View Single Post
  #461  
Vechi 22.05.2010, 11:27:30
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Am spus depasindu-l.
Castitatea monahala nu este o taiere a sexualitatii, nu este o castrare! Este un fel de sublimare (ca mi se pare ca te pricepi la psihologie, ca il citezi pe Jung), o ridicare pe alt plan a sexualitatii, o schimbare a ei in dragoste pentru dumnezeu, in eros divin (despre asta scriu unii din parinti, poti gasi asta in tratatele ascetice)

Drept sa zic eu nu vorbisem de ce a asumat Hristos decat prin analogie aici.
Nu stiu ce sa zic. Cred ca a asumat sexualitatea in seusul scris de mine mai sus, de ridicare pe alt plan. Nefiind hermafrodit sau asexuat, nu prea vad cum ar fi putut face altfel.
Dar a fost la nunta din Cana si a schimbat apa in vin.. 'aratand prin aceasta cum trebuie sa te transformi, suflete' (din canonul sfantului Andrei din Creta, cantarea a noua) - si aceasta transformare fiind facuta la o nunta are de-a face cu transfigurarea sexualitatii SI in cadrul cuplului.
Castitatea monahala este abstinenta, nu o castrare, care inseamna mutilare a corpului. Doar budistii ridica energia la centrii superiori...
Patericul ne da numeroase exemple de lipsire de sexualitate, de rezistenta la ispite de acest gen, nu de transformare sau ridicare la alt plan. Calugarii din Pateric au dus o lupta acerba cu ispitele; unul dintre ei fiind Cuviosul Moise Ungurul:

"Bolieslav a ordonat să se înfățișeze amândoi înaintea sa. Când au venit, a început să-l sfătuiască insistent pe Moise ca să asculte de stăpâna sa. La sfârșit îi spuse:
– Cine poate fi mai neînțelegător decât tine, care te privezi pe tine însuți de la atâtea bunuri și preferi atâtea chinuri amare…? Află deci că de tine depinde acum dacă vei trăi sau vei fi ucis. Fie vei face voia stăpânei tale și vei afla cinste și măriri, fie vei muri de o moarte îngrozitoare.
Apoi regele se întoarse către femeie și-i spuse cu asprime:
– Nu este cu putință ca prizonierul pe care l-ai cumpărat să facă de capul lui. Tu ești stăpâna și el este robul tău. Dacă nu va asculta trebuie să-i dai o lecție bună, astfel încât și ceilalți robi și prizonieri să ia aminte și să nu îndrăznească să se răscoale împotriva domnilor lor.
Atunci binecuvântatul Moise îi spuse regelui:
– Domnul îmi spune: «Ce-i va folosi omului dacă va câștiga lumea întreagă și-și va pierde sufletul său?» Cum deci îmi promiți slavă și cinstiri, când tu însuți și această femeie veți muri peste puțină vreme…!
Această profeție a lui Moise nu întârzie să se împlinească.
Mai întâi însă mai avu de pătimit și alte chinuri din partea viclenei femei. Având acum și acordul regelui, îl provoca neîncetat și fără rușine ca să păcătuiască cu ea.
– Degeaba te chinuiești, îi răspundea cuviosul. Trebuie să mă crezi foarte prost sau incapabil, încercând să mă faci să cad în mrejele tale. Te refuz însă ca pe o nerușinată și femeie fără frică de Dumnezeu.
Atunci aceea, ajunsă deja la disperare, ordonă să i se dea câte o sută de bice în fiecare zi și apoi să i se taie mâinile și picioarele.
Peste câteva zile chinuitul Moise era căzut jos, într-o baltă de sânge, căzut în nesimțire, ca și cum ar fi murit. Abia dacă mai respira.
Între timp regele Bolieslav, vrând să-i dea satisfacție principesei supărate, ordonă să fie alungați toți călugării din Polonia.
Însă Domnul îl răsplăti foarte curând pentru fapta sa rea. Într-o noapte regele muri brusc, fără să se știe din ce cauză. A doua zi izbucni o răscoală a poporului în toată țara. Majoritatea boierilor au fost uciși, printre aceștia numărându-se și principesa care-l chinuia pe robul lui Dumnezeu.
După moartea acesteia bunul Moise fu eliberat și cu sănătatea zdruncinată de atâtea chinuri porni în căutarea unei mănăstiri în care să se dedice Domnului. Ajunse cu mare greutate la Manastirea Pesterilor de la Kiev, abia purtându-și trupul său plin de răni, dar încununat de coroana victoriei, ca un brav ostaș al lui Hristos.
Iar Domnul, după toate acestea, îi dărui harisma de a alunga patimile cele trupești din cei care veneau să-i ceară ajutorul.
Odată unul dintre monahii de la peșteri, care era greu chinuit de demonul curviei a venit la sfântul Moise. L-a rugat să-l ajute și i-a spus:
– Tot ceea ce-mi vei spune eu o voi respecta până la moarte.
– Cât vei trăi să nu mai vorbești niciodată cu vreo femeie, i-a spus cuviosul.
Apoi își ridică bastonul, cu care întotdeauna se ajuta la mers, din cauza rănilor avute în trecut, și-l atinse pe tânărul monah în piept. Îndată ispitele au încetat și de atunci nu a mai fost luptat de dorințele trupești.
Fericitul Moise a ajuns cu ajutorul harului lui Dumnezeu la adânci bătrâneți, la sfârșitul vieții sale pământești, după ce prin viața sa ascetică și prin pătimirile avute, s-a învrednicit și el să vadă pe Dumnezeu, ca oarecând marele Moise în pustiu, și să strălucească prin virtutea și prin minunile sale pe tot cuprinsul pământului rusesc."
(fragment din http://www.pateric.ro/cuviosul-moise-ungarul/ )
Sper ca acum e mai clar...

In ceea ce priveste omenitatea lui Hristos, gasesti la Pr. Staniloae tot ce trebuie stiut pe aceasta tema.