View Single Post
  #1998  
Vechi 23.05.2010, 01:39:34
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 218. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de artistul Sorin Dumitrescu (I)

Preambul. Sorin Dumitrescu ripostează în ziarul "România liberă" din 21 ianuarie 1995la exhibițiile contorsionate ale criticului Erwin Kessler din revista „22”, acolo unde acesta își expusese criticile edulcorate la adresa expoziției "CURĂȚIREA ROMÂNIEI". Semnând riposta cu titlul „Neputințele tânărului Kessler”, Sorin Dumitrescu dezvăluie, ca fiind cel puțin suspectă, derogarea concesivă pe care criticul o face la adresa artiștilor Zidaru, motivată de o prietenie benignă, dar de puțini cunoscută. Sorin Dumitrescu profită aici de avantajul unei cunoașteri temeinice a Zidarilor, bazată nu numai pe apartenența de castă, dar și pe o simpatie reciprocă, nu mai puțin sinceră decât cea dintre Zidari și Erwin Kessler. Lui Sorin Dumitrescu nu îi este indiferentă calea pe care merg colegii săi de breaslă, soții Zidaru, căci el este mai întâi creștin, și abia după aceea artist. De aceea el vede în aplaudacul de circumstanță Erwin Kessler un pericol mai mare decât opțiunea însăși a lui Marian Zidaru. Când cineva din exterior, cu o oarecare notorietate locală, vine și te laudă în public, te susține chiar, cu cuvinte meșteșugite, însăilate în editoriale care rup gura castei sculptorilor, începi să crezi că într-adevăr ai dreptate și ești pe drumul cel bun. Or, Marian Zidaru avea mare nevoie mai degrabă de prieteni adevărați, care să-l tragă de mânecă pentru a nu se crede familiar, prea repede și fără motiv, cu „experimentele cu Duhul Sfânt”de la Noul Ierusalim, săpate adânc în lemn sau în marmură. Sorin Dumitrescu s-a dovedit a fi un astfel de prieten, arătându-i lui Zidaru că deja a mers prea departe, chiar dacă n-a simțit încă urmările pericolului. Dimpotrivă, Erwin Kessler derapează de la obișnuita sa linie, de critic capricios care caută mereu nod în papură celor pe care el îi scarmănă, trecând brusc la o neobișnuită admirație și susținere pe față și laudă festivă a demersurilor mistice al Zidarilor, pe care el de fapt nici nu le înțelege, și nici măcar nu are vreo tangență cu ele. Fără o experiență ortodoxă personală, este deci cu atât mai neavenit și mai inoportun să se pronunțe cineva în acest domeniu, lucru care îl irită până la pragul de reacție rapidă pe Sorin Dumitrescu. El vede în „schimbarea la față” a lui Erwin Kessler nu numai sinuciderea estetică a unui critic de duzină, ci și un instrument iresponsabil prin care cei adulați gratuit de el (Zidarii, în speță) sunt amenințați la rândul lor de sinuciderea estetică și religioasă.

Reproducem aici această „reacție rapidă”, apărută doar la câteva zile după șueta „critică” a lui Erwin Kessler, cu mențiunea că observațiile din paranteze aparțin autoarei acestui articol.


