View Single Post
  #1994  
Vechi 21.05.2010, 12:33:11
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 217. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de criticul de artă Erwin Kessler

217. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de criticul de artă Erwin Kessler(II)

În plus, deschiderea sa completă și nediscriminatorie față de întreaga societate românească, predestinată în mod egal mântuirii, nu se potrivește cu intransigența justificată a celor ce au supraviețuit încercării de a fi exterminați timp de mai mult de 40 de ani, chiar de către concetățenii lor. Pe de altă parte, Zidaru nu poate fi acceptat de către spectrul politic naționalist întrucât insistența sa asupra ele­mentului religios și, în consonanță cu acesta, opțiunea sa mani­festă pentru unica formă de guvernământ care se poate revendi­ca dintr-un "drept divin", anume monarhia, provoacă refuzul net al ideologilor românismului aseptic, românismul fără monarh ceresc și fără monarh pământesc. Marian Zidaru, îndeosebi prin această expoziție, se situează undeva la fron­tierele ideologiilor, ca un "contrabandist al spiritului", făcând să circule dintr-o parte în alta bunuri interzise: într-o tabără aduce îngăduința și puterea de a absolvi răul, iar în cealaltă aduce îndemnul, chiar obligația la penitență și nevoia de a înțelege comandamentele spirituale.


(Observația 7: În realitate, “marfa de contrabandă” care era traficată de M.Z. nu este “monarhia” ci “teocrația originală”, în care regele are doar un rol decorativ. Adevărații dregători pe care îi susținea cu naivitate M.Z. prin arta sa sunt liderii pucioși-proorocii mincinoși, care au imaginat o suveică nemaiîntâlnită și nemivăzută a ucazurilor “teocratice”: “proorocul” pucios [Mihaela] le concepe ca niște “Cuvinte” căzute din cer și le pasează “preotului-arhiereu pucios” [Nicușor]. Acesta proclamă ucazul ca divin și oficial și apoi îl transmite regelui [ regele Mihai I ] prin soli de nădejde; iar regele se execută, adică “guvernează” poporul așa cum i s-a trasat “de sus”. Când are nelămuriri, regele cere “indicății” la preotul pucios, acesta îl întreabă pe proorocul mincinos, și cercul se închide)

„Recipientele” în care Marian Zidaru transportă aceste bunuri interzise sunt lucrările sale de artă. Tocmai prin ele se face de ne-evitat. Profeția sa poate fi ignorată, opțiunea sa politică (de fapt istorică și "legitimistă") poate fi eludată. Dar opera sa nu poate fi trecută cu vederea, pentru că la ora actuală Marian Zidaru este singurul artist com­plet pe care îl posedă cultura română, un artist cu o bună cotă internațională, având un program estetic propriu, extrem de elaborat și consistent, capabil să convingă, în modul cel mai simplu și direct, atât un țăran, cât și un intelectual rafinat, auto­hton ori străin.

(Observația 8: Asta și explică de ce M.Z. și soția sa sunt printre puținii intelectuali sau oameni școliți pe care liderii pucioși i-au suportat în jurul lor: cota lor era prea înaltă ca să nu se profite din plin de ea. Dar, când vârzările operelor de artă ale Zidarilor s-au diminuat, urmând trendul general al recesiunii economice, liderii pucioși au considerat că “maurul și-a făcut treaba, fiind cazul acum ca să mai și plece, și să-i lase în pace”)

Marian Zidaru contrazice cele două imagini standardizate ale artistului – artistul funcționar și artistul damnat – ­adică artistul care își transformă vocația într-o meserie ca ori­care alta și atelierul într-un birou ca oricare altul, dar și modelul opus, al artistului dipsoman și afemeiat, veșnic fără bani. El oferă, lucru rar de la modernism încoace, atât o paradigmă estet­ică, cât și una existențială și morală totodată. Specificul spiritu­alist al operei sale, care îi conferă acest caracter paradigmatic dual, nu este o ciudățenie în secolul XX. Este arhicunoscută legătura profundă dintre opera lui Kandiski ori Mondrian și con­cepția teozofică. Dar Zidaru nu recurge la subterfugiul unei teo­zofii eclectice, ce marchează în fapt evaporarea credinței creștine. El re-învestește simbolic creștinismul cel mai autentic, în varianta sa ortodoxă. Zidaru nu este un intelectualist, un scep­tic, deși arta sa este "inițiatică" și "conceptualistă". Dar concep­tul acestei inițieri rezidă în cea mai accesibilă și universală sursă – Biblia.

