View Single Post
  #2000  
Vechi 23.05.2010, 01:46:39
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 218. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de artistul Sorin Dumitrescu (III)

Potrivit troparelor lui Erwin Melodul, Fericitul Marian "este unul din puținii români care au reușit în decursul acestor ani să-­și ducă la bun sfârșit proiectele", "oferă o paradigmă estetică cât și una existențială și morală totodată", "înfățișează nu numai o artă care tinde la perfecțiune, ci și pe el însuși ca un model uman, care să fie ascetic, tinde la perfecțiune", "se situează la frontierele ideologiilor ca un "contrabandist al spiritului"", "este singurul artist complet pe care-l posedă cultura română", "este îmbibat de un optimism mesianic" și, condacul stupefiant - "face parte din categoria "fericiților"" care în raport cu "real­itatea imediată a declinului cotidian", dispune de "un orizont apropiat al beatitudinii profetizante" ș.a.m.d ... Dacă la cele de sus adăugăm și sforțările tânărului critic „hagiograf” de a chi­ureta opera Fericitului Marian de elucubrațiile mileraniste și de retorica compilată a "profețiilor" sale putem înțelege avatarurile pe care le provoacă actului critic lipsa de criterii și surescitarea egolatră.

(Observația 7: S.D. evidențiază că, probabil cea mai gravă tentativă a lui E.K. este de aceea de a prelua mesajele pucioase [promovate și de Zidaru ca acoperire pentru creațiile sale] și a le îmbrăca în poleiala limbajului adulativ de profesie. Criticul nu mai critică, ci admiră, și admiră în prostie, cu gura căscată. El vede în Marian Zidaru un “fericit”, termen care încearcă să sugereze o oarecare apropiere de rangurile bisericești cele mai înalte care beatifică pe păstorii cei vrednici, deși M.Z. n-a avut niciodată vreo chemare sau vreo aplecare spre viața clericală. Tentativele lui M.Z. de a reforma Biserica din temelii prin mesaje de dincolo [primite de la persoane despre care el afirmă nonșalant că nu trebuie să ne preocupe cine sunt și ce fac, deoarece „n-are importanță” prin cine vine “Cuvântul” Pucios – nepăsare care s-a dovedit a-i fi aproape fatală, câțiva ani mai târziu] sunt cotate de E.Kessler ca fiind o “contrabandă a spiritului”. Milenarismul militant al pucioșilor, la care aderă entuziast și M.Z., este ignorat de E.K. nu atât din neștiință, cât mai ales din calcul, ca să-i iasă pasiența admirării fără rezerve)

Acest tip de admirație sinucigașă a făcut ca biografia estetică a tânărului Kessler să calce pe urmele nefericitului des­tin al omologului său Werther. După o rafală de gafe este imatur ca cineva să mai spere că vreun profesionist sau vreun iubitor de artă cu mintea teafără vor mai pleca urechea și îi vor mai lua în serios aprecierile critice oricât de perfecționată și de inspirată ar deveni redactarea acestora (și în ciuda oricărui sufragiu circum­stanțial). Promițătoare până de curând, vorbăria - discurs a lui Erwin Kessker are în prezent toate șansele de a fi înghițită trep­tat de ambianța gregară care a odrăslit-o.
Și, totuși, pentru ca tânărul nostru să nu deznădăjduiască cumva, este bine să știe că mai grozavă decât sinuciderea estet­ică este sinuciderea morală și mai cumplită decât aceasta este cea spirituală. Să nu fie! În rest... Păcat!

Concluzie. Sorin Dumitrescu identifică la Erwin Kessler o surescitare egolatră care îl împiedică să vadă pericolul sectei “Noul Ierusalim”, care îl investește pe Marian Zidaru în sol și marionetă a liderilor pucioși. Marian Zidaru este cotat ca “profet”, deși el n-a făcut nici o profeție de la sine, ci întotdeauna a reprodus “profețiile” altora. Este cotat ca “fericit”, deși el n-a avut niciodată o reală funcție de conducere în sectă, iar experiența atașamentului lui la “Noul Ierusalim” s-a dovedit a fi un eșec personal cât se poate de trist. Este cotat un promotor al unei “paradigme estetice, cât și al uneia existențiale și morale totodată”, deși el a fost doar un ostaș ascultător care a încercat să dea formă văzută unor ordine de luptă cu morile de vânt, primite de la liderii pucioși, seniorii războiului nevăzut dintre imaginație și realitate.
Demersul lui E.K. este sintetizat de S.D. printr-un cuvânt care pune punctul pe i. Acesta este cotat drept păcat; nu păcat de moarte, ce-i drept... dar totuși, păcat.