisă în cea din urmă, dar ea este infuzată într-un corp, nu într-un discurs. Iar acest corp, sculpturile, picturile, instalațiile și acțiunile lui Marian Zidaru, spre deosebire de discursurile utopice, au un public tot mai larg. Noile sale tendințe relevate de această "Curățire a României" (care propune literalmente un katharsis) arată însă că există un pericol, acela ca arta sa să aibă ca gen proxim exaltarea națională comună, românismul bombastic.
(Observația 5: Premoniția lui E.K. este remarcabilă: chiar așa a și fost. Rromânismul pucioșilor a căpătat treptat accente delirante, până la a prezice o “închinare” universală a popoarelor lumii în fața “poporului rromân” văzut ca un ales și predestinat , o rasă pură a cărei limbă , limba rromână, se va impune printr-o dominație strivitoare în defavoarea celorlalte limbi de pe glob)
Dar între ceea ce face Zidaru și retorica naționalistă există o diferență specifică întru totul semnificativă: la Zidaru lipsește tocmai rațiunea de a fi a naționalismului, anume opoziția față de o amenințare exterioară, fie ea chiar imaginară; lipsește acea retorică defensivă de care se abuzează și care maschează extremismul real. Dimpotrivă, arta și profeția lui Zidaru sunt intransigente și ofensive chiar în raport cu conaționalii săi. Este deci la antipodul naționalismului. Pentru el, România este predestinată nu unui complot universal, obscur și perfid, ci unei măreții iminente, deși dificil de atins, întrucât presupune nici mai mult nici mai puțin decât perfecțiunea tuturor. Tocmai de aceea, Zidaru continuă să constituie unul dintre cazurile de "paradox ideologic" irezolvabil; deși vocația sa mesianică și arta care o poartă sunt înrădăcinate în simbolismul și concepția religioasă ortodoxă, cu accente vernaculare inconfundabile, el nu este însușit de către cercurile Opoziției datorită excentricității sale profetice, catalogată, de la un moment dat, drept erezie.
(Observația 6: Zidaru nu avea o vocație mesianică, îndată ce el era doar un emisar al liderilor pucioși, care îl manevrau din umbră. Excentricitățile sale, cum ar fi crucile strâmbe sau îngerii ciungi, nu puteau fi acceptate în nici o circumstanță ca expresii ale erminiei canonice ortodoxe, iar “Opoziția” despre care vorbește E.K. sugerează contracțiile spasmodice ale schismei care nu a încetat să se adâncească între secta pseudo-ortodoxă “Noul Ierusalim” și Biserica Ortodoxă Română)
|