Noul an a debutat printr-un eveniment deopotrivă neașteptat și dramatic: sinuciderea estetică a tânărului Kessler.
Titlul rubricii CeArtă din revista ,,22", reușește într-un timp record să bage groaza în aproape toată suflarea artistică. Zvonul apariției unui neamț exterminator, care părea să-și fi propus ca țel ciufulirea săptămânală a celor mai plăvane biografii artistice și privirea chiorâșă a oricărei expoziții mai răsărite, a scurtcircuitat imediat toropita și nu mai puțin înfometată breaslă a sculptorilor. N-a fost necesar nici măcar răstimpul unui an de zile pentru ca tânărul Kessler să devină în ochii multora îndelung așteptatul critic "mântuitor", un fel de neo-Parsifal băștinaș, apt să izbăvească comentariul plastic de lauda complezent-durdulie și de tradiționalul ton economiastic. Care a putut fi secretul acestei ascensiuni amețitoare?
Nu încape îndoială că Erwin Kessler este binișor înzes­trat cu darul gazetăriei. Argumentația adesea labilă, topica încă stângace și, mai ales, folosirea neglijentă sau abuzivă a unor ter­meni și concepte, existente în articolele sale, n-au reușit totuși să covârșească talentul său specific - e drept, mai puțin frecvent - talentul de a pune în pagină tema aleasă. Altfel spus, tânărul critic știa "să cadreze" un demers expozițional sau, mai exact, simțea felul în care acesta putea fi extras util din vânzoleala manifestărilor circumstanțiale, pentru ca forma lui văzută, pub­lică, să poată deveni materia unei prese incitante. Această însușire naivă a determinat și succesul articolelor sale. Acestea au respectat întotdeauna cu strictețe două principii:
1. "Comentații" trebuie aleși exclusiv din elita artelor frumoase și, dacă se poate, mai cu seamă, din tagma celor cu notorietate consolidată;
2. Comentariul aplicat acestora trebuie să fie mai cu seamă contondent, dar pe alocuri și nițel milostiv, pentru a bloca replica ocazională și a sminti cât mai eficace impresia "comen­taților".
După cum s-a putut lesne constata, lumea penibilei noas­tre tranziții adoră zgândărirea impudică a "intagibililor", șicanarea personalitățiilor consacrate. Perspicacității tânărului Kessler nu i-a scăpat această nenorocită dispoziție colectivă căreia, în mod "creator", i-a adăugat un stereotip comportamen­tal cules din lumea fotbalului. Unui fotbalist care nu reușește să­-l dribleze pe Maradonna, dar își dorește cu orice preț gloria fot­balistică, nu-i rămâne altceva de făcut decât să-i pună acestuia piedică; oricum analele fotbalului nu vor întârzia să-i consem­neze în veac faultul scandalos. Ambițiosul nostru critic și-a însușit rapid lecția și s-a apucat să cotonogească pe ruptelea tot ce i-a ieșit mai de soi în cale. De la "prologi", "catacombiști" etc., până la Nicodim sau Călin Dan, toată lumea a fost trasă "grijuliu" în țeapă cu o fervoare sistematică și numele unei baricade care și-ar propune un ecarisaj estetic constând în darea în vileag a comportamentului provincial, a temelor răsuflate sau a formulărilor edulcorate prezente, chipurile, fie și tumoral, în lucrarea artiștilor de seamă.
Împlinirea exigențelor celui de-al doilea "principiu director" l-a determinat pe tânărul Kessler să adopte stilistic un fel de lehamite ciufută, menită să-i susțină vorbirea pe șleau, grimasa posacă, trântirea părelnicului său adevăr în obrazul beneficiarului - într-un cuvânt, abandonarea oricărei delicateți verbale care să țină cont de vârstă, experiență sau prestigiul pro­fesional al victimei. Pentru a pune surdină acestei strategii pub­licistice, insolența exprimărilor a fost deghizată în franchețe, bădărănia machiată în chip de observație frustră, iar nepri­ceperea livrată abil ca inapetență estetică. Câteva luni bune de campanie critică susținută și efectele n-au întârziat să se arate: tânărul Kessler aproape că reușise să-și instituționalizeze bom­băneala săptămânală. Articolele sale începuseră să fie așteptate cu înfrigurare de inconștienții care riscaseră vreo expoziție per­sonală sau de grup (s-ar putea bănui că în acest răstimp până și retururile revistei defunctului GDS au scăzut simțitor).
Toate ar fi rămas bune și frumoase, cu atât mai mult cu cât vociferările sale publicistice ne deveniseră și nouă oarecum simpatice, dacă nefârtatul sau cine știe ce daimon plebeu nu l-ar fi împins pe tânărul nostru să părăsească pentru o clipă, ah, ce clipă!, cârtirea metodică și nitam-nisam, să se apuce să admire.

(Observația 1: Fără îndoială că o asemenea spectaculoasă schimbare de macaz a lui E.K de la trosneală generalizată la admirație punctuală trebuie să fi avut o motivație profundă. Simpla prietenie de circumstanță cu Zidarii trebuie că nu ar fi fost suficientă, ci alta a fost cauza. Este mai plauzibil că, la cunoașterea sa precară privind afacerile celeste și avatarurile lumii imateriale, E.K. să fi luat în serios familiaritatea cu Duhul Sfânt, pe care o clamau îndelung și insistent Zidarii, pentru a conchide că o precauție gratuită nu strică. Cine ar fi nebun să-și permită să-L critice pe Dumnezeu, pe care nimeni nu L-a văzut, nici nu-L cunoaște? La urma urmei, nu se știe de unde sare iepurele, și ce coarne are, și ce rău împunge! Unde nu te pricepi, e mai bine să fii cuminte, căci riscurile vor fi mai mici.)

Last edited by mariamargareta; 23.05.2010 at 01:51:10.