(Observația 9: Fals! Sursa „inițierii” lui Zidaru nu era Biblia, căci nu poate fi vorba acum de o nouă „inițiere apostolică”, la 2000 de ani după inițierea œcumenică pe care au făcut-o Sfinții Apostoli în toată Lumea Veche. Sursa „inițierii” lui Zidaru era de fapt o nouă „Biblie” și o nouă „Evanghelie”, intitulată „Evanghelia după Sfânta Proorociță Virginia”, cu care a fost el investit de către liderii pucioși ca purtător de „Cuvânt” și emițător al noii Evanghelii de la Pucioasa [dar și de receptor, adică de primitor de bobârnace de la ortodocșii scandalizați de iminența ecloziunii unei noi erezii], fiind apoi re-investit de fiecare dată ca post de emisie-recepție al acestei noi ideologii pseudo-ortodoxe, „Noul Ierusalim”, la toate celelalte expoziții care au mai urmat și au apărut sub sigla „Atelierul de Creație Creștin-Ortodoxă Noul Ierusalim”, și care au avut teme ideologice similare”)

Este adevărat că în cultura contemporană imaginea artis­tului geniu este considerată drept inactuală, depășită. Dar poate că aceasta nu presupune o înțelegere mai profundă a actului artistic și nici un simț al ridicolului mai dezvoltat, ci o adâncire a scepticismului și a susceptibilității reciproce și o slăbire a coeziunii interne a personalității creatoare. Eludând toate peri­colele estetice și sociale inerente ale unei ipostaze paradigmat­ice, "geniale", Marian Zidaru înfățișează nu numai o artă care tinde către perfecțiune, ci și pe el însuși ca un model uman care, fără a fi ascetic, tinde către perfecțiune. De fapt, ne-am minți singuri dacă nu am recunoaște că artiștii care au marcat Într-ade­văr cultura majoră au avut și au marșat pe conștiința expo­nențialității lor existențiale. Poate că în această credință nu se ascunde o imensă mândrie, ci o imensă inocență.

(Observația 10: Foarte corectă observația. Nu mândria – căci Zidaru nu cunoaște așa ceva – ci inocența lui pernicioasă l-a făcut să fie până la urmă o victimă a liderilor pucioși. Chiar dacă a găsit până la urmă resurse să se smulgă din mlaștina de minciună în care fusese afundat până la sprâncene, M.Z. va rămâne, indiscutabil, cu răni nevindecabile după această tristă experiență, în care și-a irosit cel puțin un sfert din anii maturității sale artistice, dar și speranța că Adevărul se va face tangibil prin samsarii pucioși)

De multe ori, rațiunile suspiciunilor noastre față de asemenea "exagerări" rezidă tocmai în noi înșine, în propensiunile nemărturisite ce ne fac să fim bănuitori până la orbire față de ceilalți. Mai ales față de aceia care întârzie să realizeze că a avea prea mult talent nu e de „bon ton”.

Concluzie. Deși a sperat, Marian Zidaru a învățat până la urmă pe propria lui piele că nu arta îl purifică pe om, ci numai Hristos în persoană îl poate duce pe om spre mântuire. În orice caz, pe el arta îl ducea pe o cale pe care până la urmă a dezavuat-o cu curaj, văzând că nu duce nicăieri, iar frumosul nu se îngemănează în mod obligatoriu cu utilul. Erwin Kessler a încercat din răsputeri să-l sprijine moral, neștiind însă dedesubturile acestei afaceri care se arăta optimistă și frumoasă la suprafață, dar ascundea multă minciună și mișelie pe dedesubt: “Noul Ierusalim”.