218. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de artistul Sorin Dumitrescu (II)
Atoateștiutor în ceea ce-i privește pe alții, tânăruI Kessler nu și-a cunoscut limitele propriilor putințe. Facultatea de a admira ocupă palierul de sus - să zicem cel spiritual - al actualului critic. Nefiind nativă, această dispoziție rară urmărea îndeaproape creșterea spirituală a insului. Criticului obișnuit, pentru a putea fi cât de cât respectat, nu-i sunt de trebuință decât nițel simț al observației, un intelect neastâmpărat și oleacă de năduf social. În contrast, cel care admiră nu se poate lipsi de un sistem axiologic solid și de o educație îndelungată a văzului, care să-i ofere accesul la profunzimile tainicului limbaj al artei. Doar admirația poate transforma-transfigura actul critic într-un act de discernământ și abia exercițiul acestuia din urmă risipește poluarea pe care o provoacă mediului cultural judecata critică năbădăioasă. Atâta doar că actul de a admira reprezintă o boierie a inimii, mai greu accesibilă, boieria inimii culte. Că este așa și nu altfel îl probează faptul că până și starostele detractării moderne (a se citi criticii) a Apostolului Neamurilor, atunci când s-a hotărât și dânsul să admire, nu s-a năpustit să laude în neștire, ci a purces smerit prin prudente "exercices d'admiration".
(Observația 2: “Noua Evanghelizare” propusă de liderii pucioși prin Expozițiile soților Zidaru, care sunt trimiși ca soli care promovează încrustarea în piatră a “Cuvântului” Pucios , nu putea să nu stârnească o doză de precauție în primele exerciții de admirare ale lui E.K față de exercițiile cu Duhul Sfânt ale pucioșilor)
Din păcate, neputința (neștiința) de a admira a tânărului Kessler n-a devenit putere (ca să-i parafrazez o emblemă recentă)! Spre stupoarea noastră, recent, biografia sa s-a poticnit tocmai în adularea locvacității neo-eshatologice a cuplului Zidaru și a bizareriilor pseudo-iconice zămislite de acesta.
(Observația 3: Tocmai ineditul, bizarul, imponderabilul, imprevizibilul pe care îl observă E.K. la creația și la limbajul Zidarilor sunt și motivația schimbării lui de atitudine. Superficial, E.K. nu-și pune problema să cerceteze mai adânc, altmiteri ar fi descoperit că Zidarii nu sunt deloc originali și singulari, așa cum par, ci sursa reală a acestor „bizarerii” pe care ei o promovează la modul esteticii publice stă ascunsă în creația ezoterică delirantă a liderilor sectanți de la Pucioasa, de care ei ascultau pe vremea aceea ca de Dumnezeu)
Delirul verbal al acestei perechi de pomină și imaginea tautologică care-i însoțește i-au fulgerat nefast luciditatea imberbă. Așadar, iată-l pe temutul comentator al ,,22"-lui beat de admirație, băgând capul cumințel sub patrafirul maglaviteanului sacerdot al Pucioasei.
(Observația 4: Admirația [pe care o observă S.D. la E.K., alături de o oarecare “supunere” sub patrafirul unor “prooroci” pucioși pe care nu-i vede, nu-i cunoaște, dar îi simte ca pe niște urmași demni ai lui Petrache Lupu, ai căror soli sunt Zidarii] este fără îndoială, falsă. Ea ascunde o temere viscerală a lui E.K. față de fabulosul obscur, pe care nu-l poate circumscrie cumva, neavând aparatul critic minimal oferit de educația religioasă primară)
Din articolul "Despre țară, artă și credință" (,,22" din 11/17 ian '95) cităm câteva din neocontemplațiile "fratelui" Kessler: expoziția intitulată emfatic "Curățirea României" - alminteri model audiovisual de pisălogeală sectantă - i se pare criticului că "propune literalmente un katharsis".
(Observația 5: “Curățirea României” i se pare suspectă lui S.D. tocmai pentru că este promovată prin același limbaj prolix, gălăgios și pisălog cu care politicienii promit noi și noi “schimbări în bine” în fiecare campanie electorală, schimbări care rămân simple promisiuni pe hârtie. Or, logoreea nu îi este specifică lui Zidaru, dar el o copiază mecanic și sârguincios după modelul “Cuvântului” pucios, căruia îi acordă o fascinată atenție și credibilitate. După ani de zile, scurși între timp, premoniția lui S.D. se dovedește a fi fost corectă: România este tot mai murdară, tot mai îngălată, lipsită în continuare de stații de epurare, afumată de gaze de eșapament, mânjită de excremente și sufocată de pungi de plastic)
Acadelele plastice confecționate din materiale prolixe și câteva bronzuri (care amintesc dureros) de momentul teafăr al sculptorului Marian Zidaru i se par proaspătului emul că re-investesc simbolic creștinismul cel mai autentic, în varianta sa ortodoxă.
(Observația 6: S.D. surprinde aspectul cel mai nefericit al experimentelor plastice în care Zidarii circumscriu mesajul atribuit Duhului Sfânt unor chipuri cioplite: ortodoxia clamată de ei cea a “Cuvântului” care s-a făcut duh, este doar părelnică, fiind doar un simbol eșuat al autenticității ortodoxiei originale, în care Cuvântul S-a făcut trup, și așa a fost făcut cunoscut oamenilor care L-au mărturisit apoi lumii întregi)
|